práva o smrti Edouarda Michelina, dediča koncernu Michelin, ktorý sa v piatok utopil počas rybolovu pri bretónskom pobreží, vyvolala vo Francúzsku úžas a neistotu vo svetovej jednotke v branži. Koncern na výrobu pneumatík síce iba o niekoľko minút neskôr oznámil, že spoločnosť bude zatiaľ ďalej viesť partner Michel Rollier, no zamestnanci a pozorovatelia hádajú, ako to ďalej s Michelinom pôjde a kto bude druhý partner vo vedení spoločnosti.
Doteraz vždy držala žezlo v ruke v Micheline rodina, pripomína v dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt. To pocítil aj šéf automobilky Renault Carlos Ghosn, ktorý chcel byť pôvodne šéfom koncernu na výrobu pneumatík. No François Michelin ho nevymenoval. Za svojho nástupcu určil svojho syna Edouarda.
Tentoraz to však v prísne katolícky veriacej rodine vyzerá zle, pokiaľ ide o vhodných kandidátov. Rollier je síce vzdialený príbuzný rodiny Michelinovcov a aj jeho otec bol jedným z dvoch partnerov vo vedení. No Rollier už má 61 rokov a do roku 1999 pracoval v papierenskom priemysle. Len Edouarda považovali za pôvodného dediča rodinného podniku. Už pred jeho štúdiom na elitnej vysokej škole Ecole Centrale ho pripravovali na túto pozíciu. Z jeho 5 súrodencov iba jeden pracuje v Micheline. Ďalší brat je kňaz a so ženskými členmi rodiny sa odjakživa nepočítalo ako s nasledovníkmi. Šesť Edouardových detí je ešte príliš malých, aby mohli pracovať vo firme, a jeho otec, ktorý má 79 rokov, je príliš starý, konštatuje ďalej Die Welt.
Bývalý partner vo vedení René Zingraff by sa mohol aspoň dočasne vrátiť, myslia si niektorí pozorovatelia. Tento 70-ročný človek opustil svoj post len v máji, hoci podľa firemných predpisov mohol zostať ešte o 2 roky dlhšie. Smrť Edouarda Michelina postihla koncern v nevhodnom okamihu. Ciele, ktoré oznámil začiatkom roka, sa budú dať tentoraz ťažko splniť, manévrovací priestor spoločnosti sa zužuje, varoval dedič firmy na valnom zhromaždení začiatkom mája. Doteraz Michelin považovali za jeden z najziskovejších koncernov v branži výroby pneumatík. Za to môže v neposlednom rade ďakovať Edouardovi Michelinovi, ktorý sa sústredil na produkty prinášajúce zisk, ako vysokovýkonné pneumatiky a pneumatiky pre terénne autá. Vďaka tomu mohol Michelin kompenzovať rast cien nerastných surovín.
No konjunkturálne vyhliadky pre koncern sa ďalej zhoršujú, automobilový priemysel vyvoláva silnejší tlak a požaduje nižšie ceny. Zároveň výrazne stúpajú ceny nerastných surovín. Rovnako je nejasné, ako sa na imidži Michelinu prejaví odchod z Formuly 1. Pod vedením Edouarda Michelina sa koncern v roku 2001 vrátil do pretekárskeho športu. Škandalózne preteky v Indianapolise v roku 2005 mu uštedrili silný úder a tak sa po spore s automobilovým združením FIA rozhodol po sezóne 2006 ukázať Formule 1 chrbát.
StoryEditor