StoryEditor

Šéf HBO Ondřej Zach: Seriál Terapie stál dosť. No podstatné je, ako vyzerá

29.09.2011, 13:15
Dlhodobým cieľom platenej káblovej televízie je mať aspoň jednu pôvodnú česko-slovenskú sériu alebo minisériu ročne, tvrdí v rozhovore generálny riaditeľ HBO Česká republika a senior viceprezident pre programing a akvizície HBO CE.

Aké máte očakávania od seriálu Terapie na slovenskom trhu?
Rovnaké ako na Českom. HBO je ešte stále federatívne – z hľadiska HBO uvažujeme či už o českom alebo slovenskom teritóriu veľmi podobne. Mám radosť, že sa nám v rámci kastingu podarilo obsadiť dve slovenské herečky, čím sme z toho urobili medzinárodný seriál. Kamila Magálová síce hovorí po česky, ale v jednej epizóde priznáva slovenský pôvod, hovorí do telefónu po slovensky – je tam za Slovenku žijúcu v Prahe. Pevne verím, že to bude rovnako zaujímavé aj pre slovenských divákov. Naša ambícia je zaujať slovenské publikum rovnako ako české.

Prečo Kamila Magálová hovorí po česky?
Obe Slovenky sú si trochu podobné. Vychádzalo nám z toho, že aby dve kľúčové ženské postavy v živote terapeuta hovorili obe po slovensky, to nie je dobré. Dohodli sme sa preto, že Kamila bude hovoriť po česky. Pretože jej dikcia je trochu mäkká, priznali sme jej slovenský pôvod.

Máte konkrétne prognózy alebo plány, o koľko by vďaka Terapii mohol vzrásť počet predplatiteľov HBO?
Nemám ilúzie o tom, že jeden seriál dramaticky zmení počet predplatiteľov HBO. Mám ilúzie o tom, že dlhodobo projekt vlastnej tvorby, vlastná dramatická tvorba posunie pozíciu HBO. To si myslím, že by sa malo stať a to je naša ambícia. Ale nie po jednom seriáli. HBO v Spojených štátoch to začalo robiť pred pätnástimi rokmi z rovnakých dôvodov ako my teraz. Došli k poznaniu, že ak sa chcú posunúť ďalej, musia ponúknuť niečo vlastné, pôvodné. V priebehu pätnástich rokov zmenili televízny priemysel a poňatie seriálu v americkej televízii. Ale to bol dlhodobý proces. HBO má dnes v Amerike mnoho konkurentov a stále dvojnásobný trhový podiel oproti svojmu najbližšiemu súperovi.

Kedy si poviete: áno, Terapie bol úspešný projekt?
Pre zaujímavosť, budeme merať sledovanosť pri prvých epizódach, už sme objednali výskum. Ale sledovanosť nie je hlavné meradlo úspechu. Objednali sme ďalšie výskumy, focus groupy. Pre nás je dôležité, aby sa to divákovi páčilo. Nepotrebujeme oproti komerčnej televízii nahnať maximálne množstvo divákov v jeden čas pred obrazovku, aby sme generovali GRPs a aby sa predalo viac jogurtov. Nemusia všetci diváci sedieť pred televíziou v nedeľu večer. Celý koncept programovania platenej televízie je iný. Máme výrazne viac repríz, diváci majú viac možností, kedy si daný program nájsť.

Koľko seriál Terapie stál?
To je tiež údaj, ktorý nie je podstatný. Podstatné je, ako vyzerá a ja si myslím, že vyzerá úžasne. Málokedy to hovorím, lebo v našom teritóriu sa nenosí dávať najavo priveľkú spokojnosť s vlastnou prácou, ale v tomto prípade čím viac sa na to pozerám, tým radšej mám celý projekt. Stál dosť, ale to je dané veľkým objemom. Preto sme aj volili tento formát – že sa to dá natočiť v dôstojnej obrazovej a hereckej kvalite bez toho, aby v tých 45 epizódach vykrvácal. Máte obmedzené prostredie a počet hercov, takže môžete investovať do technológie, postupu, priestoru pre autorov. To, čo stojí najviac peňazí pri akomkoľvek filmovom diele, je vždy čas.

Na kampaniach, vrátane tej k Terapii, spolupracuje HBO s firmou Kuul Fabrik. Ostane to tak aj naďalej?
Spolupracujeme s nimi niekoľko rokov a sme spokojní. Zmenu nechystáme.

Aký je do budúcnosti váš cieľ, čo sa týka objemu vlastnej tvorby?
Aspoň jednu sériu alebo minisériu ročne – čiže jeden vlastný dramatický projekt ročne pre Česko a Slovensko. Po Terapii momentálne pripravujeme ďalší, dokončujeme scenáre a zmluvy s budúcimi autormi.

Seriálový?
Seriálový, ale úplne odlišný. Miniséria, filmovou technikou realizovaný projekt.

Shall We Kiss budete tiež lokalizovať?
Shall We Kiss je jeden z formátov, ktorý vlastníme, nepochybne jedna z možností. V Maďarsku ho práve dotočili a sú s ním spokojní. Ale nie je to ten projekt, o ktorom som teraz hovoril.

Kto je pre HBO momentálne najväčší konkurent na trhu?
Myslím si, že nemáme priameho konkurenta v Českej a Slovenskej republike. Naším konkurentom, rovnako ako konkurentom všetkých v tomto odbore, je postupné drobenie diváckej pozornosti, obrovský nárast zdrojov pri audiovizuálnej zábave, ktoré prináša internet a zrýchľovanie dátového prenosu a ktoré vedie k tomu, že náš konkurent je doba ako taká, vývoj technológií. V porovnaní so situáciou pred desiatimi rokmi je prístup k akýmkoľvek filmom či audiovizuálnym produktom neporovnateľne ľahší. To je vec, s ktorou sa musíme vyrovnať.

Mohol by podľa vás prísť niekto ďalší na trh?
Možné to je, no našou úlohou je vyrovnať sa s postupne sa meniacou situáciou v mediálnej sfére a na to reagovať ponukou služieb, ktoré budú viac reflektovať zmeny diváckeho správania sa. To znamená on-demand služieb. Štartujeme projekt HBO GO, čo je internetovo distribuovaná služba on-demand. Na niektorých trhoch beží, teraz ju testujeme Českej a Slovenskej republike a dúfame, že sa nám ju čo najskôr podarí spustiť tiež. A to je asi budúcnosť. Iného konkurenta nevidím.

01 - Modified: 2004-05-27 14:22:42 - Feat.: 0 - Title: Slovensko je bohaté na minerálky. 02 - Modified: 2004-05-27 14:24:39 - Feat.: 0 - Title: Lákadlo nízkych miezd sa posúva na Východ 03 - Modified: 2004-05-27 14:26:31 - Feat.: 0 - Title: Hluk nás ničí psychicky i fyzicky
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. december 2025 01:03