Aktuálne už má zrejme absolútna väčšina vodičov na slovenských cestách autá „prezuté“. Patríte medzi motoristov meniacich plášte na základe zimnej/letnej sezóny? Alebo dávate prednosť celoročnému obutiu, ktoré získava na popularite najmä kvôli čoraz suchším a menej snehom či ľadom obohateným zimám? Nech už spadáte do akejkoľvek kategórie, kolesá si vyžadujú starostlivosť aj v priebehu sezón. O to viac, ak jazdíte na celoročnom obutí.
Pneumatika je komplexný technický prvok, ktorý musí prenášať celú hmotnosť vozidla na relatívne malú plochu styku s vozovkou. Zabezpečuje dobré jazdné vlastnosti auta, bráni aquaplaningu a v zime zase podporuje trakciu automobilu. Tlak vzduchu vo vnútri pneumatiky udržiava jej tvar a zabezpečuje optimálnu distribúciu síl.
Keď však klesne, pneumatika sa deformuje viac ako by mala, čo má kaskádový efekt na viacero aspektov jazdy. Aj napriek tomu, že úkon zaberie pár minút a mnohí motoristi vedia o negatívach slabého tlaku v pneumatikách alebo naopak príliš vysokého natlakovania, kontrolu priebežne nerobia. Moderné modely už na zmenu tlaku upozornia, staršie kúsky však nie.
Kde je chyba?
Pri nedostatočnom tlaku sa zväčšuje plocha styku pneumatiky s vozovkou, čo na prvý pohľad môže vyzerať ako nesporná výhoda. Opak je však pravdou – väčšia plocha znamená i vyšší valivý odpor, pretože pneumatika sa musí neustále deformovať počas otáčania.
Zostáva vám 74% na dočítanie.