Popravde, najskôr sme boli voči „obytnému“ Mercedesu skeptickí a len ťažko si vedeli predstaviť, čo všetko nás čaká. Zbalili sme si najnutnejšie veci, vybrali destináciu našej jazdy a vo štvorici vyrazili na cestu. Pri prvom pohľade sa zdá novinka z Nemecka ako klasické úžitkové „Véčko“, akurát mu na streche pribudlo pár dodatočných centimetrov v podobe výklopného stanu a na pravej strane kompaktne a nenápadne zabudovaný prístrešok.
Okrem toho, ako päsť na oko, tu svieti nelakovaný kryt prípojky elektriny a vody na ľavom boku auta. Inak máme do činenia s už známym uhladeným dizajnom karosérie, ktorý nijako výrazne nezaujme, no ani nesklame. Potešili nás však štýlové 19-palcové disky kolies v čierno-striebornom vyhotovení, ktoré autu jednoducho pristanú. Rovnako tak si zaslúžia pochvalu skvele fungujúce full-LED svetlomety.
Kabína v prednej časti je taktiež totožná s klasickou verziou triedy V. Kvalitné materiály, pohodlný posed s dobrým výhľadom a stále moderne vyzerajúce rozvrhnutie tlačidiel či displejov. Ten v strede, zastupujúci funkciu infotainmentu, reaguje veľmi dobre a nesklame ani svojou grafikou, hoci systém už nie je práve najnovší.
Počas jazdy vám bude robiť spoločnosť 2,2-litrový naftový agregát s výkonom skromných 120 kW (163 koní) a 380 Nm krútiacim momentom, ktorý však úplne postačuje na bežnú jazdu. Brzdou premávky pritom nebudete ani na diaľnici, kde bez problémov drží tempo 130 – 140 kilometrov za hodinu.
Hluk sa pritom do interiéru dostáva v rozumnej miere a nejde o nič extra rušivé. Vďaka sedemstupňovej prevodovke sme sa počas troch dní a viac ako tisícke kilometrov dostali na priemernú hodnotu osem litrov. Treba podotknúť, že takmer 2,6-tonové auto bolo ešte poriadne nabalené, v kabíne sedeli štyria dospelí a na ceste nechýbali stúpania v okolí Tatier, diaľnice či mestské zápchy.
Vyzdvihnúť pritom môžeme nerovnosti dobre filtrujúci podvozok a príjemnú odozvu riadenia. O potraviny sa ani pri dlhšej jazde nemusíte báť, pretože auto má dodatočnú batériu zabezpečujúcu prísun elektriny pre vstavanú chladničku a ďalšie spotrebiče, pričom jej dobitie je riešené priebežne počas jazdy.
Ušetriť sa dá, no nie veľa
Vybrali sme si jeden z hneď niekoľkých dostupných autokempov v neďalekom okolí poľského Krakova, pretože práve to bola naša finálna destinácia, kde sme plánovali otestovať obytnú časť Mercedesu V Marco Polo. Zaujíma vás, či sa takéto riešenie oplatí viac než klasická izba? Každý z nás štyroch zaplatil deväť eur na noc, pričom v cene bolo miesto v kempe, použitie sociálnych zariadení a pripojenie na elektrinu.
Rozdiel možno nebude závratný, za noc v priemernom apartmáne v Liptovskej Kokave na Slovensku sme totiž platili dokopy 55 eur. Keďže naše „Véčko“ Marco Polo je podstatne kompaktnejšie než okolité mohutné plnohodnotné karavany, s parkovaním nebol absolútne žiadny problém.
Pripojili sme kábel auta k elektrickej prípojke a v interiéri prehodili malý istič pre čerpanie externej elektrickej energie. Vedľa neho sa nachádza tiež tlačidlo pre podlahové osvetlenie interiéru či klasická 220 V zásuvka.
K dispozícii máte množstvo úložného priestoru na riad, potraviny a aj na menšie osobné veci. Ostatnú batožinu je potrebné mať za zadnými sedadlami či pod polohovateľným plátom. Pod ním však uberá z miesta aj kompaktne uložený kempingový stolík s dvojicou stoličiek, ktorý sme si v priebehu niekoľkých minúť rozložili pod markízu vychádzajúcu z bočnej strany auta.
