Vodičské preukazy by mali do budúcnosti existovať v digitálnej podobe, vodiči by ich mohli mať len v mobilnom telefóne s tým, že platné budú po celej Európskej únii. V Bruseli sa na tom dnes zhodli predstavitelia členských štátov európskeho bloku. Ministri tiež schválili návrh smernice, ktorá má uľahčiť a zefektívniť cezhraničné vymáhanie pokút za dopravné priestupky.
Hlavným cieľom nových pravidiel je podľa Európskej komisie vyššia bezpečnosť cestnej premávky a lepšie správanie vodičov na cestách. Konečnú podobu noriem bude teraz španielske, a prípadne belgické, predsedníctvo dojednávať s Európskym parlamentom, čo nejaký čas potrvá. Nové digitálne vodičské preukazy tak fakticky ešte nejaký čas existovať nebudú.
„Presný dátum na stole nie je, ja si však trúfnem tvrdiť, že my by sme toho boli schopní už od roku 2025,“ uviedol český minister dopravy. Ako doplnil, vodiči v Českej republike pri sebe už od 1. januára budúceho roka nebudú musieť mať samotné vodičské oprávnenie, ale bude im stačiť mať vodičský preukaz v mobilnom telefóne – v aplikácii nazvanej e-Dokladovka. „Do budúcnosti počítame s tým, že e-Dokladovka bude úplne kompatibilná s európskym vodičákom,“ doplnil český minister Martin Kupka.
Európska komisia navrhla zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý by bol platný v celej EÚ, tento rok v marci. Ako uviedla, digitalizácia by mala uľahčiť okrem iného napríklad blokáciu vodičského preukazu pri spáchaní závažného dopravného priestupku, za ktorý hrozí strata vodičského oprávnenia. To v súčasnosti naprieč krajinami EÚ neplatí. Digitálny vodičský preukaz by malo byť jednoduchšie predložiť pri dopravnej kontrole, ale tiež ho obnoviť či vymeniť, pretože všetko bude on-line.
Európska únia by chcela, aby boli páchatelia dopravných priestupkov dohľadateľní a potrestateľní po celom jej území. Napriek tomu, že už dnes platí, že vodiči dostávajú aj pokuty z iných štátov, veľké percento ich zostáva nezaplatené. Nová smernica tiež stanovuje, že časť listu s oznámením pokuty by mala byť v jazyku štátu, do ktorého mieri, pre slovenského vodiča teda v slovenčine.
„Zaistiť rýchlejšiu a lepšiu výmenu informácií o priestupkoch povedie aj k väčšiemu vymáhaniu. My sme teraz v sobotu zažili na území Českej republiky kalamitný stav a zaznamenali sme práve pri celom rade zahraničných kamiónov prekračovanie základných pravidiel cestnej premávky,“ povedal českým novinárom v Bruseli minister Martin Kupka. Nové pravidlá by podľa neho do budúcnosti mohli umožniť „silnejšie vymáhanie práva“.
Ako minister dodal, Česko sa zároveň usilovalo o to, aby celý systém sledovania a výmeny cezhraničných informácií čo najmenej zaťažil administratívu. „Pre odovzdávanie informácií sa budeme do budúcna spoliehať na národné kontaktné miesta, ktoré budú v jednotlivých štátoch zabezpečovať doručenie pokút,“ upresnil Kupka. V Česku toto kontaktné miesto, na ktoré sa budú môcť obrátiť úrady ostatných štátov, vznikne na Ministerstve dopravy.
V súčasnej dobe sa prakticky darí vymáhať pokuty len za prekročenie rýchlosti a za jazdu pod vplyvom alkoholu. Norma, ktorú dnes schválili ministri, chce počet dopravných priestupkov výrazne zvýšiť, okrem iného napríklad o nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, nebezpečné predbiehanie, nebezpečné parkovanie (čo znamená na prechode pre chodcov či bránenie v jazde električke), jazdu v protismere či preťaženie vozidla.
Smernica tiež upravuje aj takzvané konanie so sprievodom. Mladí vodiči sa budú môcť naučiť šoférovať a získať vodičský preukaz už od 17 rokov. Sami budú však môcť riadiť až po dovŕšení 18 rokov. Veľkú debatu vyvolala medzi členskými štátmi téma vodičov-seniorov, kde aj Česká republika trvala na lekárskej prehliadke pre tých, ktorí šoférujú auto v pokročilom veku.
Napríklad vo Francúzsku však nič také potrebné nie je, vodičský preukaz sa udeľuje doživotne a bez lekárskeho osvedčenia. Vodičský preukaz pritom môže byť zo zdravotných dôvodov pozastavený len vo výnimočných prípadoch – keď o to vodič sám požiada alebo pokiaľ by o tom rozhodli miestne úrady na základe obáv vyjadrených príbuznými či políciou.
Keďže sa štáty nezhodli, výsledkom je podľa informácií ČTK kompromis, kde je povedané, že hlavné sú v prípade vodičov-seniorov lekárske prehliadky, avšak niektoré členské štáty môžu mať výnimky.