Vláda SR na svojej 152. schôdzi prerokovala a schválila alternatívu I Návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Nová legislatíva odstráni roztrieštenosť právnej úpravy skutkových podstát priestupkoch, z ktorých mnohé upravujú osobitné zákony. Priestupky na jednotlivých úsekoch verejnej správy budú presunuté do zákonov v ich pôsobnosti. Zohľadňuje sa pritom nová úprava Trestného zákona - páchateľ prečinu, u ktorého orgán činný v trestnom konaní upustí od trestného stíhania, nezostane nepotrestaný. Novela zákona o priestupkoch ďalej znižuje vekovú hranicu trestnej zodpovednosti za priestupky z 15 na 14 rokov, čím nadväzuje na nový trestný zákon. Takisto upravuje skutkovú podstatu priestupkov a výšku pokút. Novela tiež zavádza alternatívnu sankciu odpracovania uloženej peňažnej pokuty a zohľadňuje požiadavky z praxe týkajúcej sa sankcionovania páchateľov, ktorí sa priestupkov dopúšťajú opakovane.
Základná zmena v zákone o priestupkoch
Niektoré druhy priestupkov budú presunuté do osobitných zákonov upravujúcich pôsobnosť štátnych orgánov. V priestupkovom zákone zostanú priestupky vyskytujúce sa na viacerých úsekoch verejnej správy, priestupky na úseku občianskeho spolunažívania a priestupky proti verejnému poriadku. V zákone zostanú aj priestupky, ktoré nebude možné zaradiť do osobitného zákona.
Priestupky na úseku verejnej správy
Na základe skúseností z praxe ministerstvo vnútra navrhuje skutkové podstaty priestupkov verejnej správy rozšíriť - pribudne napríklad priestupok neoprávneného držania licencie.
Priestupky proti verejnému poriadku
Priestupkom proti verejnému poriadku bude aj hrubá urážka či ohováranie verejných činiteľov pri výkone jeho právomocí. Za vulgárny útok na policajta, či úradníka bude možné uložiť pokutu až vo výške 10 tisíc korún.
Prespávanie na verejných priestranstvách už nebude súčasťou výpočtu spôsobov páchania priestupku vzbudzovania verejného pohoršenia - ministerstvo vnútra akceptovalo pripomienky mimovládnych organizácií a prespávanie na verejnosti vypustilo z pôvodného návrhu.
Priestupky proti majetku
K priestupkom proti majetku pribudlo pomaľovanie priestorov grafitmi či farbami - hrozí zaň pokuta až do výšky 10 tisíc korún.
Priestupkom proti majetku bude aj konanie, ktorým niekto zorganizoval alebo niekoho iného naviedol na priestupok proti majetku - napr. na krádež či maľovanie grafitmi. Vyžaduje si to prax. Početné majetkové priestupky totiž páchajú maloletí, ktorých na to zneužívajú iné osoby.
Sankcie
Upravuje sa horná i dolná hranica pokút z doterajších tisíc až 3 tisíc korún na 5 tisíc až 10 tisíc korún. Za niektoré priestupky - napríklad za neoprávnené podnikanie, či neoprávnené sprístupnenie bankového alebo obchodného tajomstva - bude možné uložiť pokutu až do výšky 50 tisíc korún. Zvýšia sa aj sadzby za pokuty proti poriadku vo verejnej správe, kde sa horná hranica z doterajších 5 tisíc zvyšuje až na 10 tisíc korún.
Páchateľom, ktorí sa v priebehu dvoch rokov opakovane dopustia toho istého priestupku, hrozí dvojnásobná pokuta hornej hranice sadzby za konkrétny priestupok.
Podobne ako v novom Trestnom zákone, si aj priestupok bude možné odpracovať. Páchateľ priestupku bude môcť navrhnúť, či zaplatí pokutu, alebo si uloženú pokutu odpracuje vykonaním menších služieb pre obec. Počet hodín vykonávania menších služieb pre obec sa vypočíta ako podiel uloženej pokuty a hodinovej minimálnej mzdy.
Inštitút návrhových priestupkov
Zachováva sa aj inštitút návrhových priestupkov, ktoré bude možné prerokovať len na návrh postihnutej osoby alebo jej zákonného zástupcu. Ministerstvo vnútra ich pôvodne navrhovalo zrušiť úplne. Ktoré z nich to sú, to po novom budú určovať osobitné zákony, do ktorých sa presunuli skutkové podstaty priestupkov. Dosiaľ boli návrhovými priestupkami priestupky na úseku infozákona a niektoré priestupky proti občianskemu spolunažívaniu.
Záver
Novela zákona o priestupkoch nadobudne účinnosť 1. januára 2006.
Vláda SR na svojej 152. schôdzi prerokovala a schválila Návrh zákona o informačných sytémoch verejnej správy.
Návrh zákona o informačných systémoch verejnej správy nadväzuje na obsah dvoch vládnych dokumentov, a to na dokument Politika informatizácie spoločnosti v Slovenskej republike a na dokument Stratégia informatizácie spoločnosti v podmienkach Slovenskej republiky a Akčný plán.
