StoryEditor

Američania sa boja kybernetického útoku

09.02.2007, 07:55
Autor:
TASRTASR

Podľa prieskumu IBM až trikrát viac Američanov predpokladá, že sa v budúcich 12 mesiacoch stanú skôr obeťami kybernetického než fyzického útoku. Pritom ozajstnú skúsenosť s kybernetickým útokom malo v ostatných 12 mesiacoch 6 % respondentov a 7 % sa stalo obeťami fyzického napadnutia.
Za riskantné považujú Američania operácie cez počítače, bankomaty, mobilné telefóny a ďalšie prenosné komunikačné zariadenia. Až 37 % opýtaných napriek pohodlnosti online operácií odmieta poskytnúť informácie o svojej kreditnej karte prostredníctvom internetu. Online nákupy realizuje 70 % internetových spotrebiteľov prostredníctvom dôveryhodnej stránky, pričom však viac než polovica prejavuje záujem aj o nákupy na neznámych internetových stránkach. Tretina Američanov podľa prieskumu dôveruje online-bankingu, pričom až 75 % už dnes využíva rôzne formy ochrany pred kybernetickými podvodmi. Najväčšie obavy u nich vyvoláva strach o krádež identity, čo je jeden z najčastejších podvodov v USA. Približne 43 % respondentov ho uviedlo ako dôvod pre zvýšenú ochranu. Obava zo straty peňazí bola až na druhom mieste, pričom sa jej obáva 24 % užívateľov internetu. Podľa výročnej správy spoločnosti Javelin Strategy & Research pritom Američania v dôsledku podvodov s ukradnutou identitou prišli v roku 2006 celkovo o 49,3 miliardy USD, v prepočte viac než 1,3 bilióna SKK. Priemerná výška spreneverenej sumy dosiahla 5 720 USD.
Nárast obáv pred kybernetickými podvodmi má podľa analytikov dopad aj na spotrebiteľské správanie. Vyše 53 % respondentov si myslí, že za ochranu sú zodpovední najmä samotní spotrebitelia, a nie bezpečnostné firmy, vládne úrady alebo špecializované internetové stránky. Až 85 % Američanov už dnes ničí všetky dokumenty obsahujúce osobné údaje. Veľa amerických domácností je vybavených skartovacím zariadením, v ktorom likvidujú všetky ponukové zásielky od bánk a úverových spoločností. Vyše dve tretiny užívateľov internetu nakupujú online iba prostredníctvom zabezpečených stránok a takmer rovnaký počet respondentov nerealizuje online obchody na počítačoch, ku ktorým má prístup viacero užívateľov. Polovica Američanov sa vyhýba dokonca aj mikrovlnnému internetovému pripojeniu na letiskách a v kaviarňach, kde sa do siete pripája veľa neznámych užívateľov. Podľa výsledkov prieskumu sa v posledných 12 mesiacoch 29 % opýtaných rozhodlo neposkytovať informácie o kreditnej karte cez telefón.
Telefonický prieskum realizovala firma IBM v januári na vzorke 679 dospelých obyvateľov USA, ktorí používajú internet.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. december 2024 07:50