StoryEditor

INFORMAČNÝ SERVIS VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY 29. 06. 2005

29.06.2005, 16:03
Vlada SR na svojej 134. schodzi s pripomienkou schvalila Navrh legislativneho zameru zakona o dlhodobej starostlivosti a podpore integracie osob so zdravotnym postihnutim. Prijatim zakona budu vytvorene jasne podmienky pre poskytovanie dlhodobej starostlivosti a pre podporu integracie osob so zdravotnym postihnutim. Vlada SR taktiez schvalila Navrh financovania projektov dialnic formou PPP. Vlada SR tak suhlasila so zacatim verejneho obstaravania koncesionara na pilotny projekt PPP na dialnici D1 v useku Lietavska Lucka - Turany v dlzke 28,9 km. Koncesionarsku zmluvu s koncesionarom bude v mene statu uzatvarat Ministerstvo dopravy, post a telekomunikacií SR po predchadzajucom suhlase Ministerstva financii SR. Predpokladany termin zacatia realizacie pilotneho projektu je rok 2007.

NÁVRH LEGISLATÍVNEHO ZÁMERU ZÁKONA O DLHODOBEJ STAROSTLIVOSTI A PODPORE INTEGRÁCIE OSÔB SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM

Vláda SR na svojej 137. schôdzi prerokovala a s pripomienkou schválila Návrh legislatívneho zámeru zákona o dlhodobej starostlivosti a podpore integrácie osôb so zdravotným postihnutím.
Cieľom navrhovaného zámeru je pripraviť moderný zákon o dlhodobej starostlivosti, ktorý by so zohľadnením osobitostí slovenského právneho prostredia riešil problematické otázky súčasného právneho stavu v tejto oblasti a dosiahol podľa možností vytvorenie nového legislatívneho, organizačného a finančného systému služieb, pomôcok a dávok, ktorý bude integrovať zdravotnú a sociálnu starostlivosť, pomôcky a ostatné podporné nástroje potrebné na poskytovanie nevyhnutnej podpory osobám s dlhodobými funkčnými poruchami.

Súčasná právna úprava v oblasti dlhodobej starostlivosti

Integrácia sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti nie je v právnom systéme Slovenskej republiky systematicky upravená. Podľa súčasnej platnej právnej úpravy sú sociálna pomoc a zdravotná starostlivosť o osoby, ktorým sa má podľa novonavrhovanej právnej úpravy poskytovať dlhodobá starostlivosť a podpora integrácie, upravené samostatne v rôznych právnych predpisoch.

Dôvody pre zavedenie dlhodobej starostlivosti ako novej verejnej služby

Legislatívna úprava dlhodobej starostlivosti vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR a z nadväzujúcich uznesení vlády SR s cieľom integrovať prekrývanie sociálnych a zdravotníckych služieb.
Základným dôvodom pre vytvorenie osobitného systému dlhodobej starostlivosti sú súčasné a prognózované zmeny v štruktúre obyvateľstva Slovenska.
Najvýraznejšou demografickou zmenou je starnutie populácie. Okrem starnutia populácie sa vážnym dôvodom stáva rastúce očakávanie verejnosti po lepšej kvalite služieb, ako aj zmena životného štýlu a štruktúry rodín, čo ovplyvňuje životné podmienky starých ľudí a rast dopytu po službách dlhodobej starostlivosti.
V rámci doterajších reforiem sa odpoveď na uvedené výzvy hľadala len čiastočne - v reforme penzijného systému. Aj to je jeden z dôvodov, prečo kapacita a kvalita služieb poskytovaných rezortom zdravotníctva a rezortom sociálnych vecí pre starších ľudí nezodpovedá ich skutočným potrebám. Pre túto skupinu obyvateľstva chýbajú potrebné zdravotné a sociálne služby tak v domácej a v komunitnej starostlivosti ako aj v ústavnej starostlivosti. Chýba cielená koordinácia poskytovania zdravotnej starostlivosti a sociálnej pomoci, ktorá môže nadobudnúť až podobu integrácie oboch služieb. Integrácia potrebných služieb je organizačne, finančne aj ľudsky najefektívnejší prístup k osobám vyžadujúcim dlhodobú starostlivosť a podporu integrácie a osvedčila sa v ekonomicky vyspelých krajinách.
Rovnako vážnym dôvodom pre vytvorenie osobitného systému dlhodobej starostlivosti je aj integrácia občanov s ťažkým zdravotným postihnutím do života spoločnosti. Napriek miernemu pokroku za posledných 10 rokov, existuje pre väčšinu detí, mládeže a dospelých so zdravotným postihnutím ešte veľa prekážok, ktoré im bránia robiť to, čo robia ich zdraví rovesníci.
Zákon o dlhodobej starostlivosti a podpore integrácie bude, na rozdiel od platnej právnej úpravy, integrovať rôzne nástroje podpory pre občanov so zdravotným postihnutím, bude klásť dôraz na sociálne poradenstvo a sociálnu rehabilitáciu, zapájať do systému mimovládne organizácie, ktoré pracujú s týmito občanmi, do hľadania najvhodnejších riešení, podčiarkuje nevyhnutnosť individuálneho prístupu ku každému jednotlivcovi.

