StoryEditor

PMÚ potvrdil pokutu 885 miliónov Sk pre Slovak Telecom

18.01.2006, 13:55
Autor:
TASRTASR

Rada Protimonopolného úradu (PMÚ)SR potvrdila pokutu vo výške 885 miliónov Sk pre spoločnosť Slovak Telecom.
Rada v dvoch bodoch potvrdila prvostupňové rozhodnutie, v ktorom Odbor zneužívania dominantného postavenia konštatoval, že spoločnosť Slovak Telecom, a. s., neposkytnutím prístupu k miestnym vedeniam zneužila dominantné postavenie a za porušenie zákona jej uložil pokutu v uvedenej výške. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť v pondelok 16. januára. Slovak Telecom je povinný zaplatiť pokutu do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti. TASR o tom dnes informoval hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič.
Prvostupňové rozhodnutie vydal Odbor zneužívania dominantného postavenia PMÚ 25. mája 2005. Úrad spoločnosti uložil povinnosť odstrániť protiprávny stav do 60 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia a za porušenie zákona jej uložil pokutu 885 miliónov Sk. Slovak Telecom v plnom rozsahu odmietol prvostupňové rozhodnutie PMÚ a v zákonom stanovenej 15-dňovej lehote podal proti nemu rozklad.
PMÚ zdôvodnil v máji svoje rozhodnutie tým, že ST, ktorý vlastní miestne vedenia, obmedzoval konkurentov pôsobiacich na nadväzujúcich trhoch, napríklad na trhu poskytovania internetových služieb a využil vlastníctvo unikátneho zariadenia so zámerom udržať si, prípadne posilniť vlastné postavenie. Trh poskytovania internetových služieb je plne liberalizovaný s možnosťou vstupu širokého okruhu subjektov a umožnením prístupu k miestnemu vedeniu by sa ST mohla vytvoriť silná konkurencia.
"Konkurenti podnikateľa ST sa tak dostali do pozície, kedy musia čakať na zavedenie nových technológií a inovácie zo strany Slovak Telecom, a. s., pričom keby mali prístup k miestnym vedeniam, mohli by samostatne a takmer neobmedzene uvádzať na trh nové technológie a poskytovať nové atraktívne služby," konštatoval vtedy PMÚ.
Hovorca PMÚ Jurkovič dnes uviedol, že bod prvostupňového rozhodnutia, ktorý sa týkal povinnosti odstrániť protiprávny stav, sa stal nadbytočný, pretože Telekomunikačný úrad (TÚ) SR ako regulátor pre oblasť telekomunikácií už svojim rozhodnutím uložil spoločnosti ST vo vzťahu k prístupu k účastníckym vedeniam konkrétne povinnosti na základe zákona o elektronických komunikáciách.
Slovak Telecom je jediným vlastníkom a správcom pevnej verejnej telekomunikačnej siete na celom území SR, súčasťou ktorej sú aj miestne vedenia, nazývané aj "poslednou míľou" spájajúcou koncový bod siete v priestoroch účastníka s hlavným rozvádzačom alebo rovnocenným zariadením v pevnej verejnej telefónnej sieti.
Pevná verejná telekomunikačná sieť s miestnym vedením predstavuje unikátne zariadenie, ktoré je nevyhnutné pre podnikanie na daných trhoch a ktorej duplicitné vybudovanie nie je objektívne možné vzhľadom na značné investície, dlhý čas návratnosti s rizikom vzniku "utopených nákladov". "ST ako vlastník a správca tohto unikátneho zariadenia je nevyhnutným obchodným partnerom pre podnikateľov, pre ktorých je prístup do infraštruktúry vzhľadom na neexistenciu jej rovnocennej alternatívy nevyhnutný pre výkon ich vlastnej podnikateľskej činnosti. Preto v záujme vytvorenia konkurenčného tlaku je potrebné, aby bol k takým zariadeniam zabezpečený prístup," uviedol ďalej Jurkovič.
Slovak Telecom ako vertikálne integrovaná spoločnosť, ktorá vlastní miestne vedenia, tým, že neumožňovala prístup k nim, obmedzovala konkurentov pôsobiacich na nadväzujúcich trhoch. "Neposkytovanie prístupu k miestnym vedeniam spôsobilo, že aj napriek vytvoreniu právneho rámca pre úplnú liberalizáciu v sektore telekomunikácií sa táto de facto výrazne oddialila, vrátane možnosti plného rozvinutia súťaže v oblasti poskytovania hlasovej služby, služby prístupu do Internetu a rýchloprenosových telekomunikačných služieb na báze DSL (digital subscriebr line)," vysvetlil Jurkovič.
Správanie ST podľa PMÚ dlhodobo deformovalo konkurenčné prostredie na trhu elektronických komunikačných služieb, čo malo negatívne dosahy aj na spotrebiteľov. Nemali tak možnosť benefitovať z tlaku konkurencie v podobe nižších cien, kvalitnejších produktov alebo služieb, zavádzania nových technológii a pod.
Podľa PMÚ závažnosť tohto konania zvyšuje skutočnosť, že konanie spoločnosti ST sa týka služieb poskytovaných v rámci sektora elektronických komunikácií na území SR. "Elektronické komunikácie sú kľúčovým faktorom na ceste k informačnej spoločnosti a zároveň vytvárajú základné podmienky na prístup podnikov, verejných inštitúcií a jednotlivcov k moderným komunikačným sieťam a službám v rámci celosvetovej informačnej infraštruktúry," argumentuje PMÚ.
Rada úradu sa zaoberala konaním spoločnosti ST za obdobie od 1. augusta 2002, kedy nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie PMÚ, ktoré postihovalo konanie spoločnosti ST v predchádzajúcom období. Toto rozhodnutie potvrdil aj Najvyšší súd SR. "V oboch prípadoch došlo k zneužívaniu dominantného postavenia v súvislosti s prístupom k miestnym vedeniam ako k unikátnemu zariadeniu, s cieľom vylúčiť konkurenciu a posilniť si tak vlastné postavenie na trhu," konštatuje PMÚ.
Pri stanovovaní výšky pokuty úrad bral do úvahy predovšetkým závažnosť porušenia zákona, rozsah protiprávneho konania a tiež okolnosť, že ST sa porušovania zákona dopúšťal opakovane, uzavrel Jurkovič.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
21. december 2024 19:09