Od 1. januára 2006 sa diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy podľa vládneho nariadenia stavajú za pevné ceny. Ceny sa budú môcť meniť len vtedy, ak zhotoviteľ neukončí všetky práce v dohodnutom termíne, a to z dôvodov na strane obstarávateľa. V takom prípade sa môže cena v dôsledku zvýšenia cien vstupov upraviť podľa metodiky FIDIC 1999, avšak len za obdobie od pôvodne dohodnutého termínu ukončenia stavby do nového termínu dokončenia. Ceny stavieb sa tak pri zmene nákladov nebudú môcť meniť počas celého trvania výstavby a na túto skutočnosť potom musia obstarávatelia upozorniť uchádzačov v súťažných podkladoch. Obstarávateľom pritom môže byť Národná diaľničná spoločnosť alebo Slovenská správa ciest, ktoré patria pod rezort dopravy.
Nesúhlasné stanovisko k uvedenému vládnemu nariadeniu zaujal Zväz stavebných podnikateľov Slovenska, ktorý pevné ceny akceptuje len v prípade zákaziek s predpokladanou lehotou plnenia do 12 mesiacov. "Stavebné firmy budú zaťažené ďalšími nákladmi vyplývajúcimi z administratívnej náročnosti tendrov, keďže bude potrebný odborný odhad valorizácie ceny určenej štátnou expertízou", uviedol prezident zväzu Ján Majerský.
Nesúhlas s pevnými cenami vyjadrili aj predstavitelia spoločnosti Doprastav, ktorá je jednou z najväčších stavebných firiem na Slovensku. Podľa nich pevné ceny nezlacnia výstavbu ciest. "Keďže je veľmi ťažké predpovedať čo bude o tri, štyri roky, zhotoviteľ si do ceny zakomponuje inflačné odhady ako aj rezervy, čo v konečnom dôsledku môže ponúkané ceny výrazne navýšiť," povedal generálny riaditeľ firmy Dušan Mráz. Podľa neho predstavujú pevné ceny neprimerané riziko pre dodávateľa stavebných prác. Podľa ekonomického riaditeľa Doprastavu Tomáša Klepetka sú pevné ceny pri dopravných stavbách relevantné len vtedy, ak investor dodrží všetky termíny a podmienky. "Je potrebné zabezpečiť prípravu na stavbu, reálny termín začatia i ukončenia stavby, ako aj financovanie počas celého trvania výstavby," zdôraznil Klepetko.
StoryEditor
Od januára sa diaľnice stavajú za pevné ceny
Od 1. januára 2006 sa diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy podľa vládneho nariadenia stavajú za pevné ceny. Ceny sa budú môcť meniť len vtedy, ak zhotoviteľ neukončí všetky práce v dohodnutom termíne, a to z dôvodov na strane obstarávateľa.