Dlhodobá starostlivosť preto zahŕňa širokú plejádu nástrojov uspokojovania individuálnych potrieb klientov:

* sociálne poradenstvo a sociálnu rehabilitáciu,
* ošetrovateľskú starostlivosť,
* sociálne služby,
* príspevky na sociálne služby,
* príspevky na kompenzačné pomôcky,
* dávky na úhradu zvýšených nákladov na živobytie z titulu zdravotného postihnutia.

Dlhodobá starostlivosť a podpora integrácie osôb so zdravotným postihnutím nadväzuje na reformu sociálneho systému a reformu zdravotníctva.

Rozdiely medzi dlhodobou a krátkodobou starostlivosťou

Potreba dlhodobej starostlivosti a podpory integrácie vzniká v prípade trvalej funkčnej nespôsobilosti. Krátkodobá starostlivosť je poskytovaná v prípade dočasnej zmeny zdravotného stavu alebo dočasnej krízy sociálnych vzťahov v prostredí.

Klient dlhodobej starostlivosti a podpory integrácie

Klientom dlhodobej starostlivosti a podpory integrácie je osoba, ak je obmedzená jej schopnosť alebo ak stratila schopnosť vykonávať nevyhnutné životné úkony, nevyhnutné práce v domácnosti a ďalšie sociálne a pracovné funkcie v dôsledku fyzickej, zmyslovej alebo duševnej funkčnej poruchy, ktorá je trvalá alebo je predpoklad, že bude trvať najmenej 6 mesiacov. Zároveň táto osoba vyžaduje ošetrovateľskú alebo opatrovateľskú starostlivosť, poskytnutie pomôcky alebo vybavenie bytu pri vykonávaní nevyhnutných životných úkonov a nevyhnutných prác v domácnosti alebo vyžaduje poskytnutie jednorazových či opakovaných peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia pre svoju sociálnu a pracovnú integráciu.

Klasifikácia funkčných porúch zodpovedá "Klasifikácii funkčnej schopnosti, postihnutia a zdravia" podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO, 2001). Princípy uvedenej klasifikácie budú využité pri príprave zákona o dlhodobej starostlivosti.

NÁVRH FINANCOVANIA PROJEKTOV DIAĽNIC FORMOU PPP

Vláda SR na svojej 137. schôdzi prerokovala a schválila Návrh financovania projektov diaľnic formou PPP.
V "Aktualizácii nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest", boli analyzované finančné možnosti dokončenia diaľnice D1 a rýchlostných ciest R1 a R2 medzi Bratislavou a Košicami. Vláda zobrala na vedomie zámer dokončiť diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010. Aktualizácia predpokladala dokončiť súbežne s diaľnicou D1 aj rýchlostnú cestu R1 medzi Bratislavou a Banskou Bystricou do roku 2012 a do toho istého termínu dokončiť aj vybrané ucelené časti rýchlostnej cesty R2 medzi Lučencom a Tornaľou.
Z analýzy možných finančných zdrojov vyplynulo, že realizáciu zámeru nebude možné kryť len z verejných finančných prostriedkov a prostriedkov fondov EÚ.
Vláda SR preto schválila predpoklad verejného a privátneho partnerstva vo financovaní. Na projekty s privátnym partnerstvom (Public Private Partnership, ďalej len "PPP") boli predbežne určené úseky diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová a Jánovce - Studenec v celkovej dĺžke 94 km.
Prípravou projektu PPP bola poverená Slovenská správa ciest, ktorá v júni 2004 podľa zákona o verejnom obstarávaní vybrala poradcu pre výber metódy a podmienok na financovanie výstavby diaľnic v SR pomocou súkromného kapitálu.
Poradca vypracoval a dodal Štúdiu realizovateľnosti projektov diaľnic formou PPP, ktorá preukázala, že uplatnenie systému PPP pre projekty diaľnic na Slovensku je možné.
Poradca analyzoval harmonogram dokončenia výstavby diaľnice D1 do roku 2010 v súlade so zámerom Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Z vlastnej iniciatívy poradca analyzoval aj alternatívu dokončenia do roku 2013. Na základe porovnania alternatív odporučil harmonogram dokončenia výstavby do roku 2013.
Investičné výdavky na realizáciu projektu PPP v dĺžke 94 km boli odhadnuté na 69,0 mld. Sk. Pri tejto investičnej hodnote a zabezpečení prevádzky diaľnice po dobu trvania koncesie t.j. 25 rokov, odhad nominálnych ročných platieb požadovaných koncesionárom predstavuje 13,6 až 15,9 mld. Sk pri harmonograme do roku 2010. Poradcom predpokladané výnosy z mýta nepostačia na financovanie ročných platieb koncesionárovi a preto sa bude musieť financovanie riešiť z budúcich štátnych rozpočtov.
Z porovnania odhadovaných čistých súčasných hodnôt projektov pri obstarávaní projektu verejnou súťažou a obstarávaní projektu formou PPP vyplýva, že obstarávanie formou PPP pri harmonograme s dokončením do roku 2013 je výhodnejšie cca o 3 až 4,5 mld. Sk.

