Určite si pamätáte minuloročnú kampaň českého Vodafone s Petrem Čtvrtníčkem a falošnými sobmi. Mobilný operátor však vtedy neostal len pri klasickej kampani, tvorcovia využili aj guerilla marketing a parohy ponasadzovali outdoorovej reklame svojej konkurencie. Najmä T-Mobile sa proti tomu ostro ohradil a Vodafone sa neskôr za svoj čin ospravedlnil.
Tento rok sa pre zmenu o rozruch postaral T-Mobile. Na propagáciu akciového programu Mých5 nevyužil len klasické televízne spoty založené na príbehoch ľudí z vybranej cieľovej skupiny, ale aj mobilné billboardy, ktoré jazdia v Prahe. Podstatou programu Mých5 je výber piatich priateľov, ktorým v rámci paušálu volá predplatiteľ zadarmo, respektíve lacnejšie. T-Mobile to chcel demonštrovať obsahom billboardov, ktorých podklad tvorí modrý gradient, typický pre O2, dve postavy - pán Kyslík a pán Vodník, a nakoniec aj slogan: Aj modrí už vedia, že na sieti nezáleží.
Napriek tomu, že túto reklamu možno z určitého hľadiska považovať za formu nekalej súťaže, firma Telefónica O2 zatiaľ nepodnikla žiadne kroky. T-Mobile už dopredu argumentuje, že posolstvo obsahuje zjavné reklamné zveličenie a nespôsobuje konkurencii žiadnu ujmu.
Zaujímavú vianočnú kampaň však nemá v Českej republike len T-Mobile. Vodafone tento rok vymenil sobov za ovce. Na internete sa okamžite po uvedení kampane rozprúdila diskusia, koho mobilný operátor považuje za stádo oviec, žeby svojich zákazníkov?
V každom prípade má Vodafone opäť akcie pre nových i starých zákazník a okrem toho dáva verným zákazníkom bonus, ktorý môžu využívať toľko mesiacov, koľko začatých rokov s Vodafonom sú. Tým ostatným teda buď zaspieva zbor ovečiek, alebo im Andrea Kerestešová (hrala napríklad v Rafťákoch) poumýva obrazovku zvnútra.
T-Mobile teda provokuje konkurenciu, Vodafone dráždi sexuálne zmysly a už sa len čaká, či s niečím nápadným príde Telefónica O2. Našich západných susedov mobilní operátori naozaj nenudia. Nasvedčuje tomu aj diskusia, v ktorej je T-Mobile často označovaný ako T-Debile a O2 ako O shit. Vodafone sa prívlastku vyhol, možno vďaka nezabudnuteľným parodickým lekciám reklamštiny.
Škoda, že situácia na Slovensku je práve opačná. Najbúrlivejšie diskusie sa točia okolo toho, kto spieva pieseň z tej reklamy Orange, veď viete, tá s tými pobehujúcimi deťmi s hviezdami (len tak mimochodom je to Aly&AJ). Akú vianočnú kampaň má slovenský T-Mobile, som si musela vygooglovať. No a O2 obhajuje svoju nečinnosť tým, že ešte stále si záujemcovia nemôžu preniesť svoje číslo. No veru, okrem toho už nič iné ponúknuť nemôže.
Napriek tomu, že oranžovej, ružovej a modrej reklamy je na obrazovkách najviac, paradoxne ich považujem aj za najnudnejšie. Otázne je, či sú tomu na vine len zadávatelia, ktorí nechcú experimentovať, alebo aj reklamné agentúry, ktoré do kreativity netlačí ani konkurencia, ani slovenský divák.
Zdroj:
blog.jancermak.cz
mam.ihned.cz