StoryEditor

Opravy Migov zaplatia deblokácie

18.12.2002, 23:00

Generálne opravy a modernizáciu 18 slovenských nadzvukových bojových lietadiel Mig-29 plánuje Ministerstvo obrany (MO) SR realizovať v budúcom roku v rámci deblokácií ruského dlhu (okolo 56 mil. USD). Ešte začiatkom júla sa na tom SR dohodla s ruským výrobcom týchto strojov RSK-MIG a projekt by mal spustiť v najbližšom čase. Včera o tom informoval náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl (OS) SR generálporučík Milan Cerovský. "Motory z prvých 8 lietadiel (16 kusov) sú pripravené na prevezenie k ich ruskému výrobcovi. Motory z ďalších 10 lietadiel budú na generálnu opravu prevezené neskôr," uviedol M. Cerovský.
Minulý mesiac boli na Slovensku ruskí experti, ktorí vykonali technickú analýzu aktuálneho stavu slovenských Mig-29, ktorá stála 13 mil. USD a do konca januára by mal byť známy výsledok aj s návrhom opatrení, ktoré je potrebné vykonať na zbojaschopnenie týchto strojov, uviedol veliteľ vzdušných síl SR generálmajor Jozef Dunaj. "Opravy a modernizácia by okrem predĺženia životnosti mala aj znížiť prevádzkové náklady týchto lietadiel až o 40 %. Tým by mali náklady na jednu letovú hodinu klesnúť zo súčasných 500 tis. Sk približne na 300 tis. Sk. To sú už hodnoty porovnateľné s nákladmi na prevádzku západných strojov podobnej kategórie," povedal J. Dunaj. Podľa M. Cerovského bude však aj pri týchto nákladoch málo pravdepodobné, že slovenskí piloti nalietajú s každým z 18 strojov Mig-29 ročne 160 hodín, čo by zodpovedalo štandardom NATO. "Časť výcviku budú piloti musieť aj naďalej absolvovať na cvičných lietadlách, pretože ich prevádzka bude aj potom lacnejšia ako pri bojových lietadlách," povedal M. Cerovský.
"Rozhodnutie o generálnych opravách a modernizácii lietadiel Mig-29 je dôsledkom odsunutia vypísania tendra na obstaranie nových bojových lietadiel pre slovenské letectvo," povedal M. Cerovský. Dodal však, že "na zabezpečenie suverenity vzdušného priestoru SR sú tieto lietadlá dostačujúcim, aj keď vzhľadom na okolnosti dočasným riešením". Podľa neho z rokovaní o pristúpení k Severoatlantickej aliancii navyše vyplýva, že NATO nepočíta s nasadením slovenských lietadiel vo svojich operáciách. J. Dunaj uviedol, že aj Maďarsko a Poľsko, teda členské štáty NATO, ktoré majú vo výzbroji lietadlá Mig-29, rátajú s ich modernizáciou a ďalšou prevádzkou, aj keď už intenzívne pripravujú nákup novej generácie bojových lietadiel.
Slovensko malo začiatkom tohto roka k dispozícii 24 lietadiel Mig-29, ktorých domovská základňa je na letisku Sliač. Po federálnej armáde SR zdedila 10 a v rámci deblokácií v polovici 90. rokov získala ďalších 14 týchto strojov. V priebehu tohto roka však vzdušné sily SR prišli o tri lietadlá Mig-29, keď jednému zhorel v júni na Sliači motor a dve sa v novembri počas nočného cvičného letu zrazili a následne zrútili neďaleko Spišskej Novej vsi. Dlhšie pretrvávajúce problémy s náhradnými dielcami a spomínané havárie spôsobili, že v súčasnosti je údajne bojaschopných len niekoľko z týchto, stále najmodernejších lietadiel Ozbrojených síl (OS) SR. Platná koncepcia reformy Ozbrojených síl SR -- Model 2010, počíta s tým, že suverenitu vo vzdušnom priestore SR bude zabezpečovať 18 bojových lietadiel.
Viete že:
-- cena jedného Mig-29 sa pohybuje okolo 300 mil. Sk
-- jedna letová hodina stojí 500 tis. Sk
-- jeho bojové vlastnosti sú porovnateľné s typmi F-16 a Mirage 2000
-- v súčasnosti sú vo výzbroji Ruska, Nemecka, Poľska, Maďarska, Indie a ďalších krajín

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
10. december 2025 14:50