Mladoboleslavská automobilka má vo svojej ponuke množstvo zaujímavých kúskov. Vyberiete si napríklad z malých mestských automobilov až po nedávno predstavené menšie či väčšie SUV.
Medzi jeden z najobľúbenejších modelov a lídrov v pomyselnom rebríčku "vnútornej priestrannosti" patrí Škoda Superb. Teraz však prichádza novinka, ktorá tieto tituly rozširuje.
Vyskúšali sme totiž priestranné rodinné kombi v tom najšpičkovejšom vyhotovení s označením Laurin & Klement. Ako teda v našom týždňovom zhodnotení dopadla česká limuzína pred očakávaným budúcoročným faceliftom?
Decentnosť je prvoradá
Značka sa ani pri tom najvyšperkovanejšom modeli nesnaží kričať do sveta, že práve tento model je "niečo viac". Ona to len tak nenápadne zakomponuje napríklad do blatníkov, kde pribudlo logo L&K. To môžeme nájsť rovnako aj na prahoch dverí či na kožených sedadlách.
Dizajn je konzervatívny, no pôsobí pomerne dynamicky a to aj napriek prevedeniu kombi. Vyvážené proporcie a štýlové viac-lúčové 19-palcové hliníkové disky zaistia, že Superb vyzerá naozaj dobre. A to aj v pomerne fádnom šedom lakovaní.
V prednej časti nájdete bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS, LED denným svietením s peknou grafikou či hmlové svetlá s funkciou prisvecovania. Dominantou je pritom veľká maska chladiča a nad ňou umiestnené logo automobilky. Zadná časť potom zaujme najmä LED koncovými svetlometmi.
To najpodstatnejšie však pri verzii L&K nájdeme v interiéri. Tu sú osadené už spomínané kožené sedadlá, ktoré sú naozaj veľmi pohodlné aj na dlhé diaľničné presuny. Majú tiež dostatočné bočné vedenie a disponujú funkciou výhravu či ventilácie. Tieto funkcie, spolu s vyhrievaním volantu, sú ukryté pod jedným tlačidlom umiestneným pod veľkým stredovým displejom infotainmentu.
Ten má mimochodom dobré rozlíšenie, hoci niekomu môže prekážať fakt, že všetko sa ovláda výhradne dotykom. Pri jazde môže byť teda občas komplikované stíšiť či zosilniť hudbu, prípadne voliť iné funkcie v menu. Pravdou je, že do istej miery pomáha multifunkčný volant.
Ten padne dobre do rúk, podobne ako volič automatickej sedemstupňovej prevodovky DSG. Vedľa nej je na stredovom tuneli osadených hneď niekoľko ďalších tlačidiel. Pomocou nich sa prepínajú jazdné režimy (Eko, Comfort, Normal, Sport, Individual), vypína štart/stop systém, kontrola trakcie a k dispozícii je aj elektronická parkovacia brzda.
Miesto majú vo výbave aj bezpečnostné a asistenčné systémy - napríklad sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, dobrú zadnú parkovaciu kameru a mnoho ďalšieho. O zábavu a skvelý zážitok pri počúvaní hudby sa postará kvalitný audiosystém Canton.
Líder v priestrannosti
Superb už roky patrí k modelom, ktoré nemajú so vzdušnosťou kabíny a komfortom pasažierov veľký problém. Výnimkou nie je ani náš kúsok, ktorý ponúka množstvo odkladacích priestorov, no tiež miesto tak pre vodiča a spolujazdca, ako aj pre cestujúcich na zadných vyhrievaných sedadlách.
Tí sa nebudú sťažovať a dostatok pohodlia tu budú mať aj vyšší ľudia. Okrem toho je tu veľký 660 litrový batožinový priestor, ktorý sklopením zadných sedadiel ľahko zvýšite až na 1950 litrov - úplne rovná plocha vám tu však nevznikne.
Zaujímavým prvkom z mnohých "Simply Clever" riešení je napríklad odkladacia schránka, ktorú si jednoducho umiestnite do kufra auta a poslúži na odloženie kabátu či iných častí oblečenia, ktoré si nechcete zašpiniť.
Skvelej výbave sekunduje tiež pohonná jednotka, ktorá je v našom prípade v podobe najvýkonnejšieho dvojlitrového agregátu TDI. Disponuje výkonom 140 kW (190 koní) a krútiacim momentom 400 Nm. Motor je spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG, ktorá radí veľmi dobre a nemáme k nej žiadne výčitky. Rovnako dobre fungujú aj pádla pod volantom.
Dynamiky ponúkne najsilnejšia naftová verzia dostatok a okrem toho sa môže pochváliť naozaj skromným apetítom. Pri testovaní sme dosiahli priemernú spotrebu 6,3 litra na sto kilometrov, pričom sme absolvovali diaľnice, okresné cesty, mesto a nemali úplne ľahkú nohu. Pri menšej snahe dokážete dosiahnuť aj hodnoty pod šesť litrov.
Plavba po ceste
Hluk sa so zvyšujúcou rýchlosťou dostáva do interiéru trochu výraznejšie, najmä od motora, no stále je to v prijateľnej miere. Na druhú stranu určite poteší veľmi pohodlný adaptívny podvozok, ktorým verzia L&K disponuje.
Práve on je zodpovedný za doslova "plavbu" po rozbitých cestách. V režime Comfort sa auto cez nerovnosti ladne prehupne a odfiltruje ich úplnou ľahkosťou. V športovom režime následne mierne stuhne riadenie, rovnako ako podvozok. Vodič si teda dokáže užiť aj trochu ostrejšiu jazdu.
Aj tak však platí, že Superb bude skôr manažérske a tiež rodinné auto, ktoré v týchto úlohách rozhodne nesklame. Kvalita je v prípade výbavy L&K veľmi dobrá, no na prémiovú konkurenciu sa Škoda stále nechytá. Nepochybujeme však, že si Superb vo vrcholnom prevedení nájde množstvo priaznivcov.
Zaujme príjemnou jazdou a výborným podvozkom, rovnako ako množstvom praktických Simply Clever riešení, avšak zohľadní to aj vo svojej cene. Škoda Superb kombi začína vo výbave L&K s dvojlitrovým TDI motorom, šesťstupňovým manuálom a výkonom 110 kW na sume 34 690 eur. Náš vrcholný model s výkonom 140 kW a automatom však prevyšoval bez príplatkových prvkov hranicu 43-tisíc eur.