StoryEditor

INFORMAČNÝ SERVIS VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY 23. 06. 2004

23.06.2004, 15:54
Vlada SR na svojej 91. schodzi s pripomienkami schvalila Navrh zakona, ktorym sa meni a doplna zakon o cennych papieroch a investicnych sluzbach a o zmene a doplneni niektorych zakonov. Navrhovana pravna uprava ma za ciel dosiahnutie plnej kompatibility so smernicou EU o obchodovani s vyuzitim dovernych informacii a o manipulacii s trhom. Zaroven cielom pravnej upravy je aj ciastocna implementacia smernice o dohodach o financnych zarukach.

NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON O CENNÝCH PAPIEROCH A INVESTIČNÝCH SLUŽBÁCH

Vláda SR na svojej 91. schôdzi prerokovala a s pripomienkami schválila Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o cenných papieroch a investičných službách.

Zámerom predkladaného návrhu zákona je predovšetkým:


  • plne harmonizovať zákazy manipulácie s trhom s pravidlami EÚ, najmä so smernicou Európskeho parlamentu a Európskej rady o obchodovaní s využitím dôverných informácií (zneužívanie trhu) a s implementačnými opatreniami prijatými na jej vykonanie,


  • harmonizovať úpravu dohľadu nad činnosťou obchodníkov s cennými papiermi a správcovskými spoločnosťami so smernicou Európskeho parlamentu a Európskej rady o doplňujúcom dohľade nad finančnými konglomerátmi,


  • harmonizovať úpravu záložného práva k cenným papierom so smernicou Európskeho parlamentu a Európskej rady o finančných kolateráloch,


  • posilniť právomoci orgánu dohľadu nad obchodovaním s finančnými nástrojmi a vybaviť ho ďalšími nástrojmi, prostredníctvom ktorých bude môcť účinne zasahovať v prípade porušenia zákona,


  • reagovať na zmeny v eurolegislatíve v oblasti kapitálového trhu, ktoré boli vykonané v roku 2003,


  • zvýšiť úroveň ochrany účastníkov finančného trhu.

Budovanie jednotného európskeho trhu pre finančné služby je založené na nevyhnutnosti jeho integrity, bezproblémového fungovania, dôvery verejnosti a právnej istoty. Zneužívanie trhu poškodzuje integritu finančných trhov a dôveru verejnosti v cenné papiere a deriváty.


Smernica o obchodovaní s využitím dôverných informácií a o manipulácii s trhom (zneužívanie trhu) bola prijatá v rámci "Akčného plánu", určujúceho súbor krokov, ktoré sú potrebné na to, aby sa dokončil jednotný trh pre finančné služby (Financial services action plan - FSAP). Európska rada v Lisabone v apríli 2000 vyzvala na splnenie tohto akčného plánu do roku 2005. Akčný plán zdôrazňuje potrebu vypracovať smernicu proti manipulácii s trhom.


Zneužívanie trhu spočíva v obchodovaní s využitím dôverných informácií a manipulácie s trhom.

Dôverná informácia

Za dôvernú informáciu sa na účely tohto zákona považuje presná informácia, ktorá nebola zverejnená, ktorá sa priamo alebo nepriamo týka jedného alebo niekoľkých emitentov finančných nástrojov alebo jedného alebo niekoľkých finančných nástrojov a ktorá by po tom, čo bola zverejnená pravdepodobne významne ovplyvnila kurz alebo cenu týchto finančných nástrojov alebo cenu súvisiacich derivátov týchto finančných nástrojov.


Za presnú informáciu sa na účely tohto zákona považuje informácia, ktorá naznačuje súbor okolností, ktoré nastali alebo o ktorých sa môže odôvodnene predpokladať, že nastanú alebo udalosť, ktorá nastala alebo je odôvodnené očakávať, že nastane, a ktorá je dostatočne konkrétna, aby umožnila vyvodenie záveru o možnom vplyve tohto súboru okolností alebo udalostí na kurz alebo cenu finančných nástrojov alebo na cenu súvisiacich derivátových nástrojov.

Manipulácia s trhom

Manipuláciou s trhom je:



  • obchod alebo pokyn na vykonanie obchodu, vrátane ich kombinácie, vydávajúci alebo spôsobilý vydať nepravdivé, poplašné alebo zavádzajúce signály o ponuke, dopyte alebo cenách finančných nástrojov, alebo ktorý vykonávaný samostatne jednou osobou alebo v spolupráci s viacerými osobami spôsobí dosiahnutie alebo udržanie ceny jedného alebo viacerých finančných nástrojov na neprirodzenej alebo umelej úrovni; pričom manipuláciou s trhom nie je:
  • ak osoba uskutočňujúca obchod alebo osoba podávajúca pokyn na vykonanie obchodu preukáže, že má zákonný dôvod na vykonanie takého obchodu a tento obchod je v súlade s burzovými pravidlami a s prijatou trhovou praxou,
  • obchod alebo pokyn na vykonanie obchodu vykonávaný s použitím akejkoľvek formy podvodného konania alebo machinácie,
  • šírenie informácii prostriedkami zverejnenia alebo akýmikoľvek inými prostriedkami, ktoré vydávajú alebo sú spôsobilé vydať falošné alebo zavádzajúce signály o ponuke, dopyte a cenách finančných nástrojov, vrátane šírenia nepravdivých, zavádzajúcich alebo poplašných správ; pričom manipulácia s trhom nie je:
  • šírienie nepravdivej alebo zavádzajúcej správy osobou, ktorá nemohla vedieť, že táto správa je nepravdivá alebo zavádzajúca,
  • rozširovanie informácie novinárom pri výkone jeho povolania, ak pritom koná v súlade s pravidlami novinárskeho povolania, pričom tento novinár v súvislosti s rozširovaním tejto informácie nezískal priamo alebo nepriamo prospech.

NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON O POISŤOVNÍCVE A ZÁKON O POVINNOM ZMLUVNOM POISTENÍ ZODPOVEDNOSTI ZA ŠKODU SPÔSOBENÚ PREVÁDZKOU MOTOROVÉHO VOZIDLA

Vláda SR na svojej 91. schôdzi prerokovala a schválila Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla.

Cieľom navrhovanej právnej úpravy je dosiahnutie plnej kompatibility so:


  • smernicou EÚ o doplnkovom dozore poisťovacích spoločností v skupine poisťovní,


  • smernicou EÚ o doplňujúcom dohľade nad úverovými ústavmi, poisťovňami a investičnými firmami vo finančnom konglomeráte.

Poistné riziko

Pri uzavieraní poistenia je charakteristické, že poistné riziko sa nachádza na území viacerých štátov, pričom poisťovateľ, ktorý toto riziko poistil má sídlo v inej krajine, ako je tá, v ktorej sa poistné riziko nachádza. Rovnako ako aj ten, kto poistnú zmluvu uzaviera môže mať trvalý pobyt alebo sídlo v inej krajine ako je tá, v ktorej sa nachádza poistné riziko alebo sídlo poisťovateľa. V takomto prípade je daná možnosť voľby práva, ktorým sa daná poistná zmluva riadi za účelom zvýšenia stupňa ochrany oprávnených záujmov poistených.

Dohľad na konsolidovanom základe

Dohľadom na konsolidovanom základe sa rozumie sledovanie a regulácia rizík konsolidovaných celkov a subkonsolidovaných celkov, ktorých súčasťou sú poisťovne alebo zaisťovne, aby sa ombedzili riziká, ktorým je poisťovňa alebo zaisťovňa vystavená z dôvodu jej účasti v konsolidovanom celku alebo subkonsolidovanom celku.

Na účely tohto zákona sa rozumie:


  • konsolidovaným celkom skupina osôb, v ktorej jedna osoba ovláda ostatné osoby a ktorá nie je ovládaná žiadnou inou osobou,
  • poisťovacím konsolidovaným celkom konsolidovaný celok ovládaný poisťovňou alebo zaisťovňou, ktorého členmi sú nimi ovládané osoby, ktoré sú poisťovňami alebo zaisťovňami,
  • finančným konsolidovaným celkom konsolidovaný celok ovládaný finančnou holdingovou inštitúciou,
  • zmiešaným konsolidovaným celkom konsolidovaný celok ovládaný holdingovou spoločnosťou so zmiešanou činnosťou,
  • subkonsolidovaným celkom skupina osôb, v ktorej jedna osoba ovláda ostatné osoby a ktorá je ovládaná inou osobou, ktorú sama neovláda,
  • poisťovacím subkonsolidovaným celkom subkonsolidovaný celok ovládaný poisťovňou alebo zaisťovňou, ktorého členmi sú nimi ovládané osoby, ktoré sú poisťovňami alebo zaisťovňami, pričom poisťovňa alebo zaisťovňa ovládajúca tento subkonsolidovaný celok je ovládaná inou osobou, ktorú sama neovláda,
  • finančným subkonsolidovaným celkom subkonsolidovaný celok ovládaný finančnou holdingovou inštitúciou,
  • zmiešaným subkonsolidovaným celkom subkonsolidovaný celok ovládaný holdingovou spoločnosťou so zmiešanou činnosťou,
  • finančnou holdingovou inštitúciou finančná inštitúcia, ktorej dcérskymi spoločnosťami sú prevažne poisťovne alebo zaisťovne alebo finančné inštitúcie, pričom aspoň jedna jej dcérska spoločnosť je poisťovňou alebo zaisťovňou alebo inštitúciou elektronických peňazí a ktorá nie je zmiešanou finančnou holdingovou spoločnosťou,
  • holdingovou spoločnosťou so zmiešanou činnosťou materská spoločnosť iná ako finančná holdingová inštitúcia, poisťovňa alebo zaisťovňa alebo zmiešaná finančná holdingová spoločnosť, pričom aspoň jedna jej dcérska spoločnosť je poisťovňou alebo zaisťovňou,
  • zmiešanou finančnou holdingovou spoločnosťou materská spoločnosť iná ako regulovaná osoba, ktorá spolu so svojimi dcérskymi spoločnosťami, z ktorých aspoň jedna je regulovanou osobou so sídlom v členskom štáte, a spolu s ostatnými ovládanými osobami tvorí finančný konglomerát,
  • ovládaním vzťah v skupine osôb, v ktorých:
  • jedna osoba kontroluje inú osobu,
  • jedna osoba má majetkovú účasť v inej osobe alebo,
  • osoby sú navzájom prepojené vzťahom,
  • majetkovou účasťou priamy alebo nepriamy podiel alebo ich súčet, ktorý predstavuje najmenej 20 % na základnom imaní právnickej osoby alebo na hlasovacích právach v právnickej osobe, alebo možnosť uplatňovania vplyvu na riadení právnickej osoby porovnateľného s vplyvom zodpovedajúcim tomuto podielu,
  • regulovanou osobou poisťovňa alebo zaisťovňa, banka, inštitúcia elektronických peňazí, obchodník s cennými papiermi, správcovská spoločnosť a rovnaká zahraničná osoba.

