Systém udržiavania v jazdnom pruhu má i negatívne vlastnosti, ktoré môžu vodiča pri jazde prekvapiť.FOTO: ADAC/Uwe Rattay
StoryEditor

Bezpečnostný prvok, ktorý vás môže aj ohroziť. Čo treba vedieť o udržiavaní v jazdnom pruhu

17.07.2024, 11:00
  • Nevenovanie sa vedeniu vozidla, rozptyľovanie sa inými úkonmi či obsluha mobilného telefónu.
  • Pod mnohé nehody na európskych cestách sa podpisuje nepozornosť vodičov, ktorá môže viesť k vybočeniu z pruhu.
  • Aby sa tak nestalo, v moderných automobiloch už nájdeme povinný asistent držania auta v pruhu. Funguje však vždy dokonale? Rozhodne nie.

Od júla sú v nových vozidlách, podľa nariadenia Európskej únie, povinné nové prvky bezpečnosti zabalené do skratky GSR II. Mnohí ich uvítajú, iným budú „zvyšovať tlak“ – najmä takzvaný ISA, teda Systém inteligentného asistenta rýchlosti s akustickým upozornením často už pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti o jeden či dva kilometre za hodinu. Tieto novinky dopĺňajú už roky asistenčné systémy slúžiace vodičom. Ich primárnou úlohou je o niečo zjednodušovať jazdu a zároveň predchádzať nehodám či zmierňovať ich prípadné následky.

V moderných automobiloch sa preto dnes pomerne bežne stretávame so systémami, ako je napríklad sledovanie mŕtveho uhla, výstraha pred kolíziou a podpora núdzového brzdenia, sledovanie premávky za vozidlom pri vychádzaní z parkovacieho miesta, parkovacím asistentom či tiež adaptívnym tempomatom a asistentom udržiavania v jazdnom pruhu.

image

Nové autá už bez toho nekúpite. Do povinnej výbavy pribudli systémy, ktoré vodičov vytáčajú

Zatiaľ čo niektoré fungujú prakticky bezchybne a jednoducho, iné sa vo svojej funkcií naprieč značkami mierne odlišujú a v niektorých prípadoch ešte nie sú úplne dokonalé. Príkladom je práve od roku 2024 povinné udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré môže byť v istých situáciách dokonca nebezpečné, informuje nemecký autoklub ADAC

Problémom taktiež je, že vodiči, ktorí systémom v nových autách nerozumejú alebo sa s nimi vopred príliš nezoznámili, ich už na začiatku jazdy kompletne deaktivujú, a tak vo výsledku strácajú akýkoľvek zmysel v súvislosti s predchádzaním či prípadným zmierňovaním nehôd.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-17 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil verzus spaľovací motor: Sú autá na baterky skutočne výhra v spoľahlivosti? 02 - Modified: 2024-05-20 09:05:00 - Feat.: 1 - Title: Autom na dovolenku? Tieto rady vám ušetria peniaze pri tankovaní, nedajte sa oklamať 03 - Modified: 2024-05-10 09:14:28 - Feat.: 1 - Title: Ak uvažujete o novom aute, na tieto modely si dávajte pozor. Najviac sa kazia 04 - Modified: 2024-04-08 09:15:00 - Feat.: 1 - Title: Odvrátená stránka štýlového prvku áut. Môže byť pre motoristov nebezpečný, varuje ADAC 05 - Modified: 2023-06-08 09:40:24 - Feat.: 1 - Title: Koniec hlučným autám? Nový druh radaru bude proti nim bojovať, zatiaľ však bez trestu 06 - Modified: 2023-05-27 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Toto je deväť najmenej spoľahlivých áut. Vieme najčastejší dôvod poruchy, tvrdí ADAC
01 - Modified: 2024-11-15 15:11:55 - Feat.: - Title: Nový odhad Slovákov nepoteší. V budúcom roku hrozí, že sa staneme európskym lídrom v zdražovaní 02 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 03 - Modified: 2024-11-15 10:31:56 - Feat.: - Title: Európa kráča po ceste k samovražde, tvrdí Orbán. Chce prehodnotiť sankcie voči Rusku 04 - Modified: 2024-11-15 12:41:16 - Feat.: - Title: Európska komisia zhoršila odhad tohtoročného rastu ekonomiky Únie na 0,8 percenta 05 - Modified: 2024-11-14 18:23:34 - Feat.: - Title: Juhokórejský automobilový export dosiahol v októbri nový rekord
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
15. november 2024 22:51