Problémy s dodávkami superjumba Airbus A380 sú ešte väčšie, než sa doteraz predpokladalo. Vedúci európsky letecký a kozmický koncern EADS dnes oficiálne potvrdil ďalšie odklady dodávok lietadla s najväčšou kapacitou cestujúcich na svete.
Podľa vyjadrenia EADS, ktorý je materským koncernom Airbusu, dnešný stav informácií naznačuje, že kvôli problémom s kabelážou treba počítať s ďalším posunutím dodávok. Mediálne správy o posune o 6 mesiacov koncern ani nepotvrdil ani nevyvrátil. K stanoveniu nového presného kalendára dodávok sa vyjadrí až po uzavretí internej analýzy. Dodal, že problémy boli identifikované a pracuje sa na ich odstránení.
Nový kalendár dodávok teda zatiaľ nie je na svete, takže nie je zatiaľ ani jasné, koľko bude tento ďalší posun termínov koncern stáť. EADS a Airbus sa k celej záležitosti bližšie vyjadria v priebehu najbližších štyroch týždňov.
Testovacie lety nového veľkokapacitného lietadla dopadli dobre. Nový šéf Airbusu Christian Streiff chce na zasadaní vedenia 29. septembra predložiť správu o problémoch pri výrobe a dodávkach A380. Keď Airbus v júni oznámil odsunutie dodávok lietadla aerolíniám, viedlo to k prepadu akcie materského koncernu EADS. Následne odstúpil šéf EADS Noel Forgeard, a tiež šéf Airbusu Gustav Humbert. Streiff, ktorý je nástupcom Humberta, okamžite po prevzatí vedenia nariadil internú analýzu týkajúcu sa výroby A380. Okrem toho Streiff zastavil prijímanie nových pracovníkov, aby, ako povedal, získal prehľad.
Podľa informácií z tlače, je na výrobu jedného lietadla A380 potrebných 40 000 pracovných hodín navyše. Doteraz počítal koncern EADS s celkovým omeškaním programu A380 o jeden rok. To by znamenalo v priebehu 4 rokov zníženie zisku o 2 miliardy EUR, v prepočte 74,93 miliardy SKK. Niektorí experti z brandže však odhadujú, že straty budú podstatne nižšie.
Francúzsky hospodársky denník La Tribune vo svojom dnešnom vydaní uviedol, že nové meškanie bude stáť koncern okolo 100 miliónov EUR. Okrem spomenutého problému s kabelážou má vraj Airbus problémy s kompatibilitou softvéru používaného v Nemecku a vo Francúzsku. Tieto sú však podľa hovorcu koncernu už zvládnuté.
Podľa britského denníka The Guardian plánuje Airbus výrazné zníženie stavu zamestnancov a nákladov. Airbus chce podľa denníka ročne ušetriť prinajmenšom 2 miliardy EUR. Okrem toho vraj plánuje znižovanie počtu pracovných miest a premiestnenie výroby mimo Európu. Streiff chce nielen napraviť imidž koncernu, ale chce vylepšiť aj jeho finančnú situáciu. V rámci tejto reštrukturalizácie by napríklad malo prísť k spojeniu výrobných procesov, ktoré v súčasnosti prebiehajú oddelene v Toulouse a Hamburgu.
Parížsky denník Les Echos vo svojom stredajšom vydaní bez udania zdroja informoval o ďalšom odložení dodávok až o 6 mesiacov. Okrem toho tiež priniesol informáciu o pravdepodobnom menšom počte dodaných lietadiel v budúcom roku. Airbus už v júni drasticky znížil svoju prognózu budúcoročných dodávok lietadla A380 zákazníkom z pôvodne plánovaných 25 na 9. Podľa Les Echos by však budúcoročné dodávky mohli byť ešte o polovicu nižšie. To by znamenalo, že Airbus by v roku 2007 dodal 4, maximálne 5 lietadiel A380.
Informovala o tom agentúra DPA.
(1 EUR = 37,465 SKK)
StoryEditor