Návrh zákona je koncipovaný v súlade so stavom a vývojom informačných a komunikačných technológií, reflektuje zmeny v organizácii štátnej správy a územnej samosprávy a reaguje na výsledky analýzy uplatňovania doterajšieho zákona v praxi.
Tento zákon upravuje:
* práva a povinnosti povinných osôb v oblasti informačných systémov verejnej správy a činnosti, ktoré zabezpečujú ich prevádzku,
* základné podmienky na zabezpečenie integrovateľnosti a bezpečnosti informačných systémov verejnej správy,
* správu a prevádzku ústredného portálu,
* postup pri vydávaní elektronického odpisu údajov z informačných systémov verejnej správy a výstupu z informačných systémov verejnej správy.
Zákon sa nevzťahuje na informačné systémy verejnej správy, ktoré sa týkajú zabezpečenia obrany Slovenskej republiky, bezpečnosti Slovenskej republiky a utajovaných skutočností.
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie:
* informačným systémom funkčný celok zabezpečujúci cieľavedomú a systematickú informačnú činnosť prostredníctvom technických a programových prostriedkov,
* informačným systémom verejnej správy informačný systém v pôsobnosti povinnej osoby ako správcu, ktorý slúži na výkon verejnej správy, a ktorého prevádzkovanie vyplýva z osobitného predpisu alebo z právomoci rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy,
* informačnou činnosťou získavanie, poskytovanie a sprístupňovanie údajov, zhromažďovanie, spracúvanie, prenos, ukladanie, archivácia a likvidácia údajov; informačnú činnosť vykonáva správca informačného systému verejnej správy alebo prevádzkovateľ informačného systému verejnej správy,
* správcom informačného systému verejnej správy povinná osoba, ktorá určuje účel a prostriedky spracovania informácií a zodpovedá za správu a rozvoj informačného systému verejnej správy,
* prevádzkovateľom informačného systému verejnej správy povinná osoba alebo osoba určená správcom informačného systému verejnej správy, ktorá vykonáva správcom určené informačné činnosti; prevádzkovateľom informačného systému verejnej správy môže byť aj správca informačného systému verejnej správy,
* číselníkom zoznam prípustných hodnôt údajového prvku obvykle vo forme dvojíc kódovaného údaja a hodnoty jeho kódu,
* registrom databáza údajov, ktoré sú využívané informačnými systémami verejnej správy,
* ústredným portálom informačný systém verejnej správy na poskytovanie služieb a informácií verejnosti povinnými osobami prostredníctvom spoločného prístupového miesta v sieti internet,
* sieťovou infraštruktúrou káblové, bezdrôtové, optické a iné prepojenia, pasívne a aktívne prepojovacie prvky a súvisiace aplikačné programové vybavenie, ktoré tvoria vyhradenú neverejnú sieť určenú na vzájomnú bezpečnú komunikáciu povinných osôb a na sprostredkovanie ich externej komunikácie s inými osobami.
Povinné osoby
Povinnými osobami na účely tohto zákona sú:
* ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy,
* orgány miestnej štátnej správy,
* iné orgány štátnej správy,
* obce a samosprávne kraje,
* Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky, Kancelária prezidenta Slovenskej republiky, Kancelária Ústavného súdu Slovenskej republiky, Kancelária súdnej rady Slovenskej republiky, Kancelária verejného ochrancu práv, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky, Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, Sociálna poisťovňa, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, zdravotné poisťovne, Česko - slovenská tlačová kancelária Slovenskej republiky,
* subjekty, o ktorých to ustanoví osobitný zákon.
Povinné osoby:
* vypracúvajú koncepcie rozvoja informačných systémov; pri ich tvorbe vzájomne spolupracujú,
* zabezpečujú plynulú, bezpečnú a spoľahlivú prevádzku informačných systémov verejnej správy,
* zodpovedajú za zabezpečenie informačného systému proti zneužitiu,
* sprístupňujú verejnosti údaje z informačných systémov verejnej správy, ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak,
* sprístupňujú alebo na požiadanie poskytujú bezplatne iným povinným osobám údaje z informačných systémov verejnej správy potrebné na ich činnosť, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
* zabezpečujú prevádzku informačných systémov verejnej správy vrátane organizačného, odborného a technického zabezpečenia,
* zabezpečujú uskutočňovanie koncepcie rozvoja informačných systémov verejnej správy vrátane organizačného, odborného a technického zabezpečenia,
* metodicky a administratívne spravujú príslušné centrálne registre a číselníky a zabezpečujú ich zverejnenie na internete,
* zverejňujú bez zbytočného odkladu informácie o informačných systémoch verejnej správy, ktoré prevádzkujú a o službách poskytovaných na internete,
* sú povinné prednostne používať sieťovú infraštruktúru.
Správca informačného systému verejnej správy:
* je povinný zabezpečiť, aby informačný systém verejnej správy vyhovoval štandardom v oblasti informačných systémov verejnej správy,
* je oprávnený poveriť fyzickú osobu alebo určiť právnickú osobu prevádzkovaním informačného systému verejnej správy.
Záver
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2006.