S tým, ako sa blíži výber budúceho vlastníka dvoch najväčších letísk na Slovensku, vrcholí aj mediálny boj záujemcov. Počas včerajšieho zasadania privatizačnej komisie dostali redakcie materiály, ktoré poukazovali na prepojenie privatizačného poradcu, spoločnosti Meinl Bank so skupinou Penta. Tá sa o akcie letísk uchádza v konzorciu TwoOne spolu s viedenským letiskom Schwechat.
Prepojenie Penty a Meinl Bank malo fungovať napríklad cez právnu kanceláriu Schultzová & Partners. Tá opakovane zastupovala Meinl Bank na valnom zhromaždení Privatbanky, ktorú táto rakúska banka vlastní. Šéfka kancelárie Denisa Schultzová zároveň poskytuje právne služby skupine Penta, čím sa netají. "Som advokátka a mám veľa klientov," povedala Schultzová počas telefonického rozhovoru, keď sme ju zastihli v jej kancelárií sídliacej v budove Penty. Ako vysvetlila, v Pente do roku 2003 pracovala a teraz si od nej prenajíma priestory.
Vzťahy s Pentou nepovažuje za nadštandardné. "Na niektorých projektoch som úzko spolupracovala aj s inými finančnými skupinami, napríklad s J & T a Istrokapitálom," povedala. Nevidí pritom žiadnu súvislosť medzi zastupovaním jej klientov a prebiehajúcou privatizáciou letísk. "Naša advokátska kancelária neposkytuje žiadne služby v súvislosti s privatizáciou letísk žiadnemu zo svojich klientov," dodala.
Penta podľa jej hovorkyne Andrey Strakovej spolupracuje so sedemnástimi advokátskymi kanceláriami. "Je nereálne a právne nemožné, aby sme evidovali, pre akých iných klientov pracujú. Od akéhokoľvek prepojenia s Meinl Bank sa Penta kategoricky dištancuje," uviedla Straková.
Schultzová označila tieto informácie za súčasť konkurenčného boja dvoch finančných skupín pri privatizácii bratislavského a košického letiska. Podobne to vníma aj ministerstvo dopravy. "Je zaujímavé, že po výbere poradcu, nikto voči Meinl Bank nenamietal," povedal hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška. Ministerstvo vníma celú situáciu iba ako súčasť privatizačného boja o letiská, ktorá sa dostala do záverečnej fázy.
V hre o 66 percent akcií bratislavského a košického letiska sú tri konzorcia. Abertis, TwoOne, ISAP a turská spoločnosť TAV. Podľa informácií hn sú najväčšími favoritmi konzorcia Abertis, reprezentované skupinou J & T a TwoOne, v ktorom figuruje Penta. Prvé stavia na rozvojový plán letísk a druhé údajne ponúklo najvyššiu cenu. V prípade konzorcia ISAP môže byť problém neuznanie časti ponúkanej ceny.
Odporúčanie poradcu, ktoré schváli privatizačná komisia, dostane na stôl minister dopravy, a ten ho potom odporučí vláde. Rozhodnutie privatizačnej komisie padne čoskoro - najneskôr do konca tohto týždňa.
Kto je v hre o letiská
- Konzorcium Abertis (Španielsko), britský prevádzkovateľ letísk TBI, J & T (Slovensko)
- Konzorcium Two One - Letisko Viedeň (Schwechat, Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)
- Konzorcium ISAP (Independent Slovak Airport Partners) - Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)
- TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)
Zdroj: hn
Kto je v komisii
Branislav Kvasnica - ministerstvo dopravy
Vladimír Drozda - ministerstvo dopravy
Branko Šmilšák - ministerstvo dopravy
Anna Bubeníková - FNM SR
Jozef Jurica - FNM SR
Boris Balog - MH SR
Peter Vlasatý - MH SR
Ján Rusnák - Výbor NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie/SDKÚ
Zdroj: hn