StoryEditor

Toto auto budeme vyrábať na Slovensku. Už budúci rok

21.12.2017, 15:40
Jedno z najuniverzálnejších áut na trhu má problém. Cenou konkuruje luxusným SUV.

Je úplne jedno, či idete na nedeľný nákup, cestujete na dovolenku a ťaháte za sebou loď, alebo sa snažíte dostať na ťažko prístupnú chatu v lese. Za volantom sa síce cítite, že šoférujete malý autobus, toto je multifunkčné auto na všetko. Musíte však tomu veľa obetovať. Napríklad svoju pozornosť v úzkych podzemných garážach, presnejšie parkovať, aby ste neprekážali ostatným, alebo aj častejšie tankovať. 

Okrem toho nie je žiadnym tajomstvom, že pri Nitre vyrastá závod, kde sa tieto autá budú vyrábať. Čiže opäť ďalšie SUV, ktoré teraz môžete zabaliť aj do prémiového segmentu. Máme pre vás tiež jednu zaujímavosť. Prvé autá, ktorými si chce automobilka už výrobu testovať, by mali schádzať z linky už o pár mesiacov. Nie je to vôbec žiadna vzdialená budúcnosť.

​Discovery vo svojej najnovšej generácii stále drží odkaz „drsného auta“, ktoré by ste mohli zobrať na poľovačku alebo kamkoľvek do terénu, no v zablatených „Drahokanadách“ už doň nemáte chuť nastúpiť. Mierime tým na fakt, že sa dostalo do výrazne civilnejšej a krajšej verzie. Už to nie je žiadna plechová krabica.

Výrazne sa ubralo na hmotnosti, dostalo sa sem obrovské množstvo technológií a celkovo sa pretransformovalo na ideál rodinného auta. Teda až na jeden problém. Auto môže byť pre deti privysoké. Hoci sa vie pri vystupovaní o štyri centimetre znížiť, nemusí to každému stačiť.

Naopak, komu vysoké nastupovanie vyhovuje, ten si ho obľúbi. Navyše, auto sa môže „vznášať“ až 28 centimetrov nad zemou. To znamená, že máte (napríklad v meste) vynikajúci prehľad o ceste pred vami. Vidíte nad obyčajné SUV-čka. Vysoký posed využijete tiež pri prejazdoch v teréne alebo zase, na druhej strane, vzduchový podvozok sa vie automaticky prispôsobovať podmienkam auta.

  HN/Drahomír Piok

​Ak pridáte a zrýchlite, auto si „sadne“ a zníži sa. Discovery tým získa lepšiu stabilitu a pohodlnejšie sa ním cestuje napríklad po diaľnici. Podvozok, respektíve celá platforma je pri Land Roveri kľúčová. Problém neurobí ani takmer meter vody. Discovery môže v základe prebrodiť až 90 centimetrov hlbokú vodu. Navyše to, ako „hlboko“ ste vo vode, sa vám automaticky zobrazuje na displeji vedľa vás. V zime teda nemáte problém vyloviť kapra na štedrovečerný stôl spoza volantu. Takéto brodenie bez dodatočných úprav je v dnešnom svete SUV extrémom.

Auto schudlo, a to dokonca v tom najideálnejšom prípade takmer až o pol tony. Presne o 480 kilogramov. Prevahu oproti minulej generácii získal hliník. Oceľový rám je však preč. Teraz Discovery využíva novú samonosnú karosériu. To znamená, že kým v minulosti všetky nástrahy terénu na seba prenášal rám, teraz túto úlohu prevzala karoséria.

Technika išla dopredu, a preto by sa budúci majitelia nemali mať čoho obávať. Ak nebudete Discovery dennodenne „týrať“ v ťažkom teréne, pohodlne to prežije. Pohon všetkých štyroch kolies je však stále úplnou samozrejmosťou. Toto je stála štvorkolka už v základe.

HN/Drahomír Piok

​Ak ste však veľký fanúšik terénu, môžete si priplatiť za systém Terrain Response 2. Ten dovolí rozdeľovať krútiaci moment medzi všetky kolesá, prípadne si zvoliť redukovaný prevod. K dispozícii je aktívna uzávierka diferenciálu.

Z offroadových vlastností sa skutočne neubralo. Auto dosahuje na svoju veľkosť výborné prechodové uhly. Napríklad pre nájazd 34 percent . Okrem toho dostal pre „jednoduchšie“ zdolávanie terénu enormné množstvo asistentov a režimov. Vy prakticky musíte len „krútiť“ volantom a premýšľať, ktorým smerom. Možno niekedy ani to.

