StoryEditor

Bazáre sľubujú lacnejšie autá

28.11.2006, 23:00
Hoci za rok koruna oproti euru posilnila až o osem percent, väčšina bazárov ojazdené autá nezlacnila. Kurzový zárobok tak ostal priamo u obchodníkov.

Hoci za rok sa koruna oproti euru posilnila až o osem percent, väčšina bazárov ojazdené autá nezlacnila. Kurzový zárobok tak ostal priamo u obchodníkov. Tvrdia: Ceny určuje najmä trh a vyše štvormesačné posilňovanie koruny zatiaľ považujeme za prechodné.
Skúsený motorista sa môže spoľahnúť aj sám na seba a ušetriť tým, že si auto kúpi priamo za hranicami. Napríklad vozidlá Škoda sa dnes dajú pre našinca v Česku kúpiť o sedem percent lacnejšie, než pred štyrmi mesiacmi. Môže to znamenať úsporu desiatok tisíc korún.
Podľa bazárov autá zlacnejú neskôr, keď sa ukáže, že si koruna silný kurz udrží. Skorší pokles pripúšťajú iba pri drahších vozidlách so šesťcifernými cenami. "Silný kurz koruny zatiaľ nemá dlhodobú tendenciu, do cien sa to môže premietnuť po polroku," povedal Petr Plevač z autobazáru Darex.
Znížiť ceny dovážaných áut v bazároch by malo aj pripravované uvoľnenie dovozu, keď budeme môcť na Slovensko doviezť aj autá staršie než desať rokov. Do hry o komfort motoristov vstúpi aj zjednodušenie prihlásenia vozidla, čo by znížilo náklady na samotný dovoz.
Napríklad autobazár Brand cars zaznamenal vplyvom kurzových zmien pri najčastejšie dovážaných modeloch pokles cien najviac o 200 eur, výraznejšie zlacnenie však brzdí rast dopytu po starších autách. "Aj keď kurz koruny ceny znižuje, väčší dopyt po zahraničných autách novootvoreného bulharského a rumunského trhu ceny tlačí, naopak, hore. K zmene preto nedochádza," hovorí Radovan Hajko z ďalšieho bazáru Radeon.
V najbližšom čase neočakáva pokles cien jazdených áut zo zahraničia ani internetový server www.autovia.sk. "Z celoslovenského hľadiska je najväčší záujem o lacnejšie jazdené autá. Keďže tam sa zmena kurzu neprejavuje tak výrazne ako pri drahších, netreba čakať žiadne zázraky so zlacňovaním," povedala Markéta Lintnerová z Autovie.
Najviac by sa kurzové rozdiely mali prejaviť v predaji nových automobilov. Ceny Opelov a Chevroletov sa však zatiaľ meniť nebudú. "Nedeje sa tak ani pri poklese, ani pri raste kurzu, pretože mechanizmus tvorby ceny vozidiel je iný," povedal Dalibor Klíma z General Motors. Citroën upravuje ceny každý mesiac v prípade potreby. "Začiatkom novembra sme zosilnili akciovú ponuku, niektoré ceny sa znížili až o 70-tisíc korún," povedala Silvia Hazírová zo Citroënu.
Za nové Mercedesy a Jeepy sa platí vždy podľa aktuálneho kurzu. "Naše ceny sú zladené s kurzom koruny," povedal Iľja Majda zo spoločnosti DaimlerChrysler. Podobná je cenová politika značky Peugeot: "V krajinách s priamym zastúpením sa ceny stanovujú v lokálnej mene, čo platí aj na Slovensku. Výhodou je, že spotrebiteľ sa nemusí obávať nečakaných zmien," povedala Ivana Orviská z Peugeotu.

Na Slovensku bolo ku koncu júna 2006 registrovaných 1,35 milióna osobných automobilov, z toho 18 percent v Bratislavskom kraji. V priemere majú až 14 rokov. Spomedzi krajín Európskej únie malo Slovensko v roku 2005 najmenej osobných automobilov na tisíc obyvateľov, a to ani nie jednu štvrtinu, pričom priemer únie bol 420.

Priemerné ceny 10-ročných automobilov (v tis. Sk)
Škoda Felicia 80
Daewoo Espero 80
Fiat Brava 120
Kia Sephia 80
Mazda 323 160
Opel Astra 1,4 115
Peugeot 106 110
W Polo 1,4 115
Zdroj: www.autobazar.eu

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 19:05