Spôsoby, ktoré fungujú v parlamente, ste označili za nešťastné. Čo ste urobili z pozície hlavy štátu, aby sa to zmenilo, keďže nezávislí zohrávajú v NR SR dôležitú úlohu už dva roky?
-- Pri nástupe do funkcie prezidenta SR som dal jasne najavo, že mienim vytvoriť korektné vzťahy medzi najvyššími ústavnými činiteľmi. Moje pravidelné rokovania, či už na úrovni troch najvyšších predstaviteľov alebo rokovania s jednotlivými ministrami alebo predstaviteľmi parlamentných výborov, toto predsavzatie doteraz reálne napĺňali. Nemám pritom záujem vstupovať do zápasov na politickej scéne. Odchody poslancov a stabilita politických strán patria do kompetencie straníckych špičiek. Malo by byť v záujme politikov, aby realizovali takú politiku, ktorá drží strany programovo a hodnotovo pohromade, a nie naopak. Apeloval som však, aby sa na Slovensku vytvorila vláda, ktorá sa bude opierať o stabilnú a transparentnú väčšinu.
Koalícia získala formálnu väčšinu. Ak však nebude NR SR uznášaniaschopná, naznačujete, že jedným z najreálnejších východísk budú predčasné voľby. Čo vôbec môžu vyriešiť?
-- Netransparentné dohody s jednotlivými poslancami o podpore koalície už prekážajú aj samotným členom koalície. Myslím KDH a SMK. Prehlbuje sa tiež nedôvera občanov k politike a politikom vôbec. V istom zmysle slova tento stav poškodzuje aj imidž krajiny. Iné krajiny sú schopné svoje krízy vyriešiť štandardnými prostriedkami, pričom predčasné voľby sú jedným z takýchto štandardných riešení. Prinajmenšom z nich vzíde koalícia, ktorá sa bude opierať o jasné a čitateľné dohody. Už to je prvé významné plus pre ďalší politický život krajiny. Politici nesú pri budovaní štátu aj zodpovednosť za to, ako sú schopní riešiť krízy. Uvedené riešenia môžu byť potom pokojne aplikované aj v budúcnosti. Som presvedčený, že rozhodnutie občanov, s ktorým poslali do parlamentu poslancov ako vykonávateľov svojej vôle, sa dnes nezhoduje s týmito princípmi.
Dnešná situácia sa až tak nelíši od roku 2002, keď nová koalícia disponovala v Národnej rade 78 poslancami. Nemyslíte si, že koalícia by po minulom týždni dokázala ďalej efektívne fungovať?
-- Dnešná situácia sa odlišuje od tej z roku 2002 v podstatnom momente. Vtedy sa vládna koalícia opierala o 78 poslancov, ktorí tvorili vládnu koalíciu a všetci boli členovia vládnych strán. Aj teraz, keď parlament začal rokovať, sa koalícia opiera o tesnú väčšinu. Ale časť týchto poslancov napĺňa koaličnú väčšinu, dá sa povedať iba "ad hoc", a nie programovo. Slovenskej politickej kultúre takéto riešenie viac škodí. Apatický občan je veľké riziko pre zdravý vývoj a raz sa to môže vypomstiť. I tým, čo s takýmto scenárom možno kalkulujú.
V kuloároch sa hovorilo, že minister Eduard Kukan sa dočasne vráti do NR SR, aby z postu svojho náhradníka vytlačil Jozefa Hurbana, ktorý hlasoval s opozíciou. Umožnili by ste takéto riešenie?
-- Ak by niekto takto rozmýšľal, zabúda na ústavné postavenie prezidenta. Dovolím si však upozorniť, že v ostatnom období dosiahla slovenská zahraničná politika viacero úspechov a je akceptovaná aj v najvýznamnejších medzinárodných organizáciách. A najmä dnes, keď sa uchádzame o členstvo v Bezpečnostnej rade OSN, sa mi zdá neprijateľné takto odvolávať ministra zahraničných vecí a spochybňovať tak celý rezort. Ide o zbytočný gól do vlastnej siete na medzinárodnom poli.
Politická scéna je v absolútnom chaose. To sú vaše slová. Kto je za tento chaos zodpovedný v prvom rade?
-- Každá vládna koalícia, ktorá nastupuje po voľbách, si musí uvedomiť, čo sú jej priority a akým štýlom chce vládnuť. Každý člen tejto koalície si musí byť vedomý, že akékoľvek kroky smerujúce k oslabeniu tesnej väčšiny sa musia prejaviť. Vládna koalícia platí za chyby, ktoré urobila v minulosti a ktoré robí aj dnes. Mám na mysli rozpory medzi stranami vládnej koalície pri plnení vládneho programu. Pravidlom vo voľbách býva, že občania rozhodnú, kto nesie najväčšiu zodpovednosť za vzniknutú situáciu. A na základe toho trochu rozumiem aj premiérovi, prečo sa snaží dovládnuť za každú cenu.
Vymenovanie nového ministra hospodárstva sa odkladá. Zohráva v tom úlohu aj poznanie, že medzi vašimi výhradami k Františkovi Tóthovi a Jirkovi Malchárkovi nie je až taký rozdiel? Narážame na odbornosť obidvoch kandidátov...
-- V súvislosti s odvolávaním a vymenúvaním som už uviedol, že dodržiavam Ústavu SR. Čo sa týka kompetentnosti Jirka Malchárka, k tomu by som sa nerád vyjadroval. Ako prezident nemám čo hodnotiť jeho odborné vedomosti. Je to vôľa premiéra, a tým aj jeho zodpovednosť. A ja jej musím vyhovieť. V médiách som však zaregistroval vyjadrenie ministra financií Ivana Mikloša, ktorý v súvislosti s kompetentnosťou nominanta uviedol, že ide predovšetkým o politickú nomináciu. Myslím si, že ide o dosť vážne vyjadrenie.
Na jednej strane oceňujete medzinárodnú pozíciu Slovenska, na druhej strane netajíte pochybnosti z vnútropolitického diania. Nedostal sa domáci vývoj už do takého štádia, že môže ohroziť naše postavenie na scéne diplomacie?
-- Zahraničnopolitický kredit sa dá ľahko stratiť. Mrzelo by ma však, ak by riešenia, ktoré sa momentálne ponúkajú na stabilizáciu vládnej koalície svedčili o tom, že nie sme schopní riešiť veci jasne a transparentne. Obávam sa, aby sme svojou vlastnou nerozvážnosťou a niekedy aj straníckou zaslepenosťou nestratili súčasný pozitívny imidž na medzinárodnom poli. Preto hľadajme riešenia, ktoré ponúkajú viac odpovedí než otáznikov. Nielen pre občanov doma, ale aj partnerov v zahraničí.
V prieskumoch verejnej mienky dominuje Smer-SD takmer s 20-percentným náskokom pred ostatnými stranami. Ste pripravený poveriť Roberta Fica po ďalších voľbách zostavovaním nového kabinetu?
-- O charaktere budúcej vlády rozhodnú voliči a ja budem ich rozhodnutie z hľadiska poverenia rešpektovať. Premiérom bude ten, komu sa podarí zostaviť novú vládu.
StoryEditor
Vládna koalícia iba platí za svoje chyby
Prezident SR Ivan Gašparovič v rozhovore pre HN