StoryEditor

Vyskúšali sme Hyundai, ktorý si zamilujete. Prekoná aj obľúbenú Octaviu RS

24.02.2019, 05:01
Nový model športovej divízie Hyundai i30 Fastback N je dostupná antistresová hračka. Aký bol týždeň po jej boku?

Hyundai len prednedávnom šokoval úspešným príchodom svojho vôbec prvého ostrého hothatchu (športového hatchbacku) s označením i30 N, ktorý bol premiérovým modelom novo vybudovanej divízie N. Teší sa obrovskej obľube aj na Slovensku, pričom prevažná väčšina zákazníkov siahla po najvýkonnejšej verzii Performance.

Huyndai úspech „prvotiny“ nenechal len tak a krátko po úspešnom nástupe hatchbacku sa začali šíriť správy aj o príchode štýlového modelu i30 Fastback N – mnohými označovaný aj za konkurenta českej Škody Octavia RS 245, hoci Hyundai prezentuje auto ako fastback, a nie ako liftback. Dokáže ju však prekonať?

Najkrajší z ponuky

Vec dizajnu je vždy pomerne subjektívna, avšak v tomto prípade sa s mnohými určite zhodneme, ak povieme, že ide o v súčasnosti vôbec najkrajší model kórejskej značky. Už základná verzia je naozaj atraktívna, no vo verzii N sa k štýlovej karosérii pridalo ešte niekoľko zaujímavých doplnkov.

Okrem špecifického sivého Shadow Grey, alebo v našom prípade bledomodrého Performance Blue lakovania tu nájdeme prepracované nárazníky s červenou linkou a väčšími otvormi pre prívod vzduchu, športové prahy, zadný difúzor s dvojicou kanónov v podobe koncoviek výfuku a odtrhovú hranu na veku batožinového priestoru.

​Známe trojuholníkové brzdové svetlo osadené na karosárskej verzii i30 N hatchback sa presunulo na spodnú časť nárazníka modelu Fastback N a zastáva funkciu hmlovky. Nechýbajú ani špičkové LED svetlomety, označenie N na maske chladiča a veku kufra či 19-palcové špeciálne disky kolies. Vďaka zníženej svetlej výške je pohľad na novinku skutočne zážitok a na ulici pritiahne pohľad nielen agresívnym zvukom, ale práve tiež svojím dizajnom. V tomto smere ťahá Octavia RS za podstatne kratší koniec.

Kabína poteší

Hyundai sa nesnažil vyrobiť výlučne športové auto, pri ktorom by bolo jeho denné využívanie často tiež utrpením – najmä na slovenských cestách. Stavil na kartu zábavy za volantom, výkonu a pohodlia. Tento kokteil mu vyšiel na jednotku a v zásade nemáme modelu v kabíne čo vyčítať.

Už pri nastupovaní/vystupovaní sa nám sedadlo automaticky odsunulo, to pre ešte väčší komfort. Okrem toho sedíte v rovnako dobre tvarovaných a dostatočne pohodlných sedadlách, ako to bolo i v prípade hatchbacku i30 N. V zákrutách vás dokáže pekne podržať a elektrickým nastavením si dokážete ľahko nájsť tú správnu polohu za volantom.

HN/Radoslav Petrík

​Ten je multifunkčný a okrem nastavenia autorádia či tempomatu si nepochybne všimnete aj dvojicu tlačidiel. Vo Fastbacku N už nie sú v modrej farbe, no zastávajú rovnakú funkciu – prepínanie režimov jazdy. Pred vodičom sú následne klasické budíky, pričom otáčkomer obsahuje LED diódy označujúce „nebezpečnú“ hranicu otáčok pri studenom motore.

V strede palubnej dosky je osadený osempalcový displej infotainmentu s dobrými reakciami na dotyk, so slušnou konektivitou Apple CarPlay a AndroidAuto, prípade s Bluetooth rozhraním. Miesta tu nájdeme dostatok tak na predných, ako i na zadných sedadlách. V tomto prípade však Octavia RS prekonáva ostrý Fastback N, keďže ponúka o niečo viac priestoru pred kolenami a nad hlavou (pri Huyndai sa strecha smerom dozadu zvažuje).

