Diaľničné presuny sú vítaným spôsobom, ako sa automobilom dostať z bodu A do bodu B rýchlo, komfortne a dokonca i naozaj bezpečne. Podľa štatistík sú na tom z hľadiska nehodovosti a závažnosti nehôd práve diaľnice najlepšie, benefitom je väčšia plynulosť premávky v porovnaní s okresnými cestami, vyššia povolená rýchlosť (úspora času) a taktiež z hľadiska ochrany vodičov oddelené smery jazdy či zakázaný prístup chodcov/cyklistov.
Aj preto sú diaľničné siete po celom svete obľúbenou voľbou motoristov a platí to aj o Slovensku. Samozrejme, ani tu sa nehodám nedá stopercentne zabrániť (aspoň zatiaľ) a rizikové môžu byť taktiež najrôznejšie poruchy či iné prípady, keď je nevyhnutné zastaviť vozidlo na krajnici, teda mimo vyhradených zón či parkoviska.
Vzhľadom na vysokú rýchlosť vozidiel tak môžu vznikať nebezpečné situácie, ktoré sa pri nedodržaní základných pravidiel môžu končiť nehodou s vážnymi alebo tragickými následkami. Nevýhodou diaľnic na Slovensku je, že nie všetky majú plnohodnotný alebo aspoň „núdzový“ odstavný pruh či širšiu krajnicu, kde by sa dalo vozidlo zastaviť bez výraznejšieho zásahu do jazdného pruhu. Čo teda robiť, ak vás počas cestovania zastihne porucha, defekt alebo iný problém, pre ktorý je nutné zastaviť?
Pri poruche vozidla na diaľnici, kde nie sú odstavné pruhy, alebo pri inej núdzovej situácii platia štyri základné pravidlá. Potrebné je zachovať rozvahu, obliecť si reflexnú vestu, dostať sa do bezpečia, čiže za zvodidlá, a ihneď na miesto zavolať Diaľničnú patrolu. Prakticky nič ďalšie nemusíte držať v pamäti, toto je absolútny základ a bezpečný postup.
Diaľničná patrola, ktorej služby si automaticky „predplácate“ zakúpením diaľničnej známky, disponuje výraznou signalizáciou, ktorá odstavenému vozidlu poskytne bezpečný zákryt na riešenie problému a zároveň varuje ostatných motoristov pred potenciálnou prekážkou. Odporúča sa mať aj dostatok pohonných látok. Pre TASR to uviedla mediálna komunikácia NDS.
„V prvom rade treba chrániť seba a posádku vozidla. Pokiaľ je to možné, vozidlo treba zatiahnuť čo najbližšie ku krajnici. Keďže popri dverách šoféra jazdia vozidlá vysokou rýchlosťou, bezpečnejšie je vystúpiť zo strany spolujazdca,“ zdôrazňuje NDS s tým, že čo najrýchlejšie treba dostať za zvodidlá aj tých členov posádky, ktorí sú odkázaní na pomoc iných, teda dieťa z autosedačky či seniora. Ostať v aute len pre zachovanie komfortu sa určite neodporúča.
Vodič by mal mať vždy poruke reflexné prvky – tak oblečenie (na dosah z miesta vodiča a pre všetkých vo vozidle), ako aj pomôcky potrebné na vyznačenie prekážky, aby dokázal varovať ostatných a ochránil svoje auto pred možným nárazom. Netreba zabúdať ani na výstražné svetlá, takzvané blikačky. Následne sa treba čo najskôr dostať za zvodidlá a ďalej od cesty, kde je najbezpečnejšie miesto.
Zdržiavať sa v blízkosti živej premávky sa motoristom neodporúča. „Treba si uvedomiť, že po diaľnici jazdia vozidlá aj rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu. Preto reakčný čas motoristov môže byť skrátený a nemusia si v dostatočnom predstihu všimnúť prekážku, pokiaľ nie je poriadne označená,“ pripomína NDS. Zdržiavaním sa v blízkosti vozidla, vo vozidle alebo dokonca pracovať na oprave defektu, pričom sa spoliehate iba na výstražný trojuholník, smerovky a reflexnú vestu, môžete riskovať fatálne následky po náraze iného vozidla do odstaveného auta.
Alfou a omegou je v takýchto prípadoch čo najrýchlejšie privolanie Diaľničnej patroly. Od tohto roka sú tieto vozidlá zaradené medzi autá s prednostným právom jazdy – majú modré majáky a právo na ich používanie, čo výrazne urýchľuje príchod posádky k miestu udalosti, a ostatní vodiči by im musia dávať prednosť. V prípade dopravnej nehody preto NDS žiada vodičov o jasné dodržiavanie pravidla vytvorenia záchranárskej uličky.
„Často totiž ide o vzácne sekundy, keď bezpečný zákryt dokáže niekomu zachrániť život,“ podotýka NDS. Jednou z prvých otázok operátorov na linke Diaľničnej patroly bude lokalita. Ideálne je, ak si motorista všimol posledný kilometrovník popri ceste, teda tabuľku s presnou polohou. Číslo zobrazené na nej pomôže patrole presne lokalizovať polohu odstaveného vozidla a zrýchliť príchod k miestu udalosti.
Motorista však môže byť v takejto situácii v strese, preto postačí, keď si spomenie, popri ktorom meste naposledy prešiel a ktorým smerom má namierené. Diaľničná patrola je bezplatnou službou NDS a funguje už 15 rokov. Posádky sú motoristom k dispozícii naprieč celým Slovenskom, a to nepretržite 24 hodín denne a sedem dní v týždni.
Vodič však môže namiesto priameho kontaktovania Diaľničnej patroly využiť i tiesňovú linku, ktorá už upovedomí NDS. Z dôvodu blokovania linky sa však určite odporúča obrátiť sa hneď na patrolu. Alternatívou (napríklad pri vybitej batérii smartfónu) môžu byť aj núdzové telefóny priamo na diaľnici, ktoré zároveň uľahčujú lokalizáciu posádky.
Od začiatku roka zasahovala Diaľničná patrola na slovenských cestách takmer 17-tisíc krát. Najčastejšie pomáha vytvorením bezpečného zákrytu, motoristi majú najčastejšie problém s poruchou motora či s defektom. Patrola tento rok zasahovala aj takmer dvetisíckrát pri odstraňovaní prekážok spôsobených dopravnými nehodami a takmer 15-tisíc krát odstraňovala predmety z diaľnice.
Vozidlá sú však v pohybe, aj keď nepomáhajú pri žiadnej kritickej situácii na diaľnici. Kontrolujú napríklad úseky diaľnic, čistia a kontrolujú odpočívadlá či stav zvislého dopravného značenia, aby bol prejazd vozidiel po diaľničnej sieti na Slovensku pre motoristov bezpečný.
