Nemecká automobilka Volkswagen (VW) poprela, že plánuje prepustiť ďalších 10 000 zamestnancov. Personálny riaditeľ VW Horst Neumann uviedol, že situácia je síce vážna, ale odmietol reportáž v nemeckom časopise Spiegel, podľa ktorej mal oznámiť rušenie ďalších 10 000 miest v závodoch kľúčovej značky VW.
"Nikdy som také niečo nepovedal," odpovedal v sobotu prostredníctvom hovorcu automobilky na otázku agentúry Reuters. "Situácia vo VW je síce vážna, avšak nie je žiaden dôvod na paniku," dodal.
Okrem toho podľa informácií automobilového časopisu Automobilwoche šéf značky VW Wolfgang Bernhard skúma, či nie je možné preniesť výrobu malého auta Fox aj do Európy. V súčasnosti tu nie je kvôli prudkému poslineniu brazílskej meny možný jeho ziskový. Do úvahy prichádza fabrika VW v Bratislave a závod Seat v španielskom meste Matorell. Bernhard tiež plánuje znížením výrobných nákladov znížiť cenu auta novej generácie modelu Polo až o 2 000 EUR, čo je v prepočte 76 024 SKK.
Koncern vo februári informoval, že automobilka môže v rámci trojročného reštrukturalizačného plánu v Nemecku zrušiť až 20 000 pracovných miest. Spiegel v spomínanom článku uvádzal, že je ohrozených ďalších 10 000 miest. Kvôli vysokým nákladom na výrobu Golfu novej generácie je totiž možné, že sa jeho produkcia presunie z wolfsburgského závodu.
Výkonný riaditeľ spoločnosti Bernd Pischetsrieder vo februári povedal, že neplánuje zrušiť žiaden zo 6 závodov v západnom Nemecku alebo porušiť kolektívnu zmluvu, ktorá do konca roka 2011 chráni 100 000 dobre platených zamestnancov týchto tovární pred prepustením. Automobilka síce plánuje zrušiť v Nemecku tisíce pracovných miest, ale iba prostredníctvom predčasných odchodov do dôchodku alebo dohôd o dobrovoľnom odchode. VW bude táto reštrukturalizácia stáť stovky miliónov eur.
V rámci sanácie automobilka uvažuje o zrušení až 20 000 miest, čo predstavuje pätinu všetkých zamestnancov v západnom Nemecku. Analytici však upozorňujú na to, že ak sa spoločnosti podarí presadiť predĺženie pracovného času, bude mať navyše 30 000 miest. VW chce totiž predĺžiť týždňovú pracovnú dobu v 6 málo vyťažených západonemeckých závodoch na 35 hodín bez zvýšenia mzdy. Tieto plány pochopiteľne narážajú na prudký odpor zo strany odborov. Vo VW v súčasnosti platí 28,8-hodinová týždňová pracovná doba.
Spiegel uviedol, že zamestnanci vo Wolfsburgu si nemôžu veľa sľubovať od plánovanej výroby nového modelu Scirocco, pretože predstavenstvo sa rozhodlo kvôli nákladom presunúť jeho výrobu do Portugalska.
Informovala o tom agentúra Reuters.
(1 EUR = 38,012 SKK)
StoryEditor