Na trh prišiel vôbec prvýkrát futuristický model nemeckej automobilky BMW v roku 2014. Bol odpoveďou na zaujímavý koncept Vision EfficientDynamics a neskôr i8, po ktorom novinka aj prebrala svoj oficiálny názov.
Po príchode vzbudila rozruch najmä nadčasovým dizajnom, no tiež svojím hybridným pohonom, ktorý nebol pri športových vozidlách práve častým javom. Išlo teda o „auto budúcnosti“ a v uliciach si dokázalo veľmi ľahko vydobyť veľkú pozornosť.
Tento rok prišiel facelift a okrem malých detailov na karosérii prišla aj úplne nová verzia s označením i8 Roadster, avizovaná ešte v roku 2012.
S modernizáciou sa pozmenilo najmä prúdenie vzduchu, pár malých detailov a v sérii dostanete LED svetlomety – za príplatok dokonca špičkové laserové svetlá a spomenúť môžeme aj lepšie spracovaný interiér.
Stále však platí, že veľká časť z auta je vyrobená z recyklovaných materiálov, šasi je vyrobené z hliníka, koža v kabíne sa vytvrdzuje extraktom z olivových listov a napríklad disky kolies sú kované za studena, čím je dosiahnutá ich nižšia hmotnosť a tiež lepšia pevnosť.
Nič pre introvertov
Práve špičkový model i8 Roadster sa nám dostal na pár dní do rúk a aj s pribúdajúcim vekom, keďže novinka do veľkej časti vzhľadom stále vychádza zo staršieho i8 Coupé, vzbudzuje v uliciach veľký rozruch. A to aj v pomerne nenápadnej sivej farbe.
Človek si teda jednoducho musí zvyknúť, že si ho ľudia fotia, zaujímajú sa či prihovárajú. Môžu za to charakteristické krivky a aj štýlové výklopné dvere, ktoré sú akousi čerešničkou na torte vždy, keď niekam prídete.
Najväčšou zmenou je strecha, ktorá sa dokáže sklopiť za 15 sekúnd, a to až do rýchlosti 50 kilometrov za hodinu. Tlačidlo je však celkom nelogicky schované v jednej z lakťových opierok, pričom ovládanie zadného deflektora v podobe malého okienka je riešené klasicky pri stropnom osvetlení.
Verzia Roadster je ešte menej praktická ako jej Coupé súrodenec, keďže je auto určené výhradne pre dve osoby a do 88-litrového batožinového priestoru si jednoducho veľa vecí neodložíte. Dovolenkovať s „i-osmičkou“ Roadster teda nebude práve ideálne, jedine, ak vám batožinu zoberie služobníctvo v druhom aute.
Nepomôže vám pritom ani dodatočný stolitrový odkladací priestor v kabíne za sedadlami, v podobe malej poličky. Problémom môže byť aj banalita ako mobilný telefón či peňaženka, ktorú si musíte dať do priehradky pred spolujazdcom, sieťky na strane spolujazdca alebo do spomínanej poličky. Pri ostrej jazde tu však svoj drahý smartfón odložený naozaj nechcete mať.
Výčitky máme aj voči výklopným dverám. Niežeby sa nám nepáčili, no kvôli nim je predný „A stĺpik“ naozaj mohutný a výrazne zhoršuje výhľad počas jazdy. Pre niekoho môže byť problémom aj nastupovanie či vystupovanie z vozidla cez hrubý prah, avšak keď sa naučíte akýsi systém vkĺznutia do interiéru, ľahko si zvyknete. Veď to k športovému autu tak trochu patrí.
V kabíne potom nechýba digitálny prístrojový štít priamo pred vodičom, ktorý sa mení vzhľadom na zvolený jazdný režim. V strede palubnej dosky je následne 8,8-palcový displej infotainmentu s dobrým grafickým spracovaním, prémiový audiosystém Harman/Kardon a spomenúť môžeme aj head-up displej premietajúci údaje priamo na čelné sklo. Cez deň je jeho čitateľnosť trochu horšia.
Športovo tvarované sedadlá majú veľmi dobré bočné vedenie a sú komfortné aj na dlhšiu diaľničnú jazdu. Okrem toho sú elektricky nastaviteľné, sedí sa príjemne nízko a tiež disponujú výhrevom.
Výkon neohúri, ale ani nesklame
Zaujímavosťou modelu je okrem dizajnu, sklápateľnej strechy či štýlových bezrámových dverí aj plug-in hybridný pohon. V prednej časti je totiž osadený elektromotor s výkonom 105 kW (143 koní), ktorý poháňa prednú nápravu. Auto vie jazdiť aj čisto na elektrickú energiu, v režime Comfort, s reálnym dojazdom asi 30 kilometrov.