Doplňujúci dohľad

Potreba tejto právnej úpravy vyplynula z vývoja na finančných trhoch, ktorý viedol k vzniku finančných služieb poskytujúcich služby a produkty v rôznych sektoroch finančných trhov, ktoré sa označujú ako finančné konglomeráty. Doteraz neexistovala žiadna forma celoskupinového dohľadu sektora poisťovníctva, bankového sektora a sektora investičných služieb, ktoré tvoria súčasť tohto konglomerátu, vnútroskupinových transakcií, interných postupov a primeraného riadenia rizík.


Niektoré takéto konglomeráty patria medzi najväčšie finančné skupiny, ktoré poskytujú služby globálne a ak by sa dostali do finančných ťažkostí mohli by vážne destabilizovať finančný systém a mať negatívny vplyv na vkladateľov, majiteľov poistných zmlúv a investorov. Doplňujúci dohľad by sa mal preto vzťahovať na všetky finančné činnosti v legislatíve platnej pre jednotlivé sektory a do predmetu doplňujúceho dohľadu by mali patriť všetky subjekty, ktoré sa angažujú v týchto činnostiach.


Doplňujúcim dohľadom sa rozumie sledovanie a regulácia rizík finančných konglomerátov, ktorých súčasťou sú poisťovne alebo zaisťovne, obchodníci s cennými papiermi, banky, inštitúcie elektronických peňazí, správcovské spoločnosti, aby sa obmedzili riziká, ktorým je poisťovňa, zaisťovňa alebo iná regulovaná osoba vystavená z dôvodu svojej účasti vo finančnom konglomeráte.


Na účely tohto zákona sa rozumie:



  • finančným konglomerátom
  • skupina, ak:
  • je ovládaná regulovanou osobou,
  • regulovaná osoba je materskou spoločnosťou osoby vo finančnom sektore alebo je osobou, ktorá má majetkovú účasť na osobe vo finančnom sektore alebo je osobou prepojenou s osobou vo finančnom sektore vzťahom ovládania,
  • aspoň jedna z osôb v skupine je zo sektoru poisťovníctva a aspoň jedna z bankového sektoru alebo zo sektoru investičných služieb,
  • konsolidované činnosti alebo súhrn činností osôb v skupine v sektore poisťovníctva a konsolidované činnosti alebo súhrn činností osôb v skupine v bankovom sektore a v sektore investičných služieb sú významné,
  • skupina, ak:
  • aspoň jedna z dcérskych spoločností v skupine je regulovanou osobou,
  • nie je ovládaná regulovanou osobou a činnosť skupiny sa sústreďuje vo finančnom sektore,
  • aspoň jedna z osôb v skupine je zo sektoru poisťovníctva a aspoň jedna z bankového sektoru alebo zo sektoru investičných služieb,
  • konsolidované činnosti alebo súhrn činností osôb v skupine v sektore poisťovníctva a konsolidované činnosti alebo súhrn činností osôb v skupine v bankovom sektore a v sektore investičných služieb sú významné,
  • podskupina iného finančného konglomerátu,


  • finančným sektorom sektor, v ktorom pôsobí jedna alebo viaceré z týchto právnických osôb:
  • banka, inštitúcia elektronických peňazí, iná právnická osoba podľa osobitného zákona alebo podnik pomocných bankových služieb; tieto tvoria bankový sektor,
  • poisťovňa, zaisťovňa alebo právnická osoba ovládajúca finančný konsolidovaný celok; tieto tvoria sektor poisťovníctva,
  • obchodník s cennými papiermi alebo iná právnická osoba podľa osobitného zákona okrem inštitúcie elektronických peňazí; tieto tvoria sektor investičných služieb,
  • zmiešaná finančná holdingová spoločnosť,


  • skupinou skupina osôb navzájom prepojených vzťahom ovládania.

Záver


Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 00:21