StoryEditor

Keď ho skrotíte, odvďačí sa

11.02.2007, 23:00

Francúzi sú špecialisti na malé a výkonné autá. Rodine, pravda, neponúknu plnohodnotný jazdný komfort, ale nik to od nich ani nečaká. Sú stvorené pre radosť z jazdy. Jedným z nich je aj Clio Renault Sport, trojdverový model, ktorý svojím temperamentom iste osloví aj náročných športovo založených vodičov. Malé "žihadlo" sme si vyskúšali počas krátkeho testu. V zmiešanej premávke sme s ním najazdili bezmála tristo kilometrov a v mnohom nás milo prekvapilo.
Nenápadné pazúry
Športový TOP model od bežného Clia rozoznáte síce len vďaka pár detailom, celkom určite však už na prvý pohľad. Pôsobivé sú rozšírené blatníky, ktoré len s problémom ukrývajú 17-palcové disky obuté do plášťov s rozmerom 215/45. Predný nárazník zmohutnel, súčasťou zadného je aj difúzor, ktorý pomáha usmerňovať prúdenie vzduchu pod autom a vytvára potrebný prítlak pri vyšších rýchlostiach. Inak žiadne extra doplnky, azda ešte strešný spojler nad tretími dverami. Vnútri zaujmú vaničkové sedadlá a svetlé budíky prístrojov. Volant má kožený poťah, dobre sa drží, no mohol by byť o niečo menší. Radiaca páka je poruke, problémy nám robilo radenie druhého a tretieho prevodového stupňa, a to hlavne pri temperamentom nasadení. Ale ak na ňu máte čas a sústredíte sa, radí hladko.
Jednou vetou ešte zmienka o priestorových podmienkach: Clio nestratilo nič zo svojej variability, s prehľadom odvezie i päticu pasažierov, vzadu, samozrejme, skôr len deti. Batožinový priestor má 290 litrov, čo je skutočne dobrá hodnota.

Cvik a zvyk
Dvojlitový benziniak najšportovejšieho Clia sa štartuje štýlovo, stlačením tlačidla Start na prístrojovej doske. Vďaka nastaviteľnému volantu i horizontálne posúvateľnému sedadlu si pohodlnú polohu nájde azda každý vodič. Posed však mohol byť aj o čosi nižší, tak, ako sa na športové auto patrí. Agregát má nádherný sýty zvuk, priam provokuje vodiča, aby skúsil, čo auto dokáže. S autom sme jazdili zväčša na mokrej vozovke. Jeho potenciál odhalíte, len ak si vypnete ESP. Auto má značné problémy preniesť ohromný výkonový potenciál na prednú nápravu, citlivá práca s plynom je nevyhnutná.
V zákrutách sa prejavuje pomerne vysoká pohotovostná hmotnosť auta, daň za bohaté vybavenie a príkladnú bezpečnosť - Clio sa pýši piatimi hviezdičkami z testov Euro NCAP. Pri rýchlom nájazde do zákruty je spočiatku nedotáčavé, teda neochotne zakrúca. Ak ho k tomu donútite prudkým rozkývaním volantom alebo zatiahnutím ručnej brzdy, zareaguje presne opačne, stane sa silne pretáčavým. Zdôrazňujeme, že opisujeme extrémne jazdné situácie, do ktorých sa bežný vodič nedostane. S modelom Clio Sport sa však bežne nejazdí. Je to auto, ktoré vyžaduje cvik a zvyk. Niečo ako malý divoký mustang. Ak sa ho naučíte rešpektovať a krotiť, odvďačí sa vám nevšednými jazdnými zážitkami.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor:
2,0 l 16V
Max. výkon: 145 kW (200 k)
Max. krút. moment: 215 Nm
Zrýchl. 0 - 100 km/h: 6,9 s
Max. rýchlosť: 215 km/h
Rázvor: 2,57 m
Pohot. hmotnosť: 1 300 kg
Komb. spotreba: 8,4 l/100 km
Pneumatiky: 185/60 R15

PLUSY:
Dizajn a použité materiály
Temperament

MÍNUSY:
Ťažká predná časť auta
Málo presné radenie

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/aktualne-spravy, menuAlias = aktualne-spravy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 19:45