Mnohí majitelia starých automobilov dobre poznají situáciu: auto už dávno skončilo ako vrak na dvore, bolo rozobraté na diely, alebo sa z neho stala kopa kovového šrotu. Formálne však stále "existuje" v databázach štátu. Dôvodom je vysoký poplatok za vyradenie do Enviromentálneho fondu – pôvodných 500 eur bolo pre mnohých neprekonateľnou bariérou.
Táto situácia vytvára začarovaný kruh. Majitelia si nemôžu dovoliť zaplatiť za vyradenie neexistujúceho vozidla, no štát po nich naďalej vymáha poplatky za technické kontroly a povinné zmluvné poistenie. Výsledkom sú exekúcie, rastúce dlhy a stále väčší chaos v evidenčných systémoch. Paradoxne, vozidlá, ktoré už roky neexistujú, stále generujú náklady a problémy pre tisíce slovenských domácností.
To sa teraz mení. Parlament v júni schválil návrh opozičných poslancov zo SaS, ktorý zavádza takzvanú vrákovú amnestiu od 15. júla 2025. Tá by mala poskytnúť „generálny pardon“ všetkým, ktorí chcú svoje neexistujúce vozidlá konečne definitívne vyradiť z evidencie. Opatrenie predstavuje nielen úľavu pre občanov, ale aj pokus o systémové riešenie problému, ktorý sa roky ignoroval.
Problém je rozsiahlejší, ako sa na prvý pohľad zdá. Podľa odhadov poslancov sa v evidencii nachádza približne 300-tisíc vozidiel bez platného povinného zmluvného poistenia. Značná časť z nich už pritom fyzicky vôbec neexistuje. Títo „duchovia“ v databázach nie sú len štatistickou chybou, ale majú reálne dôsledky pre štát a hlavne tiež občanov.
Zostáva vám 64% na dočítanie.
