StoryEditor

Příjemné objetí ve světě luxusu

02.10.2006, 00:00
Volvo S80 V8 AWD je hrdou vlajkovou lodí ze Švédska.

Keď ho chcete obísť pekne dookola, päť krokov jedným smerom vám nestačí. Línie na karosérii plynulo prechádzajú jedna do druhej a zaoblenie karosérie je na prvý pohľad nezameniteľné. Štýlovým prvkom je charakteristický prelis na prednej kapote v tvare písmena V. Takisto nezameniteľná je typická zadná časť s prepracovanými svetlometmi. Volvo S80 je vlajkovou loďou tejto švédskej značky.

Podľa kategorizácie Združenia automobilového priemyslu SR patrí do vyššej strednej triedy. No každý, kto sa v ňom odvezie, je presvedčený, že patrí ešte vyššie - medzi luxusné automobily. Už len svojimi rozmermi si to zaslúži, veď na dĺžku meria 485 cm a na šírku 183 cm. Nehovoriac o skutočne luxusnom interiéri a v prípade testovanej verzie aj o špičkovom osemvalcovom benzínovom motore. Na dôvažok je k dispozícii pohon všetkých štyroch kolies Haldex.

Všetko pod kontrolou

Hneď po otvorení dverí sa dostávame do iného sveta. Luxusný interiér doslova nežne objíma pasažierov, decentné farebné tóny koženého čalúnenia korešpondujú s dôslednou ergonómiou, ktorá intuitívne plní želania svojho pána. Hoci ten je možno myšlienkami už na plánovanej schôdzke, automobil je sústredený na vozovku. Okrem toho, že je obdarený nevšedným výkonom, dokonale chápe, čo sa vôkol neho deje a všetko má pod kontrolou. Pravda, len dovtedy, kým ho šofér nenúti urobiť chybu. I na neznámej trase je radosť z jazdy dokonalá.

Bezkľúčový systém Keyless drive umožňuje zamykať a odomykať dvere jednoduchým zatiahnutím za kľučku. Štartuje sa tlačidlom, čo je nielen praktické, ale aj efektné. V tej chvíli akoby ste sa preniesli do sveta pretekárov na štyroch kolesách. Avšak chýba ohlušujúci zvuk motora. Osemvalec si pradie tichú, ledva počuteľnú melódiu a nevyruší ho ani vytáčanie do vysokých otáčok.

Sedadlo s pamäťou

Vodič si môže elektricky nastaviť pozíciu sedadla tak, aby sa mu sedelo čo najpohodlnejšie. K dispozícii sú tri pamäte nastavenia - nielen pre neho, ale aj pre manželku, prípadne svokru. Na vyhrievanie sedadiel slúžia tri polohy nastavenia, v lete sa dá využiť systém klimatizácie, pričom sedadlá si prostredníctvom nasávania vzduchu cez perforovanú kožu udržia telesnú teplotu a v horúcom počasí sa telesná vlhkosť vhodne eliminuje. Ani pasažieri na zadných sedadlách nie sú ukrátení: tlačidlom si môžu individuálne aktivovať ich vyhrievanie. A navyše si môžu umocniť intímnu atmosféru vytiahnutím sieťky za zadným oknom.

Na stredovej konzole nás zaujalo vtipné riešenie tlačidiel ventilácie. Silueta postavy je rozčlenená do troch tlačidiel. Za stredovou konzolou sme objavili ďalšie huncútstvo - "utajený" odkladací priestor na rôzne predmety, ktoré potom zbytočne nepoletujú v priestore. Vonkajšie zrkadlá sa dajú sklápať do strán.

Už sme spomenuli takmer nehlučný osemvalcový motor. K nemu neodmysliteľne patrí aj dobre tlmený podvozok. Bežný motorista si vôbec neuvedomí, že 18-palcové pneumatiky majú mimoriadne nízky profil (len 40 mm). Rovnako si neuvedomí mŕtvy uhol, pretože vo vonkajších zrkadlách sú integrované minikamery a tie varujú vodiča - ak sa práve chystá predbiehať - že v mŕtvom uhle ho práve míňa iné vozidlo.

