Úmerne s tým, ako sa kráti čas, ktorý ešte zostáva do termínu referenda o vstupe Českej republiky do Európskej únie (uskutoční sa 15. júna t. r.), sú i prípravy naň čoraz intenzívnejšie. Zdá sa však, že kampaň sa nerodí za šťastných okolností.
Jedna z prvých kritických pripomienok širšej verejnosti minulý mesiac sa týkala nepríliš vhodne zvoleného oficiálneho znaku, pod ktorým prebehne u našich susedov propagácia: namiesto dvanástich hviezdičiek, koľko ich je v znaku Európskej únie, sa v ČR bude používať len osem hviezdičiek. Jeden z tvorcov návrhu to odôvodnil svojrázne, akýmisi grafickými pravidlami.
V polovici februára sa však objavil ešte závažnejší problém. Úradníci ministerstva zahraničných vecí totiž do hodnoty kampane k referendu jednoducho zabudli započítať daň z pridanej hodnoty, ktorej sadzba v ČR je 22 percent. Inými slovami, na rôzne projekty nebude k dispozícii pôvodne ohlásených 200 miliónov korún, ale len 163 miliónov, zvyšok pohltí daň. Na chybu sa prišlo, keď zodpovední úradníci tohto centrálneho orgánu hodnotili ponuky organizácií uchádzajúcich sa o konkrétne zákazky.
Ako pre české Hospodářské noviny v tejto súvislosti uviedla Jana Adamcová, ktorá za kampaň zodpovedá, štátni úradníci teraz dúfajú, že sa im podarí získať náhradu aspoň od súkromných sponzorov. Pravda, ak vôbec, tak pôjde len čiastkovú pomoc, čo však plnú sumu spôsobenú touto chybou celkom určite nenahradí. Sponzori sú však ochotní prispieť predovšetkým materiálne, napríklad darmi do rôznych súťaží.
Česká vláda plán tzv. komunikačnej stratégie pred referendom schválila minulý týždeň už na tejto nižšej úrovni.
Ráta sa s tým, že kampaň sa naostro začne v máji. Vtedy by sa popri cestách a autostrádach mali zjaviť veľké pútače informujúce o výhodách členstva v európskom integračnom zoskupení, naplno sa rozbehne televízna a rozhlasová reklama i akcie rôznych neziskových organizácií. Ráta sa tiež s masovými mítingami v jednotlivých oblastiach ČR, kde by okrem rečníkov nemala chýbať ani tradičná dychová hudba. V júni, tesne pred rozhodujúcim dňom, sa do kampane zapoja aj mobilní telefónni operátori -- podľa plánu kampane sa totiž ráta s rozosielaním SMS všetkým zákazníkom spoločností Eurotel a T-Mobile.
Pre nedostatok peňazí zodpovední pracovníci zamietli napríklad výrobu informačnej brožúry, ktorú mali do schránok dostať všetky české domácnosti. Namiesto toho občania dostanú len jej stenčenú verziu, akési letákové "euronoviny". Výraznou črtou schválenej kampane by mala byť jej adresnosť a cielené pôsobenie na jednotlivé skupiny obyvateľstva. Napríklad pokiaľ ide o veriacich, ruku k dielu priloží aj Česká biskupská konferencia. V spoločne pripravenom informačnom materiáli sa zdôrazní nielen ekonomická výhodnosť členstva, ale aj to, že krstnými otcami únie boli idey kresťansky orientovaných politikov.
Všeobecne sa predpokladá, že kampaň len podčiarkne už i bez nej pozitívne postoje českého obyvateľstva k Európskej únii. Podpora vstupu je totiž podľa prieskumov dlhodobo väčšinová.
StoryEditor