Ženy sa pri nákupe spotrebnej elektroniky často riadia okrem jeho funkčnosti aj dizajnom, muži, naopak, dávajú prednosť značkovým výrobkom. Vyplýva to z prieskumu, ktorý urobila česká sieť elektropredajní Datart. Medzi hlavné kritériá výberu elektroniky pri oboch pohlaviach patrí tiež cena.
Spoločnosť pri prieskume nákupných zvyklostí oslovila 320 zákazníkov. Približne rovnaké percento žien a mužov (35 a 40 percent) dáva pri nákupe elektroniky veľkú váhu jej funkčnosti, v ostatných faktoroch sa však obe pohlavia odlišujú. "Zatiaľ čo muži sa pri výbere riadia značkou, ženy sa často nechávajú zlákať zaujímavým dizajnom," hovorí riaditeľ pražskej predajne Datart Martin Přikryl. Dizajn uviedlo ako motivačný faktor pri nákupe elektroniky 21 percent žien a necelých osem percent mužov. Naopak na značku výrobku sa pozerá 36 percent mužov a 16 percent žien.
Podľa prieskumu spoločnosti Datart hrá pri nákupe elektroniky stále významnú úlohu cena výrobku, ktorú preferuje 24 percent žien a 12 percent mužov. "Cena je dôležitá pre všetkých. Prieskum však ukázal, že čoraz viac ľudí očakáva aj čosi iné -- či už je to funkčnosť, dizajn alebo značka výrobku," poznamenal marketingový riaditeľ Datartu Jiří Černák.
Česi pri nákupoch elektroniky dávajú podľa štúdie spoločností GfK Praha a Incoma Research prednosť predajniam, kde sa môžu poradiť s odborným personálom. Nákupy elektroniky sa tak v Česku napriek rastúcemu počtu širokospektrálnych predajní sústreďuje do špecializovaných obchodných reťazcov a predajní elektro. V nich ľudia utrácajú takmer 80 percent celkových výdavkov na domáce spotrebiče a spotrebnú elektroniku.
Motivácia a faktory rozhodujúce pri nákupe (v percentách)
Muži Ženy
Funkčnosť 39,8 34,9
Dizajn 7,9 21,1
Značka 36,3 15,9
Cena 12,2 24,3
Iné (kvalita a pod.) 3,8 3,8
Zdroj: spoločnosť Datart