Na základe podnetu Ministerstva financií SR sa opätovne analyzovali podklady k aktualizácii nového projektu a vypracoval sa nový predbežný finančný rámec a harmonogram postupu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 s výhľadom aj na ďalšie roky.
Sumarizovali sa odhady zdrojov financovania (štátny rozpočet, fondy EÚ, úvery Národnej diaľničnej spoločnosti a mýto) a zvažovali vecné priority výstavby diaľnic a rýchlostných ciest obsiahnuté v aktualizácii nového projektu.
Rámcová analýza preukázala, že aj pri optimistickom odhade možností čerpania zdrojov EÚ v programovacom období 2007 - 2013 (v aktualizácii nového projektu odhad 30,7 mld. Sk, v novom finančnom rámci 50,3 mld. Sk) je dokončenie výstavby diaľnice D1 podmienené použitím PPP na úseku v dĺžke minimálne 43 až 50 km. Tieto predpoklady musia byť potvrdené rozpočtom fondov EÚ v novom programovacom období.
Ako kritérium na výber úsekov pre prvý projekt (pilotný projekt) PPP sa zvolila najvyššia intenzita dopravy a výkonnosť cestného úseku. Ide o uplatnenie princípu "najskôr vybudovať najpotrebnejšie úseky". Na pôvodne definovaných úsekoch PPP D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová a Jánovce - Studenec je najsilnejšia premávka v úseku Žilina - Martin, kde súčasná intenzita dosahuje 19 300 až 21 700 skutočných vozidiel za 24 hodín Tento návrh je odlišný od pôvodného návrhu, ktorý navrhol ako pilotný projekt úsek D1 Hubová - Ivachnová. Nový navrhnutý pilotný projekt má celkovú dĺžku 28,9 km. Ďalším možným projektom PPP môžu byť úseky D1 Turany - Hubová, alebo Hubová - Ivachnová.
Pre určenie časového harmonogramu výstavby zvoleného pilotného projektu je rozhodujúci úsek Višňové - Dubná Skala, v ktorom sa nachádza dvojrúrový tunel v dĺžke 7,460 km.
Harmonogram výstavby úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová a Jánovce - Studenec do roku 2010 predstavuje zámer Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v súlade s aktualizáciou nového projektu. Vo väzbe na nové odhady finančných zdrojov na dostavbu diaľnice medzi Bratislavou a Košicami, najmä s prihliadnutím na zdroje z fondov EÚ v novom programovacom období, môže prísť do úvahy aj skrátenie dĺžky diaľničných úsekov navrhovaných na financovanie formou PPP. Nový pilotný projekt PPP, ktorý zahrňuje technicky najnáročnejší a najzložitejší úsek s tunelom v dĺžke 7,460 km, bude určujúci pri harmonograme dostavby diaľnice D1.
Návrh postupu v príprave projektu PPP obsahuje návrh základnej právnej štruktúry, modelové rozdelenie rizík medzi štátom a koncesionárom, typ koncesionárskej zmluvy a požiadavky na legislatívne zmeny.

Záver

Štúdia realizovateľnosti PPP preukázala, že vybrané úseky diaľnic sú realizovateľné v systéme PPP, pri splnení popísaných opatrení najmä v legislatívnej oblasti.
Modelové prepočty ekonomickej efektívnosti naznačujú, že realizácia pilotného projektu v systéme PPP a následné zabezpečenie prevádzky po dobu 25 rokov je z finančného hľadiska výhodnejšia, ako realizácia projektu verejným obstarávaním. Ročné platby koncesionárovi bude nevyhnuté v počiatočných rokoch platiť zo štátneho rozpočtu, neskôr z mýta.
Na základe analýzy pôvodne uvažovaného a nového finančného rámca programu výstavby diaľnic a podnetu Ministerstva financií SR, sa navrhuje realizovať pilotný projekt PPP na diaľnici D1 v úseku Lietavská Lúčka - Turany, s termínom začatia v roku 2007.
O forme financovania nadväzujúcich úsekov diaľnice Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a Turany - Ivachnová bude rozhodnuté po spresnení rozpočtu fondov EÚ v novom programovacom období.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 18:53