Vláda SR na svojej 174. schôdzi prerokovala a schválila Návrh koncepcie vytvorenia siete jednotných kontaktných miest na Slovensku.
Materiál navrhuje spôsob zakladania a fungovania siete jednotných kontaktných miest v Slovenskej republike. Jednotné kontaktné miesto je miesto, v ktorom budú sústredené všetky administratívne postupy spojené s podnikaním v oblasti služieb a to bez toho, aby sa činnosťou jednotných kontaktných miest zmenili alebo obmedzili kompetencie iných príslušných orgánov.
Zámerom vytvorenia siete jednotných kontaktných miest je zjednodušiť a zefektívniť prístup podnikateľov na trh v rámci Európskej únie resp. Európskeho hospodárskeho spoločenstva. Podľa požiadaviek návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady o službách na vnútornom trhu má sieť jednotných kontaktných miest zabezpečiť všetky postupy a formality potrebné na získanie prístupu k činnostiam poskytovateľa služieb, najmä potrebné oprávnenia na podnikanie, vyhlásenia, oznámenia, alebo žiadosti o udelenie povolenia príslušným kompetentným orgánom, žiadostí o zapísanie do príslušného registra - evidencie poskytovateľov služieb určitého druhu poskytovanej služby vrátane registra v profesijnom orgáne, prípadne združení.
Gestorom spracovávania návrhu smernice o službách na vnútornom trhu za Slovenskú republiku je Ministerstvo hospodárstva SR, ktorému kompetencie pre oblasť podpory malého a stredného podnikania a tvorby stratégie v podnikateľskom prostredí vyplývajú priamo zo zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády SR a organizácii ústrednej štátnej správy.
Jednotné kontaktné miesta na Slovensku sa budú zakladať s tromi hlavnými zámermi, a to:
* zlepšiť a zefektívniť prístup na trh širokej skupine podnikateľov s rôznorodým
zameraním pri začatí podnikania, zlepšením a zefektívnením administratívnych
postupov, a to aj počas výkonu ich podnikateľskej činnosti, poskytovať
podnikateľom potrebnú pomoc a informácie súvisiace s ich podnikaním,
* sústrediť administratívne postupy do jedného centra,
* optimalizovať priebeh administratívnych postupov, čo do kvality a krátkeho
časového rozsahu pre vydanie príslušných dokumentov potrebných na podnikanie.
Založenie jednotných kontaktných miest bude prebiehať vo dvoch úrovniach. Za metodicko-koordinačnú činnosť jednotných kontaktných miest bude zodpovedať Ministerstvo hospodárstva SR. Pôjde o vypracovanie metodických príručiek, vytvorenie informačného portálu, sprostredkovanie formulárov súvisiacich s podnikaním, zabezpečovanie úloh uložených centrálnymi orgánmi Európskej únie a informovanie podnikateľskej verejnosti o fungovaní jednotných kontaktných miest. Za inštitucionálne zabezpečenie, ktoré sa bude realizovať prostredníctvom siete živnostenských úradov, bude zodpovedať Ministerstvo vnútra SR. Pri určovaní počtu jednotných kontaktných miest a ich teritoriálnej štruktúry sa vychádzalo z úloh, ktoré majú jednotné kontaktné miesta zabezpečovať a z okruhu adresátov, pre ktorý sú služby jednotných kontaktných miest určené. Doterajší vývoj v oblasti etablovania sa osôb z Európskej únie resp. Európskeho hospodárskeho spoločenstva na území Slovenskej republiky naznačuje, že na splnenie smernicou požadovaných služieb pre tento okruh osôb postačuje zriadiť jednotné kontaktné miesta v krajských mestách. Ich hostiteľmi budú obvodné (živnostenské) úrady v Bratislave, Trnave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Prešove a Košiciach.
Hraničným termínom založenia jednotných kontaktných miest podľa návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady o službách na vnútornom trhu je 31. december 2008.