Kúpa automobilu, najmä ak ide o úplne nový kúsok zo showroomu, predstavuje po riešení bývania pre mnohých druhú najväčšiu investíciu v živote. Je preto dôležité dôkladne prihliadať na svoje potreby, kvality vyhliadnutého vozidla a vyberať tak, aby v čo možno najväčšej miere model spĺňal vaše očakávania a zameranie používania.
Dnes si na trhu dokáže vybrať snáď každý – od malých mestských zástupcov až po urastené SUV alebo minivany – okrem samotného typu automobilu je však kľúčové venovať sa aj výberu vhodnej motorizácie a výbavy. Najzásadnejším problémom i tak bude výsledná cena, ktorá za posledné roky slušne narástla a z pôvodnej „magickej“ hranice 10-tisíc eur sme sa aj u tých najzákladnejších, najdostupnejších a najmenších kúskov dostali často aj nad 15-tisíc eur.
Tieto modely áut dominujú vo finančne nákladnom servise, údržbe a prevádzke, podľa CarEdge:
Aj preto veľká časť motoristov, hľadajúcich iný automobil, vstúpi radšej do vôd jazdených vozidiel. Tie často ponúknu výrazne výhodnejšiu cenu, lepšiu výbavu, výkonnejšiu motorizáciu alebo celkovo vyššie postavený typ/model automobilu, čomu sa vo výsledku len ťažko odoláva. Na odometri pritom svieti zväčša len skromný nájazd kilometrov.
Aj keď ide o v podstate zánovné vozidlo, nemali by sme podceňovať dôkladné preverenie auta a jeho histórie. Pred kúpou nielen nového vozidla, ale ešte viac i výhodného jazdeného automobilu, si treba taktiež preveriť približné náklady na jeho pravidelnú údržbu. Hoci jazdená prémiovka môže byť lákavou ponukou z pohľadu kúpnej ceny, môže sa vám to vypomstiť na mimoriadne drahom servisovaní. A to nielen v momente, kedy nastane technický problém. Vtedy už bude oprava zrejme ešte drahšia.
Práve na finančnú náročnosť prevádzky luxusných vozidiel sa pozrela v minuloročnej štúdii spoločnosť CarEdge, z ktorej dát vzišiel pomerne zaujímavý rebríček automobilov, ktoré môžu „nepripraveného“ majiteľa počas niekoľkých rokov nemilo zaskočiť výdavkami. Okrem toho sa odborníci pozreli aj na priemerné percentuálne riziko vzniku vážnejšieho problému, ktorý môže taktiež vlastníkom urobiť nemalý škrt cez ich rozpočet.
Zoznam, ktorý nájdete v hlavnom videu vyššie, bol zoradený na základe priemerných celkových 10-ročných nákladov na údržbu každého z hodnotených vozidiel a pridali sme k nim aj spomínanú percentuálnu pravdepodobnosť potreby väčšej opravy. I keď sa štúdia zameriavala na americký trh a nie všetky modely sú oficiálne dostupné aj na Slovensku, dáva celkom peknú predstavu o tom, koľko môže majiteľ luxusného či prémiovejšieho vozidla zaplatiť na údržbe. A tú netreba podceňovať, inak môžete zaplakať.