V dobe prudko stúpajúcich cien nových vozidiel sa čoraz viac majiteľov rozhoduje predĺžiť životnosť svojich osvedčených automobilov. Prekonanie magickej hranice 200-tisíc kilometrov už dávno nie je považované za zázrak, ale skôr za začiatok druhej polovice života vozidla – ak sa oň správne staráte.
Mnohé moderné automobily sú konštruované na životnosť presahujúcu pokojne 400-tisíc kilometrov, no dosiahnutie takého nájazdu vyžaduje správny prístup k údržbe a porozumenie špecifickým požiadavkám vozidla vo vyššom veku. Ak sa pozrieme na vek vozového parku na Slovensku, pohybuje sa na úrovni približne 15 rokov, takže Slováci sa starším kúskom rozhodne nevyhýbajú.
Dôležitým faktom zostáva, že viaceré komponenty automobilu majú odlišnú životnosť. Zatiaľ čo základné časti motora môžu vydržať aj pol milióna kilometrov, periférne systémy ako štartér, alternátor alebo klimatizácia vyžadujú podstatne častejšiu pozornosť. Majitelia sa pritom často sústredia len na „viditeľné prvky“, ako sú pneumatiky či brzdy, a zanedbávajú skryté komponenty, ktoré môžu výrazne ovplyvniť celkovú spoľahlivosť vozidla.
Odborný prístup k vozidlám s vysokým nájazdom sa v posledných rokoch taktiež zmenil. Kým v minulosti sa auto s nájazdom nad 200-tisíc kilometrov často považovalo za kandidáta na vrakovisko, dnes existuje celý segment špecializovaných servisov zameraných práve na predlžovanie životnosti takýchto výraznejšie ojazdených vozidiel.
Je to dané nielen ekonomickými faktormi, ale aj lepšou konštrukciou moderných automobilov a dostupnosťou kvalitných náhradných dielov. Nasledujúce rady vychádzajú zo skúseností mechanikov i všeobecných odporúčaní, ktoré by mali majitelia dodržiavať – či už ide o novšie vozidlo alebo model s nemalou porciou „nalietaných“ kilometrov, kde to platí dvojnásobne.
Zostáva vám 81% na dočítanie.