Na druhej strane, stále je to v prijateľnej miere a nesklame ani batožinový priestor. Z jeho využitia trochu uberá zadná rozpera náprav (vyberateľná), no ponúka slušných 450 litrov a po sklopení až 1 351 litrov. Tu opäť dominuje Octavia RS s objemom 590/1 580 litrov. Na bežné používanie však Hyundai svojimi rozmermi postačuje.

Spotrebu neriešite

To, čím model Fastback N vyniká, je nepochybne jazda a zážitok pri každom nastúpení do auta. Už len samotný štart studeného motora je piesňou pre uši a ak zvolíte najostrejší režim N, zvukový efekt sa vďaka aktívnej klapke vo výfuku ešte umocní. Pri zohriatom motore následne dokáže hulvátsky „prdieť“ či dokonca strieľať pri uvoľnení plynového pedála nad hranicou štyritisíc otáčok.

To je jeden z dôvodov, prečo sa v klasickom alebo nedajbože v Eco režime ocitnete len výnimočne. V nich sa na druhej strane auto premení na príjemného spoločníka na každý deň a utlmený výfuk vás nebude nijako rušiť. K dispozícii je pritom režim N Custom, ktorý si vodič môže do veľkej miery prispôsobiť. Môžete vypnúť hlučný prejav výfuku, zvoliť komfortnejšie nastavenie tlmičov a mnoho ďalšieho.

Práve v konfigurovateľnom móde sme jazdili najčastejšie, najostrejšie vyladenie tlmičov je na našich cestách nepoužiteľné a extrémne tvrdé, na trati však nepochybne poslúži dobre. V komfortnejších nastaveniach dobre tlmí väčšinu nerovností, no stále je potrebné počítať s vyššou tuhosťou.

HN/Radoslav Petrík

​​Pod kapotou pritom vo vrcholnej verzii Performance pracuje benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom naladeným až na 202 kW (275 koní) a krútiaci moment dosahuje úroveň 353 Nm, prípadne 380 Nm s využitím dočasnej funkcie OverBoost.

Pri skutočne rýchlej jazde pomáha vodičovi aj elektronický samosvorný diferenciál E-LSD, vďaka čomu je auto schopné doslova vystreliť zo zákruty. Radiaca páka s krátkymi presnými dráhami tam hádže prevody jedna radosť a keď stúpite na vysokovýkonné brzdy, ich nástup je dobre dávkovateľný a dostatočne účinný. Nevädnú ani pri náročných skúškach v serpentínach a nedotáčavosť dosiahnete na suchej vozovke len veľmi ťažko.

Radovánky možno pokazí len pohľad na spotrebu. Pri využívaní potenciálu totiž dosiahne aj 15-litrovú hranicu, v meste sa dokážete zmestiť asi do 10 litrov na sto kilometrov a mimo mesta si auto vypýta 7,4 litra. Diaľnica znamenala nárast na celkom 8,5-litrovú úroveň. Pri autách tohto typu však musia ísť čísla s koncovkou l/100 km na vedľajšiu koľaj, toto auto je totiž antistresová hračka.

​Možno nepatrí k najrýchlejším, no svojím výkonom, dizajnom, prejavom a „fun-faktorom“ prekonáva aj obľúbenú Octaviu RS 245. Priestorovo je síce trochu skromnejšie, no bežné využívanie tým absolútne netrpí. Rovnako ako netrpia vodič či ostatní cestujúci, v nastaveniach si dokážete namixovať dokonalý kokteil pre konkrétnu situáciu.

Každodenná jazda do roboty, po deti do škôlky či na okruh nebude problém. Len pozor, aby ste si zvukovým prejavom ranného štartu alebo neskorého príchodu nepoštvali susedov. Cenovo ide pritom o skvelú ponuku – základ sa začína na sume 28 490 eur a náš Performance kúsok s niekoľkými príplatkovými prvkami siahal na 31 290 eur. Konkurencia by sa teda mala mať na pozore.

Hyundai i30 Fastback N
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 998
Výkon (kW): 202
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 353/1 450 – 4 700
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Objem palivovej nádrže (l): 50
Cena modelu od: 28 490

01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 03 - Modified: 2024-04-26 11:30:00 - Feat.: - Title: RECENZIA: Konečne poriadny historický seriál. Šógun je plný intríg, krvavých katán a kurtizán 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 20:01