Je úžitkovou ikonou značky Volkswagen a v pomyselnom reťazci patrí medzi konkurenciou nepochybne k vôbec najobľúbenejším modelom tohto typu. Hovoríme o modeli série T, ktorá si počas dlhých šiestich generácií získala veľké množstvo priaznivcov.
Ak hľadáte dostatok priestoru, sedem miest na sedenie, pohon všetkých kolies a komfort, nemusíte siahať výhradne po prémiových SUV modeloch. Popravde, nie vždy dokážu splniť všetky menované požiadavky, a pritom sú cenovo často na vyššej úrovni. Okrem toho veľkosťou sa až veľmi nápadne približujú k „autobusu“ menom Multivan PanAmericana v krátkej verzii (jediné dostupné vyhotovenie).
Ak máme uviesť priamy príklad, na dĺžku je Multivan PanAmericana dokonca kratší než Mercedes-Benz GLS či Audi Q7, keďže meria 4,9 metra. Takže argument, že auto je prehnane veľké, nie je úplne na mieste – ani na šírku tu nie je takmer žiadny rozdiel a pokiaľ ide o výšku, problémom nebude ani vjazd do podzemných garáží. Pre niekoho môže byť však problémom menej výrazný dizajn a tiež „škatuľová“ karoséria, to je prvok, ktorý sa zmeniť jednoducho nedá.
Aj napriek tomu je vzhľad veľmi príjemný, biely lak tu dopĺňa oplastovanie, strieborné ochranno-ozdobné prvky na nárazníkoch a prahoch a čierny ochranný lak na bočných stranách auta. Čerešničkou je o dva centimetre zdvihnutá svetlá výška auta oproti bežnej verzii (prekoná aj niektoré moderné SUV) či dokonca príplatkový hliníkový kryt motora a prevodovky pre ochranu pri jazde mimo spevnených ciest.
Keď sa presunieme cez elektricky otvárateľné bočné dvere do kabíny, pre mnohých prichádza prekvapenie – toto nie je obyčajná dodávka. Predná dvojica sedadiel je pohodlná, nastupovanie je aj napriek vyššiemu sedadlu nenáročné a po usadení si nepripadáte ako v kamióne. Jazda pripomína skôr osobné autá, hoci sedadlo je v „dodávkovom“ uhle.
Pred vodičom sú klasické analógové budíky a v centre palubnej dosky následne dotykový displej infotainmentu – oba si zaslúžia modernizáciu a tá aj začiatkom marca na autosalóne v Ženeve 2019 prišla, svetu sa tu predstavil facelift modelu s označením T6.1. Palubnú dosku dotvára ešte množstvo odkladacích miest na drobnosti, ktoré nájdeme rozmiestnené viac-menej po celom interiéri, núdza o ne teda rozhodne nebude.
Sedí sa vyššie, výhľad je veľmi dobrý a k jednoduchému parkovaniu pomáha nielen celková dĺžka vozidla či parkovacia kamera, ale i veľké spätné zrkadlá s elektrickým sklápaním. Po ruke má vodič všetky dôležité tlačidlá, spracovanie je na dobrej úrovni a nechýbajú ani mnohé prvky známe z ostatných osobných modelov značky Volkswagen.
Priamo z miesta vodiča alebo spolujazdca viete cez malú uličku prejsť do zadnej časti, kde sa v našom prípade nachádzali dve samostatné otočné sedadlá, rozkladateľný stredový stolík a lavica disponujúca trojicou miest na sedenie. Priestor si tak viete ľahko prispôsobovať podľa aktuálnej potreby a z Multivanu PanAmericana mať v okamihu kanceláriu, minibus pre celkom siedmich dobrodruhov, jedáleň či dokonca spálňu. Zadná posuvná trojmiestna lavica sa dá totiž rozložiť, zatiahnutím roletiek si doprajete súkromie a pokojne tak na cestách v prípade potreby prespíte.
