StoryEditor

EK by mohla vyjsť automobilovému priemyslu v ústrety

07.02.2007, 06:24
Autor:
TASRTASR

Európska komisia (EK) možno pri znižovaní emisií vyjde v ústrety automobilovému priemyslu. Výrobcovia áut by tak museli do roku 2012 u nových vozidiel znížiť priemerný objem CO2 len mierne, a to zo súčasných 161 na 130 gramov na kilometer. Informovalo o tom dnešné vydanie denníka Financial Times, ako aj tlačová agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroje z EK.
Eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas najprv presadzoval znížiť tento objem do roku 2012 na 120 g/km. V súčasnosti však odznieva názor, že výrobcovia áut by nemuseli dosiahnuť zníženie priemerného objemu CO2 na kilometer len úspornými motormi. K tomu by mohlo prispieť aj výraznejšie používanie biopalív a nové technológie v automobiloch. Úspora 5 gramov CO2 by sa dala dosiahnuť biopalivami, ďalších 5 gramov napríklad radením rýchlostí alebo modernými pneumatikami, informoval Reuters.
Samotné automobilky sa zaviazali znížiť priemerný objem CO2 vyprodukovaný novými vozidlami do roku 2008 až 2009 na 140 g/km, a do roku 2012 na 120 g/km. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) znížilo podľa vlastných údajov emisie CO2 v rokoch 1995 až 2004 o 13 %.
ACEA očakáva, že ďalšie znižovanie emisií prinesie nárast cien. Redukcia CO2 na 140 g/km by tak mohla zvýšiť cenu automobilu o 1 200 EUR, v prepočte takmer 42 000 SKK. Zníženie zo 140 na 120 g/km by mohlo viesť k nárastu ceny za vozidlo o 2 450 EUR, informovalo združenie ACEA s odvolaním sa na výskumný inštitút TNO.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. november 2024 01:19