StoryEditor

Je chybou, že nevieme definovať náklady na vedu, zdravotníctvo...

11.11.2002, 23:00

Programové vyhlásenie vlády predstavuje nový prístup k stanoveniu priorít rozvoja štátu na obdobie štyroch rokov. Jeho pozitívom je väčšia prehľadnosť, a tým aj čitateľnosť, súčasne však aj menšia adresnosť, a tým aj nižšia možnosť kontroly stupňov a kvality jeho plnenia zo strany občana a parlamentu. Načrtnutie reforiem široko presahuje časový priestor pôsobenia vlády, sú dlhodobého charakteru, a práve preto by bolo potrebné zo strany vlády zadefinovať, čo zo široko koncipovaných reforiem v sociálnej, zdravotníckej či vzdelávacej oblasti chce splniť v priebehu svojho mandátu. Jediné číselné vyjadrenie záväzku vlády na roky 2002 -- 2006 predstavujú náklady na obranu vo výške aspoň 2 % HDP. Je podľa mňa chybou, pokiaľ obdobný záväzok nevieme definovať v oblasti nákladov na vedu a výskum, vzdelávanie či zdravotníctvo.
Nevyhnutnosť zvýšenia výkonnosti slovenskej ekonomiky, ktorá jediná môže byť zdrojom rozpočtových príjmov štátu, by si zaslúžila stanovenie konkrétnych programov najmä v rozvoji malého a stredného podnikania, proexportnej výroby či poznatkovej ekonomiky. Bez rozvoja domácej podnikateľskej sféry, rastu domácich či zahraničných investícií sa budeme pohybovať viac v rovine reštrikcií ako v rovine rozvoja. Preto aj stanovenie základných makroekonomických proporcií slovenskej ekonomiky, ktoré chce vláda dosiahnuť v roku 2006, by bolo žiaduce.

Daň z pridanej hodnoty
Osobitnú pozornosť by som chcel venovať otázke dane z pridanej hodnoty. Vláda si stanovuje cieľ zjednotiť sadzby DPH pred vstupom do Európskej únie. Z hľadiska princípu ide nesporne o správne stanovený cieľ, z hľadiska ekonomickej a sociálnej reality Slovenska o neadekvátne opatrenie. V súčasnosti totiž ani samotné krajiny EÚ zďaleka nenapĺňajú takúto požiadavku. Základnou smernicou upravujúcou DPH v EÚ je Šiesta smernica Rady Európskej únie 77/388/EEC v znení jej zmien a doplnkov. Táto smernica, platná od 1.1.1 978, definuje hlavnú koncepciu a princípy DPH v štátoch, ktoré sú členmi EÚ.
V súčasnej etape zbližovania sadzieb DPH Šiesta smernica v Článku 12 zaväzuje členské štáty na uplatňovanie jednej základnej sadzby dane, ktorá nesmie byť nižšia ako 15 %, a uplatňovanie jednej alebo dvoch znížených sadzieb daní, ktoré nesmie byť nižšie ako 5 % a môže sa aplikovať len pri dodávkach kategórií tovarov a služieb uvedených v prílohe H Šiestej smernice:
- potraviny (vrátane nápojov, ale s vylúčením alkoholických nápojov) pre spotrebu ľudí a
zvierat, živé zvieratá, semená, rastliny a zložky určené na použitie pri príprave potravín, produkty zvyčajne určené na použitie ako doplnok alebo náhrada potravín,
- dodávka vody,
- farmaceutické produkty používané pre zdravotnú starostlivosť, prevenciu chorôb a liečbu na zdravotné a veterinárne účely,
- zdravotné vybavenie a prístroje určené na zmiernenie alebo liečenie invalidity, na výlučné osobné použitie invalidných osôb, vrátane opravy takých tovarov,
- doprava cestujúcich a ich batožiny,
- knihy vrátane brožúr, letákov a podobného tlačeného materiálu, noviny a periodiká s výnimkou tých, ktoré sa úplne alebo v podstatnej miere venujú reklame,
- vstupy a výstupy do divadiel, cirkusov, zábavných parkov, na koncerty, do múzeí, zoologických záhrad, kín a podobných kultúrnych podujatí,
- dodávka, obnova a rekonštrukcia bytov ako súčasti sociálnej politiky,
- dodávky tovarov a služieb na použitie v poľnohospodárskej produkcii s výnimkou strojov, zariadení a budov,
- ubytovacie služby,
- vstup na športové podujatia a využívanie športových zariadení,
- pohrebné služby vrátane tovarov, ktoré sa k nim vzťahujú,
- zber a úprava odpadu.

Sadzby DPH v členských štátoch EÚ
Podľa Článku 12 môžu členské štáty aplikovať zníženú sadzbu dane na dodávky zemného plynu a elektriny za predpokladu, že neexistuje žiadne riziko deformovania konkurencie. Akékoľvek výnimky zo stanovených pravidiel uplatňované v niektorých členských štátoch sú na návrh členského štátu predloženého Európskej komisii odsúhlasené len na prechodné obdobie.
Úroveň sadzieb dane aplikovaných v jednotlivých členských štátoch sa stále významne líši. Základné sadzby dane sa pohybujú od 15 do 25 %, znížené sadzby dane od 5 do 17 %. Jednoduchý priemer základných sadzieb dane používaných v štátoch EÚ je 19,5%, priemer znížených sadzieb dane je 8 %.
Nový štýl programového vyhlásenia je svojou formou určite pokrokom. Bolo by vhodné túto formu naplniť aj obsahom s konkrétnym vyjadrením merateľných cieľov. Jeho pozitívom je určite to, že definuje potrebné reformy nevyhnutné pre ďalší vývoj spoločnosti. Načrtáva tiež formovanie určitého typu spoločnosti. Je však potrebné zhodnotiť, do akej miery toto formovanie zodpovedá spoločenskému, ekonomickému a sociálnemu priestoru Európskej únie, ktorej členom sa počas mandátu tejto vlády máme stať.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/analyzy, menuAlias = analyzy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 18:43