Výdavky na marketing a komunikáciu predstavujú pre firmy rizikovú investíciu, ktorá sa nie vždy dá premeniť na úspech v podobe zvýšeného predaja, alebo znalosti značky. Z tohto dôvodu preto podniky hľadajú spôsoby ako predať svoje produkte alebo služby, no zároveň, aby to stálo čo najmenej. V tomto smere je pomerne inovatívna firma Dell. Jej komunikácia totiž prekvapivo nestojí nič. S týmto nápadom prišiel marketingový riaditeľ firmy Dell Mark Javis. Pre svoj marketingový tím zadal úlohu, ktorá znela nasledovne: „Vymyslite riešenie ako sa dostať k zákazníkom čo najbližšie a spôsob ako im predať produkt – a to bez použitia rozpočtu.“ V skutku jednoduchá úloha, no o to zaujímavejšia.
Marketingovému tímu Dellu sa úlohu Marka Javisa podarilo splniť minulý rok. Dell totiž začal používať mikro-blogový systém Twitter, ktorý pracuje na princípe komunitného portálu, podobnému stránke Facebook. Najväčší rozdiel je však v spôsobe ako Twitter funguje. Užívatelia portálu môžu kedykoľvek vytvoriť a aktualizovať obsah prostredníctvom zaslania krátkych textových správ SMS (v maximálnej dĺžke 140 znakov), alebo cez IM programy (ICQ, MSN, Skype). To znamená, že komunikácia prebieha takmer v reálnom čase a z akéhokoľvek miesta. Tím Marka Javisa týmto benefitom zdá sa, že porozumel. Svedčí o tom vygenerovaný zisk Dellu zo siete Twitter vo výške 500 000 dolárov, čo je približne 9,8 mil. Sk.
Na prvý pohľad je to relatívne málo, no treba povedať, že Dell za propagáciu a následný predaj nič nezaplatil. V porovnaní s platenou reklamou je preto efektivita oveľa väčšia. Okrem tímu Marka Javisa vyžíva sociálne siete na propagáciu aj telekomunikačný gigant a poskytovateľ pripojenia na internet Comcast, či nízko-nákladová letecká spoločnosť JetBlue. Twitter a Dell dokázali, že marketingová komunikácia je živá a jej formy sa neustále menia. Integrovaný marketing tak bude vďaka Twitteru opäť o čosi zaujímavejší.
Zdroj:
MediaWeek
Dell
