Takmer dvojnásobne lepší výsledok hospodárenia plánujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahnuť v tomto roku oproti vlaňajšku. V roku 2007 chcú vykázať zisk vo výške 19,554 mld. Sk pri celkových výnosoch 34,939 mld. Sk a nákladoch 15,384 mld. Sk. Podľa informácií, ktoré poskytla agentúre SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, plánovaný zisk na tento rok súvisí najmä s výnosmi z konsolidačnej funkcie v objeme 20,408 mld. Sk. "Zaúčtovanie prevzatia úverov so štátnou zárukou je nepeňažnou operáciou a nie je príjmom pre ŽSR," vysvetlila Pavliková s tým, že tieto prostriedky však budú súčasťou výnosov.
Celkové tržby z hlavnej činnosti ŽSR na základe Zmluvy o prevádzkovaní dráhy s ministerstvom dopravy majú v tomto roku predstavovať 10,702 mld. Sk. Poplatok za použitie dopravnej cesty od dopravcov má v rámci toho dosiahnuť výšku 7,094 mld. Sk. Štátny rozpočet má pritom uhradiť stratu z prevádzkovania dráhy vo výške 3,6 mld. Sk. Ostatné príjmy z hlavnej činnosti sú kalkulované v objeme 8,8 mil. Sk. Tržby od dopravcov by sa tak mali oproti minulému roku mierne zvýšiť. Vlani získali ŽSR z tohto poplatku spolu 6,729 mld. Sk, z toho za nákladnú dopravu 5,168 mld. Sk a za osobnú dopravu 1,561 mld. Sk.
Výnosy z ostatných činností ŽSR v roku 2007 sú naplánované vo výške 24,236 mld. Sk. Najväčšiu časť z nich, 20,408 mld. Sk, tvoria výnosy zo spomínanej konsolidačnej funkcie. Tržby z ostatných činností majú dosiahnuť 3,827 mld. Sk, z toho z predaja služieb 3,132 mld. Sk a v rámci neho z predaja trakčnej a ostatnej elektrickej energie 2,117 mld. Sk. Aktivácia má dosiahnuť výšku 421,1 mil. Sk, tržby z predaja dlhodobého majetku a materiálu 124,2 mil. Sk a iné výnosy z ostatných činností 146,7 mil. Sk.
K hlavným cieľom ŽSR v roku 2007 patrí dosahovanie vyrovnaných príjmov a výdavkov v hospodárení týkajúcich sa ich hlavnej činnosti, ktorá je predmetom Zmluvy o prevádzkovaní dráhy. "Modernizácia a budovanie železničnej infraštruktúry, efektívneho systému riadenia prevádzky na dopravnej ceste, maximálne využívanie prostriedkov z externých zdrojov od štátu a z grantov Európskej únie patria medzi ďalšie zámery ŽSR," dodala Pavliková. Patria k ním aj budovanie efektívneho systému riadenia správy a údržby železničnej infraštruktúry, zabezpečenie optimalizácie využitia zdrojov, ako aj vytváranie efektívneho systému riadenia ľudských zdrojov.
V roku 2006 ŽSR vykázali zisk 10,781 mld. Sk, čo bolo oproti plánu viac o 942,3 mil. Sk. Celkové náklady spoločnosti dosiahli objem 19,773 mld. Sk a oproti plánu boli vyššie o 606,8 mil. Sk. Výnosy predstavovali spolu sumu 30,554 mld. Sk, čo bolo k plánu viac o 1,549 mld. Sk. V porovnaní s rokom 2005, keď ŽSR vykázali stratu vo výške 282,355 mil. Sk, vlaňajší zisk znamenal lepší hospodársky výsledok o 11,063 mld. Sk. Bez vplyvu výnosov z odpustenia záväzkov voči Fondu národného majetku SR a z odpustenia penále zo Sociálnej poisťovne by však vlaňajšia hospodárska bilancia ŽSR skončila so stratou vo výške 1,361 mld. Sk.
ŽSR po prvom rozdelení od roku 2002 zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj prepravné a dopravné služby súvisiace s jej obsluhou, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.
StoryEditor