StoryEditor

Reklama na armádu: účet za milióny

26.07.2005, 00:00
Slovenská armáda bojuje o mladých ľudí. V obrovskej konkurencii súkromných firiem chce preraziť reklamou. Megaplagát za 350-tisíc, nábor na kúpaliskách za 800-tisíc, krátke filmy pre stredoškolákov za 700-tisíc. Aj to má pritiahnuť do profesionálnej armády najmä kvalitu.

Slovenská armáda bojuje o mladých ľudí. V obrovskej konkurencii súkromných firiem chce preraziť reklamou. Po úvodnej kampani za deväť miliónov korún, ktorá mala zmeniť imidž armády, nasleduje ďalšia za stotisíce. Tentoraz chcú mladých presvedčiť, aby uprednostnili prácu profesionálneho vojaka pred civilným zamestnaním. "Musíme sa správať ako komerčná spoločnosť, inak na trhu práce nemáme šancu," zdôraznil pre HN šéf komunikačného odboru Ministerstva obrany SR Maroš Kemény.
Dobrodružstvo v uniforme
Naše ozbrojené sily, ktoré budú mať približne 20-tisíc vojakov, sú sprofesionalizované na 90 percent. Armáda má problém získať najmä vodičov a lekárov pre vojenské nemocnice. Ako ich chce pritiahnuť? Myšlienku náborovej kampane postaví na tom, že v porovnaní s "civilom" ich v uniforme čaká dobrodružstvo. "Chceme im ponúknuť pridanú hodnotu. Iné je šoférovať civilný nákladniak, iné riadiť bojové vozidlo. Tu ich určite nečaká stereotyp," dodáva Kemény. Armáda im navyše garantuje kariérny rast a vzdelávanie. Analytici tvrdia - s takouto stratégiou má šancu. "Iste sa nájde dostatok tých, ktorí milujú riziko a dobrodružstvo, a ktorým táto práca a prostredie povahovo sedia," hovorí ekonóm SAV Viliam Páleník. Pripomína, že podobná reklama s výzvou - chceš šoférovať niečo veľké a silné? - zabrala v minulosti aj v prípade americkej armády.
Dopyt prevyšuje ponuku
Obrovský reklamný plagát za 350-tisíc (vidno ho na jednej z budov, ktoré v Bratislave patria ministerstvu obrany aj zo vzdialenosti niekoľkých kilometrov), séria náborových akcií na kúpaliskách za 800-tisíc, krátke informačné filmy pre stredné školy za 700-tisíc. To všetko má pomôcť pritiahnuť do profesionálnej armády predovšetkým kvalitu. So všeobecným záujmom o túto prácu rezort obrany problém nemá. Len vlani sa o tisíc voľných miest uchádzalo 4-tisíc záujemcov. Ďalším lákadlom je plat. Ten sa zmenou zákona zvýšil minimálne na 15 380 Sk mesačne. "To je už dostatočný motivačný faktor, ktorý sa pohybuje na úrovni priemernej mzdy v národnom hospodárstve," tvrdí Kemény. Ak to bude potrebné, rezort zvolí ešte agresívnejšie a nákladnejšie reklamné aktivity v televízii a tlači. Kampaň bude pokračovať aj v ďalších rokoch, aj v armáde sa predsa len očakáva značná fluktuácia (vojaci podpisujú kontrakty na určitý čas - od 3 do 15 rokov).
Koho láka zelená
Najväčší záujem o vstup do armády hlásia regrutačné strediská z Prešovského, Košického a Banskobystrického kraja. "Súvisí to s ekonomickou silou regiónov," pripúšťa Martin Kovalik z ministerstva. Práve v týchto krajoch je najvyššia nezamestnanosť. Naopak, najmenej podpísaných kontraktov je v Bratislave a Trnave. Kto vstupuje do armády? Priemerný vek prijatých profesionálov je 24 rokov. Pätina má stredné odborné vzdelanie, desatina vysokoškolské a zvyšok úplné stredoškolské. Zhruba štvrtina uchádzačov výberovým konaním neprejde. Dôvod? Nesplnené podmienky psychodiagnostického vyšetrenia, slabá fyzická zdatnosť, záporný posudok lekárskej komisie. Do polovice tohto roka prijala armáda tisíc nových profesionálov. Do konca roka, keď definitívne zanikne povinná vojenská služba (armáda prestáva povolávať brancov už teraz), pribudne ďalších 500.

Čo si zarobí profesionálny vojak
- platy od 15 380 Sk (vojak) do 80 920 Sk (generál)
- ďalších päť percent z platu ako osobný príplatok (odmena)
- jednorazový aktivačný príspevok do výšky 300-tisíc Sk (ako motivácia na získanie kvalitných odborníkov)
- príspevok na bývanie približne 6-tisíc Sk (od hodnosti čatár)
- príspevky na rekreáciu a dovolenku (zo sociálneho fondu), bezplatná zdravotná starostlivosť

V hollywoodskom štýle
Na reklamu stavila aj česká armáda. V kinách a televízii uviedli reklamný klip v akčnom "hollywoodskom" štýle, ktorý stál približne dva milióny Kč. "Bol to imidžový spot, ktorý mal najmä zlepšiť povesť armády. A to sa podarilo," skonštatoval pre HN hovorca českého ministerstva obrany Andrej Čírtek. Aj tu prevyšuje záujem reálne možnosti: na tisícku miest majú už 10-tisíc uchádzačov. Tých, ktorých potrebujú, oslovujú cez reklamu v rozhlase a tlači (investovali do toho vyše 10 miliónov Kč). České ozbrojené sily majú teraz 23-tisíc profesionálnych vojakov, do roku 2008 sa ich počet má posilniť o tritisíc. Aj Čechom chýbajú najmä lekári. "Nie je problém obsadiť miesta vo vojenských nemocniciach, ale získať lekárov, ktorí sú spôsobilí na vyslanie do zahraničných vojenských misií." Podľa Čírteka má rovnaké ťažkosti väčšina západných armád.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2024 04:09