BMW vstúpilo do segmentu elektrických SUV vozidiel medzi poslednými veľkými automobilkami. Na cestách sme v tej dobe pritom už stretávali Audi e-Tron Sportback, Kiu e-Niro, Hyundai Kona Electric, Mercedes-Benz EQC, Jaguar i-Pace no a opomenúť nesmieme samozrejme pioniera modernej elektromobility, Teslu so svojím Modelom X.
Prvým elektrickým SUV od bavorského výrobcu sa stalo BMW iX3 a mali sme možnosť ho vyskúšať ešte vo februári tohto roka. Išlo iba o niekoľkohodinovú záležitosť v podobe prvých jázd, no musíme povedať, že nás to poriadne namaškrtilo. Auto sa totiž chovalo ukážkovo. Práve preto sme boli zvedaví na dlhší test. Ako situácia dopadla?
Dizajn, ktorý tu už bol
Ak ste sa na túto snehovú vločku dobre zapozerali a ste trochu znalí portfólia BMW, niečo vám pripomenula. Vychádza totiž z modelu X3, čo sa výrobca nesnaží nijako poprieť. Situácia je teda taká, že i keď je iX3 prvé elektrické SUV od BMW, nebolo budované od podlahy ako elektromobil.
Séria X3 je pre automobilku prvá, ktorou začal nie len viac pokrývať predpisy regulačných orgánov, ale tiež ponúkať klientom širšie portfólio. Tí si môžu vybrať medzi modelmi s benzínovým či naftovým pohonom, plug-in hybrid alebo plne elektrickú verziu s označením iX3.
Niekoľko vizuálnych rozdielov oproti spaľovacím bratom tu však predsa len nájdete. Predné ľadvinky sú zaslepené, keďže v prípade elektromobilu odpadá nutnosť chladenia cez predné mriežky. Dokonca, toto hladké riešenie má byť aj aerodynamicky výhodnejšie. Sú tu tiež 20-palcové disky kolies s efektívnejšou prácou so vzduchom.
iX3 spoznáte podľa modrých akcentov na prahových lištách a tiež na zadnej strane v oblasti, kde očakávate výfuky. Teda tam, kde majú iné X3-ky výfuky, ehm. Modré zdobenie je i okolo ľadviniek a znaku BMW. Ťažisko je tu znížené o 74 milimetrov, pohon zadnej nápravy a rozloženie hmotnosti v pomere 43:57.
Elektromobil sme skúšali vo výbave Impressive Line a noblesne pôsobiacom perleťovom prevedení, ktorý nazýva výrobca Mineral White. Dizajn sa nám celkovo veľmi páčil a v konečnom dôsledku nám bolo sympatické, že auto nijako špeciálne nevystupovalo z radu. Bol to taký uhladený nemecký klasik.
Diera pod kapotou
Exteriér neprešiel zásadnou zmenou, no tá sa nachádza pod kapotou. iX3 je vybavené piatou generáciou technológie BMW eDrive. Je to najmodernejšia verzia elektrického motora, elektroniky, nabíjacej technológie a vysokonapäťových batérií. Tieto komponenty sa v priebehu roka predstavili aj v BMW iNext a BMW i4.
Elektrický motor využíva princíp neustále budeného synchrónneho motora bez použitia magnetov. BMW vraví, že pri jeho konštrukcii sa zaobišli bez používania vzácnych zemín.
Auto poskytuje výkon 286 elektrických koní a krútiaci moment 400 Nm. Z nuly na stovku to dá za 6,8 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. K dispozícii máte známe jazdné režimy ako Sport, Comfort a Eco Pro. V režime Eco Pro je auto tradične trochu lenivejšie, no nenechajte sa zase príliš omámiť. Ide predsa len o elektromobil a v kombinácii s vyšším počtom koní je elektrické nakopnutie predsa len cítiť.
Pod kapotou je však doslova ešte jedna zmena v porovnaní s klasickou X3. Nachádza sa tu totiž diera. Pohonné ústrojenstvo je inak usporiadané a napríklad Tesla z tohto faktu vyťažila tvorbu sekundárneho kufra v prednej časti.
Zostáva vám 85% na dočítanie.