Dvaja kórejskí subdodávatelia automobilky Kia pri Žiline, spoločnosti Dongil Rubber Belt Company a Hanil E-Hwa, preinvestujú v Považskej Bystrici spolu 40 mil. eur, čo je približne 1,495 mld. Sk. "Firma Dongil Rubber Belt Company kúpila v areáli bývalých Považských strojární výrobné haly ešte v minulom roku, pričom plánuje zamestnať 400 až 500 pracovníkov," uviedol pre agentúru SITA viceprimátor mesta Považská Bystrica Jozef Keruľ. Dodal, že spoločnosť Hanil E-Hwa plánuje v rámci prvej etapy zamestnať do konca tohto roka 200 až 300 pracovníkov a v druhej etape rozšíriť investíciu aj pre automobilku Hyundai v Českej republike. Dongil Rubber Belt Company je dodávateľom kaučuku pre subdodávateľské firmy automobilky Kia, spoločnosť Hanil E-Hwa by mala pre žilinskú automobilku vyrábať interiérové zostavy. Obe spoločnosti musia byť pripravené začať s výrobou spolu s automobilkou Kia, teda v júni tohto roku.
Podľa Keruľa si spomínaní investori vybrali Považskú Bystricu pre jej výhodnú polohu ako aj prítomnosť kvalifikovaných pracovníkov. "Problémom, ktorý trápi kórejských investorov a ktorý rezonoval na piatkovom stretnutí, je zrušenie sľúbenej finančnej podpory subdodávateľom automobilky Hyundai/Kia zo strany vlády SR," podotkol viceprimátor. Ako pokračoval, plánované investície kórejských firiem tak môžu byť ohrozené. O tom, že zahraniční dodávatelia pre automobilku Hyundai/Kia pri Žiline, ktorí požadovali od Slovenska investičné stimuly, nezískajú žiadnu štátnu pomoc, rozhodla vláda na návrh ministra hospodárstva Jirka Malchárka začiatkom februára. "Vybraní dodávatelia chcú totiž investovať v zóne, v ktorej nie je podľa schválených pravidiel poskytovania investičných stimulov možné poskytnúť štátnu pomoc," uviedol vtedy Malchárek. Celkový objem žiadanej štátnej pomoci pre deviatich, prevažne kórejských, dodávateľov predstavoval 663,6 mil. Sk, z tejto čiastky bola požadovaná finančná dotácia vo výške 331,8 mil. Sk.
V Považskej Bystrici by mala v máji tohto roka začať vyrábať aj talianska spoločnosť Bonfiglioli. Tá by mala v priestoroch bývalých Považských strojárni produkovať prevodovky, meniče, rozvody a servomotory. V súčasnosti v rámci prvej fázy podnikateľských aktivít na Slovensku, zamestnáva spoločnosť do 50 pracovníkov. Do konca roku 2007 by sa mal tento počet podľa Keruľa zvýšiť na 200 až 250 pracovníkov. V Považskej Bystrici pôsobí prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti CCN Slovakia, s.r.o. aj francúzsky investor CCN. Firma sa zaoberá výrobou kompresorov pre potreby automobilového priemyslu, pričom v súčasnosti zamestnáva približne 50 pracovníkov.
Okrem výrobných priestorov bývalých Považských strojární disponuje mesto aj priemyselným areálom Šebešťanová. "Pôsobia v ňom hlavne menšie firmy orientované na strojársky priemysel, ktoré spolu zamestnávajú približne 250 ľudí," konštatoval viceprimátor. Spomenul napríklad holandských investorov v spoločnosti Rademaker Slovakia, s.r.o., nemeckých vo firme Desma Slovakia, s.r.o., a slovenský podnik IMC Slovakia, s.r.o. Podľa Keruľa predstavuje miera nezamestnanosti v Považskej Bystrici v súčasnosti 7,8 %, zatiaľ čo v toku 1995, kedy zanikli Považské strojárne, to bolo približne 22 %.
StoryEditor
Dvaja subdodávatelia Kia investujú na Považí
Dvaja kórejskí subdodávatelia automobilky Kia pri Žiline preinvestujú v Považskej Bystrici spolu 40 mil. eur, čo je približne 1,495 mld. Sk. Na Považí tým vznikne viac ako 700 pracovných miest.