V posledných dňoch potrápil výdatný dážď a následné záplavy množstvo ľudí nielen na Slovensku. Nedávno sme sa venovali tomu, ako pri vyhľadávaní a kúpe jazdeného vozidla nenaletieť podvodníkom a nesiahnuť po v minulosti utopenom vozidle. Spoznať sa to dá niekoľkými spôsobmi a pri zanedbaní kontroly si môžete zarobiť na poriadne nákladné problémy.
Čo však v prípade, že ste to práve vy, kto rieši zatopenie vozidla? Samozrejme, kľúčová je samotná prevencia a teda odparkovanie vozidla na čo možno najvyššie možné miesto, kam sa voda nedostane. Ak takúto možnosť nemáte alebo vás záplava zaskočila, je dôležité vedieť, kam sa až hladina vody dostala. Práve to rozhoduje, do akej miery môže byť auto poškodené.
Všeobecne však platí, že poškodenie vodou patrí medzi tie vôbec najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť. „Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to však postupovať podobne ako vodiči off-roadov, ktorí sa brodia cez vodné toky – zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings.
Podľa neho môžu neskôr robiť majiteľom postihnutých vozidiel záplavami (hoci iba miernymi) problémy tiež ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.
Pokiaľ je hladina vody o niečo vyššia, takže napríklad natiekla aj do výfukového potrubia, môže to byť už väčší problém. V moderných autách sú totiž vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelov aj filtre pevných častíc (novšie vozidlá ich mávajú častejšie v motorovom priestore).
Zostáva vám 70% na dočítanie.