Rozvinutá a kvalitná cestná infraštruktúra je základným predpokladom dobrého fungovania ekonomiky každého štátu. Vybavenosť územia vnútroštátnymi i medzinárodnými dopravnými koridormi totiž priamo pôsobí na rozvoj ekonomických aktivít a tiež na odstraňovanie regionálnych rozdielov. Povedal to dnes minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny na otvorení Švédskeho Seminára o bezpečnosti cestnej premávky. V Bratislave ho zorganizovalo Švédske veľvyslanectvo v SR v spolupráci s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR a Švédskym obchodným zastupiteľstvom v SR.
"Cieľom politiky môjho rezortu je vybudovať nielen kvalitnú slovenskú infraštruktúru, ale aj dopravné služby tak, aby čím skôr dosahovali úroveň európskeho štandardu a boli konkurencieschopné," dodal Vážny.
Podľa slov štátneho tajomníka švédskeho ministerstva pre infraštruktúru Hansa Jepsona dôvodom konania seminára je predovšetkým zvyšujúca sa prestíž Slovenska v zahraničí a jeho povesť krajiny priateľskej k investorom. "Prílev zahraničných investícií bezprostredne súvisí aj s kvalitou a bezpečnosťou miestnej infraštruktúry. Slovensko teda musí čeliť výzve na zlepšenie bezpečnosti a ekologickosti cestnej dopravy," povedal Jepson. Švédsko, krajina s dlhou tradíciou výroby kvalitných a bezpečných automobilov, túto výzvu už prijalo a v roku 1995 schválilo program tzv. "Nulovej vízie", ktorej cieľom je dosiahnuť, aby sa v budúcnosti znížil počet usmrtených účastníkov cestnej premávky postupne až na nulu. "Nulová vízia" vychádza z vládnej úlohy, podľa ktorej cesty, ulice a dopravné prostriedky musia byť omnoho viac prispôsobené ľudským predpokladom a schopnostiam. Vo Švédsku ročne zomrie pri automobilových nehodách priemerne 500 ľudí, čo je 6 obyvateľov zo 100 000. V SR je tento pomer dvojnásobne vyšší, zo 100 000 Slovákov zahynie za jeden rok na cestách 12. V Európe príde o život každý rok 40 000 osôb, celosvetovo 1,2 milióna. Pre porovnanie, vo Švédsku utrpí smrteľný pracovný úraz 50 občanov ročne, na zásah elektrickým prúdom zomrie iba 5 ľudí.
Podľa zastupujúceho generálneho riaditeľa Sekcie dopravnej politiky MDPT SR Ján Kraka ministerstvo prijalo za účelom zníženia počtu smrteľných úrazov Národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ktorého cieľom je do roku 2010 znížiť počet usmrtených osôb na polovicu. MDPT vykonáva aj ďalšie kroky smerujúce k tomuto cieľu, ako napríklad revitalizácia detských dopravných ihrísk, propagácia v médiách či povinné používanie detských autosedačiek.
V SR vyhaslo v roku 2005 pri dopravných nehodách 560 životov.
StoryEditor
Kvalitná cestná infraštruktúra je nutný základ
Kvalitná cestná infraštruktúra je základnom dobrého fungovania ekonomiky. Vybavenosť územia vnútroštátnymi i medzinárodnými koridormi priamo pôsobí na rozvoj ekonomických aktivít a odstraňovanie regionálnych rozdielov.