Land Rover jednoducho opäť stvoril malý tank, kde máte pocit, že s ním prekonáte čokoľvek. Za volantom sa cítite perfektne. V našom prípade bol pod kapotou silnejší dieselový šesťvalec, ktorý jednoducho išiel. Výkon 258 koní a krútiaci moment 600 Nm boli úplne dostačujúce.

HN/Drahomír Piok

​Prahy sú voči nečistotám výborne prekryté.

Veď si aj vedel vypýtať svoje. Hoci má auto prepracovanú aerodynamiku, je o stovky kilogramov ľahšie pri jazdení, v kombinovanom režime ste sa ťažko vedeli dostať pod 10 litrov.

Jazda je vďaka vzduchovému podvozku mimoriadne pohodlná. Až sa môže zdať, že si na to za volantom musíte dávať pozor.

Toto je auto na dlhé trate. Najväčším prekvapením bol pre nás priestor. Ale to až na posledných dvoch sedadlách. Discovery je konečne reálne auto, ktoré odvezie sedem dospelých ľudí, nie päť plus dve deti. Máte k dispozícii reálne sedadlo, dokonca aj malý odkladací priestor, a ešte aj vlastný USB port na nabíjanie telefónu.

Skutočne vysoko oceňujete technologickú výbavu auta. Napríklad taký multivan pre osem ľudí má jediný USB port vpredu na palubnej doske. A tu? Sedem. Plus ďalšie klasické 12 V zásuvky. Toto je malá elektráreň, kde pripojíte takmer čokoľvek. Bohužiaľ, 230 V tu nie je.

  HN/Drahomír Piok

​Odkladacích priestorov máte „milión“, a dokonca jeden ako z filmu o Jamesa Bonda. Nenašiel ho nikto, kto v aute sedel. Jeden špeciálny je síce pod displejom klimatizácie. Ten sa hľadá ťažko, no jeden „neviditeľný“ je pod držiakmi na poháre. Trvalo nám päť dní, kým sme ho našli. Neuveriteľné miesto. Žiadne iné auto nemá takýto odkladací priestor, a ak tam niečo dáte, nenájde to nikto. Navyše je pomerne rýchlo prístupný a veľký.

Uhladený off-road je úplne iný ako jeho predchodcovia. Zmenilo sa zrejme všetko. Do kabíny prišiel najmä luxus. Ubudlo tlačidiel a všetko, čo môže byť v „elektrike“, v nej aj je. Napríklad načo by ste mali posledný rad sedadiel skladať a posúvať ručne? Môžete ich ovládať aj cez aplikáciu z telefóne. 

V sedemmiestnom vyhotovení máte takmer 300-litrový kufor. To znamená jeden golfový vak alebo tri až štyri menšie cestovné tašky. Ak posledné sedadlá sklopíte, máte ihneď k dispozícii 1 137 litrov. Ak sklopíte prvý aj druhý rad sedadiel, máte dodávku. Doslova. K dispozícii je takmer dvojmetrová ložná plocha a približne 2 500 litrov priestoru.

  HN/Drahomír Piok

​Variabilita vozidla je úžasná. Auto je veľmi moderné a mimoriadne multifunkčné. Jednoducho dokáže to, čo bežné SUV nie. Jazdiť v skutočnom teréne. Je rýchle, moderné, a navyše sa s ním jazdí veľmi jednoducho.

Má to však problém. Musíte si ustriehnuť limit. Naša verzia bola špeciálna. Patrila do takzvanej first edition. Mala špeciálny lak a unikátne doplnky. Jej cena bola 85-tisíc eur, čo je už pomerne dosť a siaha do kategórie prémiových SUV.

Aby bolo auto dokonale konkurencieschopné, dá sa vybrať. Ak si správne zvolíte výbavu a motor, máte auto pre všetko. Terén, mesto, rodinu, ale aj pre seba.

HN/Drahomír Piok

01 - Modified: 2024-09-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Luxus, terénne prednosti i špičkový výkon. Britskú beštiu z Nitry sme si prezreli naživo 02 - Modified: 2024-08-16 12:00:00 - Feat.: - Title: Brutálne SUV, ktoré sa nevzdáva osemvalca. Dominuje prvotriedny luxus, ale tiež výkon 03 - Modified: 2024-07-08 12:19:24 - Feat.: - Title: Šialený Land Rover so špičkovým motorom od BMW. Táto luxusná beštia vzniká v Nitre 04 - Modified: 2024-05-21 22:00:00 - Feat.: - Title: HBO Max sa zmenilo na Max. Ponúka viac obsahu, ale za vyššiu cenu 05 - Modified: 2024-04-13 22:33:46 - Feat.: - Title: Luxusné SUV, ktoré vyzerá i jazdí skvele. Briti však spravili krok, ktorý mnohých nepoteší
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. december 2024 23:17