Štátny nákladný železničný prepravca Cargo Slovakia je oveľa stratovejší, ako o sebe tvrdil. Nové vedenie podniku na čele s bývalým audítorom KPMG Matejom Augustínom odkrylo dodatočné, viac ako 260-miliónové straty. Tie mali vzniknúť predvlani nesprávnym odpisom vagónov, ktorých životnosť bola nadhodnotená.
Cargo tak v skutočnosti v roku 2005, keď bývalá vláda štartovala proces jeho privatizácie, vykázalo takmer 974-miliónovú stratu, a nie oficiálnych 714 miliónov. Vlani už takmer miliardovú stratu stopercentná štátna akciovka prehĺbila na dvojnásobok.
Na zle vedené účtovné knihy bývalé vedenie Carga upozorňoval aj audítor Ernst & Young. Napriek tomu hospodárske výsledky schválila dozorná rada a podpísal sa pod ne aj vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS). Prokopovič pre HN pripustil, že o nesprávne účtovaných odpisoch vagónov vedel, ale "správa audítora neodporúčala účtovnú závierku nepodpísať".
Naproti tomu nákladná doprava Českých drah, ktorá minulý rok prepravila o 50-tisíc ton tovaru menej ako Slováci, dokázala zarobiť 1,4 miliardy českých korún. Česi chcú nákladnú dopravu, podobne ako kedysi Slováci, odčleniť do samostatnej spoločnosti. Ministerstvá dopravy na Slovensku aj v Česku rokujú o tom, že nákladní prepravcovia vytvoria spoločnú firmu.
StoryEditor