StoryEditor

Slovenskí tunelári hľadajú prácu v zahraničí

14.11.2004, 23:00
Vo výstavbe tunelov na Slovensku i v zahraničí získala dobré referencie spoločnosť Váhostav --Tunely a špeciálne zakladania, a. s., Bratislava. Na slovenskom trhu pôsobí od roku 2001 a vznikla odčlenením závodu od žilinského Váhostavu.

Spoločnosť Váhostav -Tunely a špeciálne zakladania pôsobí na slovenskom trhu od roku 2001. Vznikla odčlenením závodu od žilinského Váhostavu. Ten sa už v predchádzajúcich rokoch angažoval napríklad pri budovaní prieskumnej štôlne tunela Ovčiarsko pri Žiline.
V súčasnosti sa váhostaváci podieľajú na stavbe tunela Sitiny v Bratislave. Do konca roka sa chcú zúčastniť aj na verejnej súťaži na výstavbu tunela Bôrik v rámci dokončenia diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce pri Poprade. Podľa aktualizovaného programu výstavby diaľnic na Slovensku sa má tunel začať stavať do roku 2008.

Boom sa nekoná
Podľa Zväzu stavebných podnikateľov SR je nepravdepodobné, aby sa v nasledujúcich piatich rokoch začala u nás rozsiahlejšia výstavba tunelov. Za posledných osem rokov štát do nich investoval 7,3 miliardy korún a v nasledujúcich štyroch rokoch to už má byť len 1,8 miliardy.
Slovenské firmy sú i naďalej odkázané na objednávky v zahraničí. To platí aj o firme Váhostav -Tunely a špeciálne zakladania. Stala sa súčasťou holdingu Danubia Invest so sídlom v Bratislave. V septembri tohto roka do firmy vstúpila švajčiarska spoločnosť Marti, ktorá má 51-percentný podiel a zvyšok vlastní Danubia Invest. Podľa technicko-obchodného riaditeľa Stanislava Siberta sa Švajčiari o nich začali zaujímať na základe dobrých referencií na nemeckom trhu.

Pomoc investora
Marti sa zameriava na podzemné staviteľstvo. Váhostavákom tak pomôže zlepšiť si technológiu, ako aj pozíciu na nemeckom trhu. Firma sa v posledných troch rokoch v Nemecku zúčastňovala na výstavbe tunelov v zložitých geologických podmienkach. Bol to diaľničný tunel Döschen pri Drážďanoch či razenie únikovej štôlne pre železničný tunel na trati Norimberg - Ingolstad. Vlani v lete získali slovenskí tunelári ocenenie pri razení tunela Schwarzer Berg pri Limbachu na diaľnici, ktorá vedie údolím rieky Mohan. "V medzinárodnom združení stavebných firiem sa zúčastňujeme na výstavbe vodného diela na Islande. Je to aj výstavba metra v Dortmunde a Mníchove. V Česku, kde máme vlastnú organizačnú jednotku, sa chceme zapojiť aj do výstavby ďalších trás pražského metra," zdôraznil Stanislav Sibert.

Podiel na trhu v tomto roku ( v %)
Nemecko 42
Slovensko 40
ČR

Ostatní 18
Zdroj: Váhostav – Tunely a špeciálne zakladania

 

Vybrané ekonomické ukazovatele Váhostavu –Tunely a špeciálne zakladania
 

2002

2003

2004 ( plán)

Prevádzkový hospodársky výsledok ( v mil. Sk) 23,8 9,1 20
Zamestnanci 453 471 457


menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 00:51