StoryEditor

Sanácia GM, Fordu a Delphi postupuje rýchlejšie, než sa očakávalo

18.06.2006, 19:54
Autor:
TASRTASR

Sanácia amerických automobiliek General Motors (GM) a Ford rovnako ako výrobcu autodielov Delphi postupuje rýchlejšie, než sa očakávalo. Všetky tri spoločnosti cez víkend uviedli, že desaťtisíce ich zamestnancov prijali veľkorysé ponuky na odškodnenie alebo súhlasili s odchodom do predčasného dôchodku. Od akceptácie ponúk predovšetkým v prípade GM záleží, či sa najväčší svetový výrobca automobilov opäť dostane do zóny zisku. Vlani GM zaznamenal stratu vo výške 10,5 miliardy USD, čo je v prepočte asi 316,5 miliardy SKK.
Podľa informácií odborovej organizácie United Auto Workers (UAW) 25 000 zamestnancov GM a 8 500 pracovníkov jeho bývalej dcéry, Delphi je pripravených za odstupné a ďalšie príplatky predčasne odísť do dôchodku. GM chce podľa svojich skorších vyjadrení do roku 2008 zrušiť okolo 30 000 miest a zastaviť výrobu v 12 továrňach. Zamestnanci sa môžu ešte do konca budúceho týždňa rozhodnúť, či prijmú ponuku koncernu.
Ford predpokladá, že v priebehu tohto roka jeho ponuku na predčasný odchod do dôchodku prijme až 11 000 zamestnancov organizovaných v odboroch. Koncern pôvodne počítal iba so 6 000 akceptáciami. Ford okrem tohto v 1. kvartáli zrušil 4 000 úradníckych miest. "Tomu hovorím pokrok," v piatok uviedol prezident Fordu Mark Fields. Fields prevzal vedenie druhej najväčšej americkej automobilky vlani. Koncern chce v rámci Fieldsovho reštrukturalizačného plánu, ktorý má viesť k sanácii severoamerických aktivít spoločnosti, zatvoriť najmenej 10 závodov.
Ford a GM musia bojovať s poklesom podielu na trhu, ktoré strácajú v prospech zahraničnej konkurencie, ktorá má nižšie výrobné náklady. "Myslím, že zatiaľ to prebieha celkom dobre. Ide to dokonca o niečo lepšie, ako sme očakávali," komentoval akceptáciu odstupného prezident UAW Ron Gettelfinger.
Zatiaľ je nejasné, čo sa stane so zamestnancami európskych dcér GM, ako je Opel, Saab a Vauxhall. Ich miesta nie sú isté, pretože výroba sa postupne sťahuje do východoeurópskych krajín, kde sú nižšie výdavky na prácu. V Portugalsku GM plánuje zatvorenie závodu v meste Azambuja pri Lisabone. Ak k tomu príde, odbory požadujú vyplácanie miezd až do roku 2009. V tomto závode sa vyrába menšie úžitkové vozidlo Opel Combo.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.
(1 USD = 30,140 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 14:41