StoryEditor

Reťazec Billa si na slovenskom trhu posilnil pozíciu lídra supermarketov

18.08.2005, 12:47
Rakúsky obchodný reťazec Billa si na slovenskom trhu v roku 2005 posilnil doterajšiu pozíciu lídra vo formáte supermarketov. Prispela k tomu akvizícia 11 predajní Delvity nemeckou konkurenčnou skupinou Rewe, ktorá prevádzkuje obchody Billa a Penny Market.

Rakúsky obchodný reťazec Billa si na slovenskom trhu v roku 2005 posilnil doterajšiu pozíciu lídra vo formáte supermarketov. Prispela k tomu akvizícia 11 predajní Delvity nemeckou konkurenčnou skupinou Rewe, ktorá prevádzkuje obchody Billa a Penny Market.
V súčasnosti Billa na Slovensku prevádzkuje 76 obchodov a zamestnáva 3 000 pracovníkov, z Delvity ich prešlo 450. Predajná plocha predstavuje asi 60 000 m2. "Do konca roku 2005 v sieti Billa bude 81 predajní," uviedol TASR analytik agentúry pre prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský.
Zmluvu o kúpe partneri podpísali vo februári tohto roka. Skupina Rewe zaplatila Delvite 7,7 milióna EUR, v prepočte 297 miliónov SKK. Od júla sa priestory 11 prevádzok s plochou viac ako 10 000 m2, ktoré vlastní spoločnosť Prior Stred (Banská Bystrica), upravili na štandard rakúskeho hypermarketu. Billa má tak v prenájme priestory po Delvite v 5 mestách, v Bratislave (7), Liptovskom Mikuláši, Trenčíne, Trnave a Zvolene. Od polovice júla sú vybavené značkou Billa. Nachádzajú sa v centre a na peších zónach. Občanom majú slúžiť najmä v popoludňajších hodinách na krátky nákup. To bol dôvod, prečo sa zmenil sortiment. Pribudli polotovary a mrazené výrobky a posilnilo sa malé balenie, spresnil Drahovský.
Projekt akvizície sa však zo 16 pôvodne fungujúcich prevádzok Delvity v SR týkal iba 11, zvyšných 5 predajní si prebrali spotrebné družstvá a ďalší slovenskí obchodníci. Značka Delvita tak po 7 rokoch na slovenskom trhu zanikla.
Dôvodom predaja supermarketov skupine Rewe bola malá sieť predajní a ich logisticky značná rozptýlenosť a neefektívnosť. To z hľadiska stratégie rozvoja už nevytváralo priestor pre ďalšie investičné príležitosti majiteľa Delhaize Group (Belgicko). Pod novú transakciu sa sčasti podpísali aj slabšie obchodné výkony supermarketov, ktoré vykazovali v roku 2003 i 2004 mierne stratové výsledky. Nedá sa vylúčiť ani kúpyschopnosť Slovákov a tlak konkurenčných reťazcov. Ciele v roku 1998 stanovené na štartovacej pozícii Delvity v SR sa z hľadiska dosahovaného podielu na výnosoch skupiny i rýchlosti napredovania reťazca rozchádzali so skutočnosťou.
"Delvita odchádza zo Slovenska a sústredí sa na výnosnejšie zhodnotenie investícií predovšetkým na kľúčovom trhu v ČR," dodal o plánoch manažér Delvity v ČR Petr Uchytil. Nemá už význam investovať v SR, keď ich efekt je ďaleko vyšší v ČR, USA či Belgicku.
Delvita už v roku 2004 predala v SR tri predajne. V rámci obchodných firiem, ktoré podnikajú na slovenskom trhu, v posledných rokoch figurovala podľa ročných tržieb na konci prvej dvadsiatky.
Materskou spoločnosťou Delvity je Delhaize Group. Jej história siaha do roku 1867, keď Jules Delhaize s rodinou začal vytvárať sieť pobočiek, ktoré ponúkali tovary z centrálneho skladu za nízke ceny.
(1 EUR = 38,588 SKK)

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 19:11