StoryEditor

NR SR: Elektronické mýto pre nákladné autá by malo začať fungovať od r. 2009

18.10.2006, 07:30
Autor:
TASRTASR

Parlament dnes posunul do druhého čítania návrh zákona o elektronickom výbere mýta, ktorý má zaviesť spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy pre nákladné autá nad 3,5 tony od 1. januára 2009.
Podľa návrhu by nemali elektronické mýto platiť vozidlá nad 3,5 tony, ktoré patria ministerstvám vnútra a obrany a ich rozpočtovým organizáciám, vozidlá NATO a ozbrojených síl, ktoré sa budú v SR pohybovať, colná správa, záchranná zdravotná služba, hasiči a verejná autobusová doprava.
Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho výnimky nenarušia plánované príjmy z mýta od 1. januára 2009. "V podstate kopírujú smernicu Európskeho spoločenstva, ktorá ich pripúšťa, okrem výnimky pre verejnú autobusovú dopravu," uviedol Vážny.
Niektorí ministri chceli rozšíriť výnimky pre ministerstvo obrany aj ministerstvo vnútra a doplniť niektoré vozidlá ministerstva pôdohospodárstva a verejnej autobusovej dopravy. Podľa Vážneho by sa však po rozšírení výnimiek stal zákon bezzubý a nemalo by zmysel prijímať ho.
Zákon o elektronickom mýte má zaviesť spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy pre nákladné autá nad 3,5 tony. Majitelia áut by mali podľa nového systému platiť za prejazdené kilometre. Na spoplatnených úsekoch budú musieť autá používať aktivovanú palubnú jednotku, ktorá bude zaznamenávať počet najazdených kilometrov.
Zákon by mal byť účinný od 1. januára 2008. V priebehu 1. polroka 2007 sa budú pripravovať podmienky tendra na koncesionára mýta a do konca roka by mal byť tender aj vyhodnotený. Koncesionár, ktorý tender vyhrá, bude mať približne rok na aplikáciu systému. Elektronické mýto by malo fungovať v skúšobnej prevádzke od novembra 2008 a plnohodnotne od 1. januára 2009. Správcom mýta bude Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s., ktorá bude mať zároveň povinnosť vybudovať pred vymedzenými úsekmi ciest platobné miesta na úhradu mýta.
Navrhovaný zákon je podľa ministra Vážneho technologicky neutrálny, pretože konkrétnu technológiu určí ministerstvo až v podmienkach tendra. Môže si teda vybrať medzi mikrovlnným a satelitným systémom elektronického mýta.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 01:07