Je to ideál na letné bádanie miest, absolvovanie festivalov, vycestovanie na lyžovačku či príjemné prežitie dlhej cesty na dovolenku, a pritom nejde o malý karavan ako v prípade verzie California. K dispozícii je okrem množstva úložných priestorov aj dostatočný prispôsobiteľný kufor s nízkou nakladacou hranou, akurát pozor na pomerne rozmerné elektricky ovládané výklopné veko, parkovať musíte od steny trochu ďalej. Praktickú stránku podporuje hliníková podlaha, ktorá sa ľahko udržiava a v prípade potreby jednoducho umýva, či doplnkové nezávislé vykurovanie/vychladenie interiéru.
Jazdou prekvapí
Ani jazdné vlastnosti či dynamika na tom nie sú vôbec zle, hoci, samozrejme, nečakajte žiadneho atléta. O pohon všetkých kolies 4Motion, keď sa bežne využíva predná náprava a v prípade potreby sa pripája aj zadná, sa stará dvojlitrový naftový štvorvalec BiTDI s dvojicou turbodúchadiel a výkonom až 150 kW (204 koní).
Spojený bol s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG, ktorá pracovala dobre a vo väčšine prípadov nijak nesklamala. Auto je dostatočne agilné, avšak oproti konkurencii môže strácať absenciou možnosti zvoliť objemnejší šesťvalec. Aj napriek tomu ponúkne skutočne dostatok síl aj pri plnom naložení, nesklame v miernom teréne a celkovo auto prekvapilo i veľmi dobrým odhlučnením, čomu pomáhal príplatkový balík Akustik so špeciálne upravenými sklami.
Rany bolo počuť jedine od podvozka a len pri prejdení niektorých výrazných nerovností. Podvozok však svoju prácu zvládal pomerne dobre a akustický komfort sa (ako je to zvykom pri tomto segmente) zvýši obsadením kabíny. Za príplatok je možné doplniť výbavu napríklad o asistenta zjazdu z kopca, príjemné vyhrievanie predných sedadiel či napríklad väčšiu palivovú nádrž, ako to bolo aj v našom prípade.
Tá mala nie 70, ale až 80 litrov a poskytla tak slušný dojazd na jedno natankovanie. Spotreba sa pritom v priemere ustálila na takmer 11 litroch nafty, čo nie je málo, no vzhľadom na škatuľový tvar, pohon všetkých kolies a výkonný dvojliter či váhu vozidla je to prijateľný údaj.
Záver
Z nášho pohľadu sa na cestovanie „do neznáma“ hodí snáď ešte viac ako model California. Áno, musíte si zaobstarať jedlo v reštauráciách a nie je to úplne hotel na kolesách, ale dá sa lepšie využiť aj v bežných dňoch, keď môže bez problémov nahradiť aj v súčasnosti veľmi populárne SUV. Rozmerovo je Multivan PanAmericana vyšší, čo však nespôsobuje v praxi žiadne problémy.
Ponúka dostatok vnútorného priestoru na rôzne využitie, skutočne výkonný naftový motor, pohodlie a vďaka vyššej svetlej výške či pohonu 4Motion sa nebojí ani jazdy mimo cesty v miernom teréne. Ak máte väčšie ambície, je už potrebné siahnuť po terénnych modeloch. Už pomerne nemoderný infotainment systém a samotný displej, prípadne bežné budíky nahrádza faceliftová verzia novými obrazovkami a riešeniami, čomu sa nepochybne tešíme. PanAmericana si to totiž zaslúži, avšak prekážkou môže byť ešte cena.
Tá za tento testovaný kúsok siahala s mnohými príplatkami až na 73-tisíc eur. Základ štartuje na sume 53-tisíc eur a ponúka naozaj bohatú výbavu – napríklad s trojzónovou automatickou klimatizáciou, antialergickým filtrom, hmlovými svetlami a ďalšími prvkami. Rozhodne však odporúčame priplatiť si aspoň za LED predné svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre.
Volkswagen Multivan PanAmericana
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 968
Výkon (kW): 150
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 450/1 400 – 2 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: 7-stupňová, automatická DSG
Maximálna rýchlosť (km/h): 199
Prevádzková hmotnosť (kg): 2 195
Cena modelu od: 53-tisíc eur