Od privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (Cargo) minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič očakáva, že po nej sa stane konkurencieschopnou spoločnosťou. To môže dosiahnuť vďaka výrazným investíciám.
Cargo bude musieť byť konkurencieschopné vzhľadom na liberalizáciu trhu, ktorá Slovensko v nasledujúcich dvoch rokoch čaká, teda absolútne otvorenie slovenského dopravného železničného trhu aj pre ostatné subjekty, pripomenul minister.
"Ak sa nám nepodarí Cargo v budúcom roku sprivatizovať, je možné, že o ďalší rok ho už vôbec nesprivatizujeme, pretože už oň nebude záujem, lebo na základe liberalizácie trhu sem prídu firmy, ktoré si trh rozoberú," vyhlásil Prokopovič. "To, čo robíme, je jedna z posledných šancí, ako zachrániť Cargo, a teda aj jeho zamestnancov," dodal. Pripustil, že tento proces môže priniesť isté zoštíhľovanie v rámci podniku, keď sa budú hľadať a využívať rezervy, keď sa budú znižovať náklady. "Celá naša snaha smeruje k tomu, aby sa Cargo stalo v budúcnosti konkurencieschopnou spoločnosťou," zdôraznil minister.
Na margo kritiky opozičných strán Smer-SD a ĽS-HZDS, že je nezmysel privatizovať podnik, ktorý je ziskový, Prokopovič uviedol, že "za prvých 6 mesiacov tohto roka Cargo nedosiahlo žiadny zisk a došlo k výraznému poklesu prepravy tovarov v dôsledku recesie hutných výrobkov". Pripomenul, že vlani dosiahlo Cargo zisk necelú miliardu korún. "Ak predpokladáme príjem z privatizácie Carga medzi 15 a 20 miliardami Sk, myslím, že tým je povedané všetko. Za koľko rokov sa tento zisk tak naaukumuluje, aby dosiahol úroveň, ktorú z privatizácie očakávame?" Dôležité je podľa ministra, že z výnosu z privatizácie sa uhradia dlhy štátu, teda dlhy železníc, ktoré ešte stále majú. "Pred tromi rokmi, keď sme nastupovali do rezortu, boli dlhy železníc, teda všetkých troch spoločností, približne 49 miliardy Sk, dnes je to necelých 16 miliárd Sk. Očakávame, že po privatizácii Carga sme schopní železnice kompletne oddlžiť," dodal Prokopovič. Ide o Železnice Slovenskej republiky, a. s., a Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s.
V súčasnosti záujemcovia, ktorí sa dostali na užší zoznam, tzv. short list, študujú materiály týkajúce sa spoločnosti Cargo, teda aj jej hospodárenia. Minister si nemyslí, že záujemcovia počkajú na čas, keď bude na Slovensku liberalizovaný trh a potom naň prídu priamo. "V tejto fáze je záujem o Cargo, a to chceme využiť," uviedol. "Do konca roka by sme chceli tento proces ukončiť," dodal na záver minister Prokopovič.
StoryEditor