Univerzálnu službu bude na celom území Slovenskej republiky v kvalite určenej opatrením Telekomunikačného úradu SR (TÚ) definitívne poskytovať spoločnosť Slovak Telekom (ST). Túto povinnosť uložil operátorovi predseda úradu rozhodnutím zo 4. apríla 2006. ST musí zároveň svojim užívateľom poskytnúť služby na kontrolu ich výdavkov. "Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 4. apríla a je konečné," uviedol hovorca TÚ Roman Vavro. O poskytovanie univerzálnej služby mal záujem aj mobilný operátor Orange Slovensko, ktorý sa voči rozhodnutiu TÚ z decembra minulého roka odvolal v zákonnej lehote, keďže úrad určil za poskytovateľa ST. Slovak Telekom mal na rozdiel od Orangeu záujem poskytovať univerzálnu službu v plnom rozsahu povinností, Orange prejavil záujem len o časť povinností.
Ako povedal Vavro, Orange Slovensko v rozklade žiadal, aby predseda napadnuté rozhodnutie zrušil a vec vrátil na nové prejednanie a rozhodnutie s tým, aby bola na poskytovanie univerzálnej služby určená aj spoločnosť Orange, a to v rozsahu navrhovanom samotnou spoločnosťou. Predseda úradu však nevyhovel opravnému prostriedku mobilného operátora a neurčil ho na poskytovanie univerzálnej služby v žiadnej zo zákonných povinností. "Predseda v rozhodnutí určil lehoty na plnenie jednotlivých povinností. Do určeného času je ST povinný poskytovať univerzálnu službu v rozsahu doterajších povinností," vysvetlil Vavro.
Univerzálna služba je minimálny súbor služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu a za prijateľnú cenu. Podnik, ktorý bude poskytovať univerzálnu službu, bude mať povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu. Podnik bude musieť pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ bude zabezpečovať primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytovať bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112. Podnik bude mať taktiež povinnosť poskytovať a prevádzkovať aspoň jednu úplnú informačnú službu o telefónnych číslach a zabezpečiť prístup k verejne dostupným telefónnym službám pre zdravotne postihnutých užívateľov a primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov s bezbariérovým prístupom a osobitným vybavením.
StoryEditor