StoryEditor

Prokopovič sa podľa ISAP nedostatočne oboznámil s ponukami

10.01.2006, 15:45

Minister dopravy Pavol Prokopovič sa podľa konzorcia Independent Slovak Airport Partners (ISAP) nedostatočne oboznámil s ponukami jednotlivých uchádzačov a spoliehal sa len na názor privatizačného poradcu. "Minister nepriniesol do procesu nič vlastné. Úplne sa stotožnil s názorom poradcu, ktorý môže urobiť, čo chce a nikto ho nekontroluje," povedal na utorkovej tlačovej besede Johann L. Frank, riaditeľ spoločnosti Airport Consulting Vienna, ktorá je jedným z členov konzorcia ISAP. Zároveň dodal, že sa ku konzorciu pristupovalo nespravodlivo jednak zo strany poradcu, privatizačnej komisie i samotného ministra. "Nebudeme však akceptovať diskreditáciu našej ponuky. Sme presvedčení, že naša ponuka je najlepšia, čo sa týka ceny, know-how i podnikateľského plánu," doplnila Corinne Namblared-Bouverot, generálna riaditeľka infraštrukturálneho fondu GalaxyS, ktorý je ďalší člen konzorcia.
Ako reakciu na správanie ministra Prokopoviča a privatizačného poradcu chce ISAP podať opätovnú sťažnosť ministrovi dopravy. "Minister povedal, že nedostal žiadnu sťažnosť. My sme poslali tri sťažnosti týkajúce sa práce poradcu, možného majetkového prepojenia poradcu a uchádzača či hodnotenia našej ponuky," zdôraznil Frank. Zároveň konzorcium chce poslať všetkým ministrom list so žiadosťou o zverejnenie nielen bodových ohodnotení jednotlivých uchádzačov, ale aj hodnotiace správy a odôvodnenie prideľovania bodov, pričom nemá problémy s verejnou prezentáciou ich ponuky. Na ďalšie právne kroky chce však ISAP počkať až do definitívneho rozhodnutia vlády. "Veríme, že vláda rozhodne inak, ako minister Prokopovič. Inak bude poškodená samotná vláda SR a obyvateľstvo Slovenska," doplnil Frank.
Jednou zo zle pochopených a prezentovaných skutočností je podľa predstaviteľov konzorcia finančná ponuka. "Naša finančná ponuka nebola správne pochopená privatizačným poradcom, preto sme v dodatočnom liste vysvetlili a potvrdili svoj záväzok," uviedla Bouverot. Podľa nej ponúklo konzorcium za akcie bratislavského letiska 8 mld. Sk, a to nepodmienene, ktoré by uhradilo pri uzavretí transakcie. Minister Prokopovič totiž v pondelok oznámil, že do úvahy sa brala cena len 4,8 mld. Sk, pretože zvyšných 3,2 mld. Sk sa konzorcium zaviazalo splatiť v dodatočnej lehote. Zároveň však výrok ministra neoznačila Bouverot za nepravdivý. "Minister zjavne prečítal len jednu vetu z našej 25-stranovej finančnej ponuky," reagovala Bouverot. Podľa nej je však záväzný oficiálny návrh zmluvy o kúpe akcií, ktorou disponuje aj ministerstvo dopravy. V nej sa ISAP zaviazalo splatiť 30 % zmluvy pri podpise dokumentu a zvyšných 70 % pri tzv. closingu. "Sú to dva oficiálne dátumy, ktoré sú záväzné a ide o oficiálne podpísanú verziu. My by sme boli schopní svoj záväzok splniť aj zajtra," skonštatovala Bouverot.
Riaditeľ nemeckej letiskovej spoločnosti Köln-Bonn Michael Garvens potvrdil, že letisko je záväzným členom konzorcia, aj keď pri predkladaní ponuky nebol akcionárom. Stalo sa tak preto, že dozorná rada letiska nemala z interných dôvodov možnosť udeliť v tom období súhlas na participáciu. "Máme však uzavretú zmluvu o technickej podpore a podpísali sme opciu o dodatočnom odkúpení podielu v slovenských letiskách," uviedol Garvens. Konzorcium ISAP tiež vyslovilo pochybnosti o práci privatizačného poradcu, ktorým je konzorcium vedené rakúsku Meinl Bank. "Je zvláštne, keď poradca povedal ešte pred hodnotením ponúk privatizačnou komisiou, kto bude výherca," povedal Frank. Podľa neho ide o neuveriteľný, netransparentný proces a ich tendrová ponuka nebola hodnotená férovo.
Prokopovič v pondelok prezentoval svoje rozhodnutie, ktorým odporúča vláde schváliť ako strategického partnera pre košické a bratislavské letisko konzorcium TwoOne. To podľa neho dosiahlo 78 bodov zo 100 za ponuku na akcie košického letiska a 77,75 bodu zo 100 za ponuku na akcie bratislavského letiska. ISAP dosiahol podľa slov ministra za ponuku týkajúcu sa bratislavského letiska 59,75 bodu a za ponuku na akcie košického letiska 62,5 bodu. Medzi ostatnými uchádzačmi o 66 % akcií letísk figuruje konzorcium spájajúce španielsku spoločnosť Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskú finančnú skupinu J&T, ako aj turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
30. apríl 2024 15:12