Tú jednoducho vytiahnete pomocou dodávanej tyče a následne ukotvíte dvojicu podpier. Od príjemnej grilovačky a posedenia pod markízou sa večer presúvame do interiéru. Predné sedadlá sa dajú otočiť smerom k zadnej lavici, takže si tu vedia dopriať občerstvenie na rozkladacom stolíku štyri osoby.
Pre pohodlnejšie pohybovanie sa v kabíne je dokonca možné horný matrac zdvihnúť a pripnúť k vyklápaciemu stanu, takže nebude problém sa v interiéri dokonca postaviť a variť na plynovej dvojplatničke.
Ak by ste však chceli riad umývať, budete si musieť vystačiť s pomerne plytkým a malým umývadielkom. Zásoba čistej vody je pritom v nádrži na úrovni 40 litrov a rovnaký objem má aj zásobník na špinavú vodu, ktorú následne jednoducho vypustíte ventilom ukrytým v spodnej skrinke „kuchynskej linky“.
Spánok bez problémov
Ak sa presunieme k časti, keď je potrebné pobrať sa spať, ani tu Mercedes nesklamal. Model Marco Polo je vybavený tak, aby sa v ňom vyspali štyri osoby a problémom nie je ani to, ak sú to štyria dospelí. Zadná lavica sa dá elektricky sklopiť a na dosiahnutie úplnej roviny je možné dokonca vypustiť vzduchové bočnice na sedadlách.
Okrem toho si môžete prispôsobiť zadné polohovateľné plátno do niekoľkých pozícií, ktoré vám v danej chvíli vyhovujú. Podotknúť však treba, že ak sa sedadlá rozložia na posteľ, zaberú drvivú väčšinu priestoru na „prízemí“. K dispozícii je však aj svetlo na čítanie, pričom každé v interiéri disponuje troma úrovňami svietivosti.
Pre plnohodnotné súkromie je potom každé okno vybavené sťahovacou roletkou a čelné či predné bočné okná sa následne zakryjú dodávanou pripínacou plachtou. Pokiaľ ide o spanie na poschodí, pre deti to bude kráľovsky priestranné a taktiež bezpečné vďaka pripínacej sieťke. Pohodlne sa tu však vyspia aj dvaja dospelí, no je potrebné počítať s obmedzeným priestorom. Na druhej strane poteší USB prípojka pre dobíjanie smartfónu či dvojica lampičiek a dva vetracie otvory.
Ocenili by sme však nejaké odkladacie taštičky na stenách stanu. Na vrchnú posteľ sa dostanete odrazením od predných sedadiel, na čo si po krátkom čase zvyknete. Ak by vám náhodou bola v aute zima, k dispozícii je nezávislé kúrenie či klimatizácia na vami určenú teplotu. Nastaviť si pritom viete niekoľké časové úseky, kedy sa kúrenie automaticky spustí (napríklad pri zaspávaní, na dve hodiny počas noci a následne nadránom).
Pre dobrodruhov, ktorí na to majú
Ak by sme to mali zhrnúť, Mercedes-Benz V Marco Polo ponúka slobodu, pohodlie a nový rozmer cestovania. Vďaka pomerne kompaktným rozmerom je následne jazda príjemná a problémom nie sú ani centrá veľkomiest. Na výlet by sme odporúčali ísť s niekým, koho dobre poznáte, pretože úroveň súkromia tu je do istej miery obmedzená.
Plnohodnotne si auto vychutnajú dvaja dospelí a dve deti, no ak sa priestorovo uskromníte, problémom nie je ani cestovanie v počte štyria dospelí. Za to všetko si Mercedes účtuje 75-tisíc eur pri našom testovanom kúsku, čo pri zohľadnení toho, čo všetko vozidlo ponúka, nie je veľa.
Ak radi cestujete, obľubujete dobrodružstvo a máte dostatok financií, Marco Polo je práve pre vás. Slobodu a zážitky s autom si totiž zamilujete, veď aj my by sme si skúsenosť s novinkou pokojne hneď zopakovali.
Mercedes-Benz V Marco Polo
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 2 143
Prevodovka: automatická 7-stupňová
Výkon (kW): 120
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 380/1 400 – 2 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 14 s
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2 565
Objem palivovej nádrže (l): 57
Cena verzie od: 53-tisíc eur