Dokonalá aerodynamika

Technických prvkov má Volvo toľko, že ich vymenovanie by možno unavilo aj technického fajnšmekra. Napríklad za zmienku stojí natáčanie svetelných lúčov do zákruty, protišmykový stabilizačný systém, núdzové výstražné svetlá pri prudkom brzdení a podobne.

Z praktických vymožeností spomeňme dokonalú aerodynamiku, takže napríklad v daždi zostáva čelné sklo takmer čisté. Kvapky sa po ňom skĺznu nahor a stierače takmer ani nepotrebujete. Výborný je aj výhľad šikmo do strán cez čelné sklo. V testovanom aute s pohonom všetkých kolies sme mali elektricky ovládanú ručnú brzdu s elektronickým systémom, ktorý uľahčuje rozjazd v strmom svahu. Po jej aktivovaní sa automaticky uvoľní, len čo vodič pridá plyn.

Tempomat na volante

Uveličení interiérom by sme takmer ani neodštartovali. Jazda vlajkovou loďou značky Volvo pripomína plavbu na pokojnom mori. Hoci karoséria pôsobí na prvý pohľad mohutne, účinné brzdy ju dokážu aj pri vyšších rýchlostiach bezpečne zastaviť. Pod výrobcom deklarovanú priemernú spotrebu 11,9 litra na 100 km sme sa dostali pri osemdesiatke (8 litrov) i pri stodvadsiatke (10). V kombinovanom režime vrátane mestskej premávky nám však informačný displej ukázal priemer 13,7 l/100 km. Ale pri využívaní tempomatu sa dá aj s veľkou limuzínou jazdiť úsporne. Tempomat s ovládaním na volante sa honosí - okrem zvyčajnej funkcie na udržanie stabilnej rýchlosti - aj prívlastkom adaptívny. Radarová technológia sníma oblasť pred vozidlom a keď sa pri dobiehaní pomalšieho auta skráti bezpečná vzdialenosť, vaše vozidlo jednoducho zmierni rýchlosť. Len čo sa vzdialenosť zväčší, opäť zrýchli na pôvodne nastavené tempo.

Pri našich testoch sa nevyhýbame hľadaniu nedostatkov, avšak v prípade Volva S80 sme napriek úpornej snahe žiadny nenašli. Azda len dojazd 500 km by mohol byť väčší - nádrž s objemom 70 litrov očividne apetítu benzínového osemvalca nestačí. Aj keď Volvo S80 zaradili do segmentu D, kde mu konkurujú napríklad Audi A6, BMW radu 5, Citroën C6, Honda Legend, Hyundai Sonata, Jaguar S-Type, Kia Opirus, Mercedes-Benz E, Peugeot 607, SAAB 9-5, Škoda Superb, Lexus GS, vieme si ho predstaviť aj o triedu vyššie.

Kto hľadá lacnejšie verzie, môže vybrať model s benzínovým motorom 2,5T za 1,360 mil. Sk alebo s dieselovým 2,4D za 1,340 mil. Cena testovaného modelu s najdrahším osemvalcovým motorom a so špičkovou výbavou je 2,445 mil. Sk.

Plusy

Viaceré elektronické systémy
Aerodynamika a tichý chod motora
Bezkľúčový systém

Mínusy

Malý dojazd
Vyššia spotreba v meste

TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo S 80 

2,5T

3,2

V8 AWD

2,4D

Objem motora (cm3) 2 521 3 192 4 414 2 401
Výkon (kW/k)

147/200

175/238

232/315

120/163

Krútiaci moment (Nm) 300 320 440 340
Max. rýchlosť (km/h) 235 240 250 210
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)  7,7 7,9 6,5 9,5
Komb. spotreba (l/100 km) 9,2 9,8 11,9 6,4
(motory sú vybrané náhodne)

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. december 2024 15:03