Samozrejmosťou je rekuperácia (v režime Sport pomerne výrazná), ktorá dodáva energiu 11,6 kWh batérii a užívať si tichú bezemisnú jazdu môžete až do rýchlosti 120 kilometrov za hodinu. Do tejto rýchlosti zvládnete mať otvorenú aj strechu, následne je už fúkanie do interiéru dosť výrazné.
Pri elektrickom agregáte sa to nekončí, keďže v zadnej časti je osadený aj 1,5-litrový trojvalec s dvojicou turbodúchadiel a výkonom 170 kW (231 koní). Ten poháňa zadnú nápravu a v športovom režime dosahuje spolu s elektromotorom auto výkon až 275 kW a pohon oboch náprav.
Výkon teda nie je nijako závratný, no málokto by odhadoval pod zadnou kapotou práve trojvalec, na bežnú až mierne ostrú jazdu to však úplne stačí. V zákrutách pritom BMW i8 Roadster sedí vynikajúco, čomu dopomáha aj najnižšie ťažisko zo všetkých modelov z ponuky BMW.
Elektromotor je spojený s dvojstupňovým automatom a spaľovací motor so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Vzájomná spolupráca a prepínanie medzi agregátmi je naozaj hladké a vodič si to často ani nevšimne. O chode benzínového trojvalca však „informuje“ najmä veľmi dobrá zvuková kulisa.
Podvozok je pomerne komfortný a to aj napriek osadeným 20-palcovým diskom. Na druhej strane zamrzí fakt, že prevodovka preradí samostatne aj pri zvolenom manuálnom režime. Reakcie na pokyny pádlami pod volantom sú však dobré.
Následne vám spríjemní deň spotreba, ktorú zrejme pri aute tejto kategórie väčšina riešiť aj tak nebude. S BMW i8 Roadster totiž môžete jazdiť pokojne aj za sedem litrov, čím sa posúva na úroveň napríklad Škody Fabia. A to hovoríme o športovom aute s výkonom takmer 400 koní.
Tu sa teda prítomnosť hybridnej sústavy ukazuje v plnej paráde. Pri využívaní potenciálu auta sa však dostanete aj na hodnotu asi 11 litrov, čo je aj tak veľmi dobrý výsledok. Prekvapiť môže fakt, že kvôli skromnej 42-litrovej palivovej nádrži budete potom musieť pomerne často navštevovať čerpacie stanice.
Štýlovka, ktorá vás dostane
Autu nechýbajú ani komfortné prvky ako dvojzónová klimatizácia, parkovacia kamera so senzormi, bezdrôtové nabíjanie smartfónov, akustická ochrana chodcov, karbónový dekor v interiéri, ambientné osvetlenie či celý rad bezpečnostných a asistenčných systémov.
Výhodou teda je, že auto si užijete tak počas víkendových jázd, ako aj na každodenné dochádzanie do svojej kancelárie. Práve vďaka sklápateľnej streche potom model i8 získal potrebnú štipku korenia. No práve ona robí z auta zároveň v podstate nepraktický kúsok s minimom odkladacích priestorov v interiéri a malým kufrom.
Okrem toho má model priemerný výkon, zložité nastupovanie a ďalšie malé nedostatky. Aj napriek tomu však novinku budete chcieť. Dokáže si vás totiž získať pocitom voľnosti pri tichej jazde pod otvoreným nebom, príjemným dunením trojvalca pri športovej jazde a najmä pozornosťou, ktorú kdekoľvek priťahuje.
Okrem toho vás poteší aj spotreba, porovnateľná s autami úplne iných tried. S faceliftom sa zlepšilo spracovanie interiéru, BMW zdokonalila jazdné vlastnosti a najmä priniesla väčší zážitok vďaka sklápateľnej streche. Výraznou bodkou na záver je potom cena, ktorá štartuje na úrovni 158 900 eur.
Náš kúsok sa s niekoľkými príplatkovými prvkami dostal až na závratných 177-tisíc eur. Ak sa však s novým BMW i8 Roadster raz zveziete, budete vedieť, že ho chcete a na všetky nedostatky v okamihu zabudnete.
BMW i8 Roadster
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora: 1 499 cm3
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Výkon (kW/ot.): 170/5800-6000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 320/3700 ot./min.
Výkon elektromotora (kW): 105
Krútiaci moment elektromotora(Nm): 250
Prevodovka: 2-stupňová automatická
Objem batožinového priestoru (l): 88
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,6
Cena modelu: od 158-tisíc eur
Ďakujeme x-bionic® sphere za prepožičanie priestorov na fotenie aj nakrúcanie.